42

Domstad wint als kantorenstad aan populariteit Central Business District Utrecht heeft veel potentie Het nieuwe Utrecht CS ligt er majestueus bij. De stations hal is een terminal in de modernste traditie: groot, open, goed toegankelijk en met een keur aan winkels en horeca. Het is het hart van het Central Business District van Utrecht. Een locatie waar het ASR Dutch Mobility Office Fund met zes kantoren waaronder de Katreinetoren, Laag Katreine en het huidige hoofdkantoor van de NS een sterke positie heeft. ‘Deze locatie heeft zo veel potentie dat we onze positie de komende jaren verder wensen uit te breiden’, zegt Pieter Vandeginste, director ASR Dutch Mobility Office Fund. I n gezelschap van Pim Venema, als programmamanager Vastgoed verantwoordelijk voor de planbegeleiding en contractering in het Utrechtse stationsgebied, gaat het gesprek over de ontwikkelingen aan de oost- en westkant van Utrecht Centraal. De rode draad in de plannen heet ‘gezond stedelijk leven’, waarmee Utrecht een gezonde leefomgeving en de duurzame ontwikkeling – bouwen en mobiliteit – verder wil stimuleren. Dat vertaalt zich in het stationsgebied en rond de Jaarbeurs op verschillende manieren: 22.000 fietsparkeerplaatsen met routes tot onder het station, aantrekkelijke looproutes, ruimte 42 - Stationslocaties 2017/2018 voor groene daken en energiezuinige gebouwen. Juist de mix aan functies van wonen, werken en recreëren draagt bij aan een levendig en sociaal veilig gebied. Aan de oostkant van het Utrechtse stationsgebied (de Centrumzijde met Hoog Catharijne) gebeurt zoals bekend al heel veel, benadrukt Venema. ‘Over drie jaar moeten die ontwikkelingen klaar zijn met nieuwe en gerevitaliseerde gebouwen, nieuwe grachten en minder auto’s ten gunste van voetgangers, fietsers en het ov. Daarmee moet ook de verbinding tussen het centrum en het stationsgebied hersteld zijn.’

43 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication