8

Placemaker “Urban is de placemaker, de aanjager, van nu. Het is a way of life; do it together. Spoorzones zijn vaak wat rauwer en urban hoort daarbij.” Je mag het van haar ook gentrification noemen, het proces waarbij stedelijke buurten voor het eerst of opnieuw worden bewoond door creatieve mensen. “Bij urban gaat het om de alternatieve scene die de weg plaveit. Maar niet alleen voor de yuppen. Juist voor de inclusieve stad. De krakers, de kunstenaars, de urban-mensen die in oude gebouwen gaan zitten die daarvoor een fabriek waren, of een vervallen pand of een volksbuurt. Die zorgen er dan voor dat het leuk wordt en dan volgen de mensen met verschillende portemonnees in diverse woonvormen.” Placemakers Waarom is urban belangrijk voor een stad, of meer specifiek een stationsgebied? “Zoals ik al zei; het zijn de placemakers voor een gebied. Kijk naar de Hall of Fame in Tilburg, die is opgericht door Tilburgse jongeren met als doel de verschillende subculturen in de stad samen te brengen. Dat hele gebied was een ‘verboden stad’. Er is nu een skatehal, er zijn repetitieruimtes, een poppodium. Of ga daar nu eens bij restaurant RAW zitten dat is gevestigd in een oude reparatiehal van de NS, en laat het op je inwerken. Het bruist er en de mensen doen alles zelf. Aan het spoor, daar ging je niet wonen. Dat is niet meer. Nu is het er leuk, spannend en gebeurt er wat.” Ontsluiten “Dankzij urban komt er weer leven in een gebied. Het haveneiland (een oude fabriekslocatie aan de insteekhaven, niet ver van het station –red.) in Breda is zo’n gebied, een regelarme zone waarin mensen alles met elkaar regelen. Alleen de veiligheid moet gewaarborgd zijn. Dat is het idee: als je mensen de ruimte geeft, gaat het leven. Er wordt ontdekt, er ontstaan combinaties die je niet voorziet. Het ontsluit zo’n gebied. Neem het Paleiskwartier in ’s-Hertogenbosch, het is daar ’s avonds een beetje een dooie boel terwijl de Tramkade bruist. Zuidlijn is nu gevraagd om ook iets te doen met dat Paleiskwartier.” Anders kijken en denken Wat urban ook oplevert is een andere manier van kijken en denken door de projectontwikkelaars, denkt Giebels. “Er ontstaan connecties met maatschappelijke scenes die anders buiten beeld blijven. Je moet de urban-mensen wel vertrouwen geven en serieus nemen. Geef ze ook tijd. Het verdienmodel is er een van de lange termijn. Area 51 op Strijp S is een mooi voorbeeld. De skaters moesten eigenlijk weg, nu bouwt de projectontwikkelaar er overheen, met een glazen dak, zodat je ziet wat er gebeurt. Daar wordt gekozen voor een ‘inclusief-aanpak’, waardoor alle soorten en maten van mensen er wonen en werken” Urban-katalysator Zuidlijn is zelf ook een placemaker en wel voor het helpen met de opwaardering van de bestuurlijke samenwerking in de vijf Brabantse spoorsteden, ook wel ‘Brabantstad’ genoemd. “Zuidlijn zorgt voor meer leven in Brabantstad. De belangen wat betreft cultuur en creativiteit zijn anders, er is minder onderlinge concurrentie. Ze krijgen weer lol in elkaar. Daarnaast heeft de provincie een grotere ambitie op gebied van urban sports & culture. Skateboarden wordt bijvoorbeeld een olympische sport en Brabant wil hierin een belangrijke rol spelen.” 8 - Stationslocaties 2017/2018

9 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication