57

Roermond Afhankelijk van de locatie en de lokale omstandigheden worden er andere keuzes gemaakt, vertelt Mackus. In Roermond werkt de provincie samen met de gemeente aan een totale visie. “De designer outlet trekt jaarlijks zes miljoen bezoekers. De stationsomgeving moet daar een welkomstportaal zijn, een visitekaartje. Het is een mooi oud station, maar een betere ontsluiting en upgrading van het gebied is noodzakelijk. Wij steken er anderhalf miljoen euro in en de gemeente sluit daarop aan met herinrichtingsplannen.” Wethouder Raja Fick van Roermond is blij met de provinciale steun: “Dit biedt ons de kans om niet alleen ons station te verbeteren, maar ook een economische en maatschappelijke impuls te geven aan dit deel van onze binnenstad.” Partijen verbinden Station Beek-Elsloo heeft aan beide zijden een woonkern, maar slechts één ingang. Beide kanten worden nu ontsloten en er komen parkeervoorzieningen en een busstation. Van belang is ook de aansluiting naar de achterliggende Chemelot-campus. “Dat is een harde economische ontwikkeling. Hier willen we de aansluiting tussen de verschillende modaliteiten verbeteren.” Voor het kleine station Houthem-St. Gerlach, bij het chateau is de verblijfskwaliteit een belangrijk onderwerp, vooral vanwege het toeristische karakter. Chateau St. Gerlach en de gemeente kochten samen een perceel aan. Het deel van het Chateau wordt ingericht als wijngaard en beleeftuin. Het gemeentelijke deel wordt ingericht als een kleinschalig OV overstappunt in combinatie met parkeren voor bewoners. “Een mooi voorbeeld van hoe we partijen bij elkaar brengen.” Station Horst-Sevenum. Het stationsgebouw stamt uit 1864 Hubert Mackus: ‘Door het toevoegen van extra kwaliteit of voorzieningen wordt een overstappunt een visitekaartje voor het ov en de stad.’ Optimaliseren van de knoop Horst-Sevenum heeft baat bij goede verbindingen door de aanwezigheid van Toverland en Green Port Campus. Het gebied heeft anderhalf miljoen overnachtingen per jaar. De bushalte lag een eindje van het station af en er was een onveilige spoorwegovergang. Dat wordt nu aangepakt. “De knoop wordt geoptimaliseerd met betere aanrijroutes, een bushalte bij het station en fietsenstallingen. En er komt meer ruimte voor groenvoorzieningen. De reiziger gaat er op vooruit.” Stationslocaties 2017/2018 - 57

58 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication