66

STATIONSLOCATIES | STATIONSLOCATIES | STATIONSLOCATIES | STATIONSLOCATIES | STATIONSLOCATIES | STATIONS Amsterdam Centraal Station Amsterdam Centraal ondergaat een metamorfose die al enige tijd geleden in gang is gezet. Tot 2020 wordt er nog stevig gebouwd aan dit drukstbezochte monument van ons land. Op de aannemingslijst staan nog werkzaamheden aan de IJ-hal, de bouw van een ondergrondse en een bovengrondse fietsenstalling, de verbreding van de oosttunnel en de restauratie van het Cuypersgebouw. Tijdens de werkzaamheden is het gebied bereikbaar, leefbaar en veilig, en de hinder zo beperkt mogelijk. In de komende jaren stijgt het aantal inen uitstappers op het station van 250.000 naar 300.000 per dag. Amsterdam CS en het Stationseiland, dat verder wordt opgeknapt, vormen straks dé toegangspoort naar de Amsterdamse binnenstad en de verbinding naar Europa door de komst van de hogesnelheidstrein. Amstelstation Het gebied rond station Amsterdam Amstel gaat op de schop. Vanwege het groeiende aantal reizigers en passanten transformeert het station naar een hoogwaardig en comfortabel ov-knooppunt. Er zijn inmiddels werkzaamheden begonnen die het metro- en treinstation beter bereikbaar moeten maken. De komst van een nieuw busstation en verplaatsing van het tramstation moeten het gebied een efficiëntere indeling geven. De gemeente wil de aantrekkelijkheid van het stationsgebied vergroten met woningen (circa 450) en winkels. Een van de meest in het oog springende veranderingen rond Amsterdam Amstel is de bouw van een 100 meter hoge toren naast het station. In deze Amstel Tower, die dit najaar wordt opgeleverd, komen een hotel en 192 appartementen. Ook het Amstelstation zelf krijgt een opknapbeurt. In de stationshal komen een nieuwe trap en nieuw meubilair. En in 2018 wordt de nieuwe fietsparkeergarage aangelegd voor 3.500 tweewielers. De verwachting is dat het hele project Amstelstation in 2023 is afgerond. Station Amsterdam Zuid Station Amsterdam Zuid verwerkt nu al ruim 80.000 reizigers per dag. Met de komst van de Noord/Zuidlijn in 2018 en de groei van het treinverkeer op het traject Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad worden dat zeker 250.000 reizigers per dag in 2030. Amsterdam Zuid wordt de spil in het verbeterde vervoersnetwerk rond het gebied Zuidas en Amsterdam. Daarom vernieuwt ProRail het station. Amsterdam Zuid wordt een compacte ov-terminal waar alle vormen van vervoer samenkomen. Reizigers ervaren er straks meer ruimte en comfort. Ook het stationsgebied krijgt een nieuwe inrichting. De verbouwing van station Amsterdam Zuid is onderdeel van het project Zuidasdok. Daarin dragen Rijkswaterstaat, gemeente Amsterdam en ProRail gezamenlijk bij aan een betere bereikbaarheid van Zuidas. 66 - Stationslocaties 2017/2018

67 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication