50

Het Ontwikkelperspectief beschrijft de ambities voor het stationsgebied Spoorzone Zwolle: verrassend, Impressie van de gezamenlijke ambitie van gemeente Zwolle, provincie Overijssel, NS en ProRail voor de uitstraling van Spoorzone Zwolle. Links van het spoor de wijk Hanzeland, rechts van het spoor de historische binnenstad. Bron: Ontwikkelperspectief Stationsgebied Zwolle Spoorzone Zwolle ligt in het hart van de regio Zwolle, landelijk de economisch best presterende regio van Nederland1 . Dicht bij de historische binnenstad van Zwolle en rondom het station, het tweede ov-knooppunt van Nederland. Het gebied is goed bereikbaar per auto, trein, fiets en bus. Een transformatie moet de Spoorzone en Hanzeland aan de zuidzijde van het station een grondig nieuw aanzien geven. De plannen hiervoor zijn gebundeld in het Ontwikkelperspectief Stationsgebied Zwolle. Facelift van het station Het Ontwikkelperspectief voor het stationsgebied Zwolle beschrijft de ambities die de gemeente Zwolle, de provincie Overijssel, NS en ProRail hebben met dit gebied. Het zet de koers uit voor de komende 15 tot 20 jaar. De afgelopen jaren bouwde ProRail voor de reizigers op station Zwolle al een extra perron voor de Hanzelijn en een nieuwe, bredere tunnel met toiletten en winkels. Ook zijn de spoorlijnen Zwolle-Enschede en Zwolle-Kampen vernieuwd en geëlektrificeerd. Reizigers zien inmiddels de werkzaamheden rondom station Zwolle voor de aanleg van een busbrug en een nieuw busstation. 1 bron: onderzoek van Elsevier en Bureau Louter 50 - Stationslocaties 2017/2018 Maar de facelift van het station en haar omgeving gaat verder: er komen nieuwe iconische stationsentrees en door de bussen te verplaatsen naar het nieuwe busstation aan de zuidzijde wordt het stationsplein aan de noordzijde in zijn oorspronkelijke luister hersteld.

51 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication