69

LOCATIES | STATIONSLOCATIES | STATIONSLOCATIES | STATIONSLOCAT IONSLOCATIES Stationsgebied Heerhugowaard Voor de herontwikkeling van het stationsgebied in Heerhugowaard is een schetsontwerp Masterplan Stationsgebied gemaakt. Daarin staan de voorgestelde plannen voor het gebied dat nu kampt met verkeers- en parkeerproblemen en een openbare ruimte met weinig samenhang. De plannen voor verbetering lopen parallel aan de samenwerking tussen de spoorpartijen en gemeenten op de Zaancorridor (het spoor van Amsterdam naar Heerhugowaard). De aanleg van een veilige spoortunnel onder de Zuidtangent is een belangrijk onderdeel in de plannen. Als het om de openbare ruimte gaat, moet die de allure krijgen van een ontmoetingsplek voor iedereen. In het stationsgebied blijven genoeg kansen bestaan voor ruimtelijk-economische activiteiten. Stationsgebied Leiden Het Rijnsburgerblok is het eerste deelgebied en het eerste project in het Leidse stationsgebied. In het Rijnsburgerblok ligt de nadruk op woningen en kantoren. Ook is er ruimte voor commerciële activiteiten zoals retail en horeca. Ondergronds komt een fietsenstalling met plaats voor 5.000 tweewielers. Blikvanger wordt de Lorentz: een mulitifunctioneel gebouw met appartementen, kantoren, winkels, horeca en inpandig parkeren voor auto’s en fietsen. De locatie Rijnsburgerblok (fase 3) is de logische opvolgende fase na het Rijnsburgerblok fase 1 en 2. In het toekomstige stationsgebied biedt de locatie ruimte voor wonen, hotel, retail en horeca. Stationsgebied Maastricht De bouw van een ondergrondse fiets- en scooterstalling is onderdeel van de upgrade van de Maastrichtse stationsomgeving. Eind 2017 levert de aannemer de nieuwe stalling voor zo’n 3.000 fietsen en scooters op. Er bestaan in de Limburgse hoofdstad ook nog steeds plannen voor een zogeheten ovinterwijkverbinding die het centrum met het oostelijk stadsdeel verbindt. Een van de meest prominente kantoorgebouwen in Maastricht heet De Colonel en staat direct naast het NS-station. Het gebouw, waarin nog ruimte te huur is, heeft een zakelijke en modern-klassieke uitstraling. Het huisvest momenteel organisaties als Koninklijke Sphinx, Q-Park, EY, Arcadis en Regus. Spoorzone Groningen Om in de toekomst een verbeterde dienstregeling te laten rijden, gaat onder meer het Hoofdstation van Groningen op de schop. Het NS-station gaat ruimte bieden aan méér treinen. En voor het eerst in de geschiedenis ook aan doorgaande reizigerstreinen. Daarvoor zijn meer sporen en meer perrons nodig en een nieuwe voetgangerstunnel. Achter de monumentale stationshal komt een perronplein met een ruim aanbod aan voorzieningen. Met het verhuizen van het opstelterrein naar Haren ontstaat ruimte voor het ontwikkelen van de zuidzijde van het stationsgebied. Dit kan volgens de gemeente de komende decennia uitgroeien tot een toplocatie in de regio. Gedacht wordt aan een moderne ‘Cityhub’ met een mix van stedelijke functies, en met ruimte voor leisure, kantoren en woningen. De voetgangerstunnel krijgt een entree aan de zuidkant waardoor dit gebied wordt verbonden met de binnenstad van Groningen, de stad die in 2025 circa 228.000 inwoners zal tellen. Stationslocaties 2017/2018 - 69

70 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication