87

Utrecht Utrecht schiet aardig op met het vernieuwen van het Stationsgebied. Dat is nodig omdat de druk op de historische binnenstad flink is toegenomen: het aantal inwoners groeit al jaren in fors tempo, steeds meer mensen nemen de trein, de fiets en de auto en Utrecht Centraal was te klein voor het aantal reizigers. De historische binnenstad en het Stationsgebied waren twee aparte locaties van het centrum, deze delen worden meer met elkaar verbonden tot één samenhangend geheel. De moderne stationshal speelt daarin een rol. De vernieuwing van het gebied is gericht op meer ruimte voor cultuur, woningen, ontspanning, winkels, een betere bereikbaarheid, én het water is terug in de singel. Meer groen, minder asfalt, meer ruimte voor openbaar vervoer, fiets, en voetgangers en energiezuinige gebouwen zijn de sleutelwoorden in de transformatie. De realisatie van het nieuwe Stationsgebied is een hechte samenwerking tussen gemeente Utrecht en private partijen als NS, ProRail en Jaarbeurs. De waarde van de kantoren rondom het Centraal Station in Utrecht is inmiddels verdubbeld sinds 2010. Volgens de internationale vastgoedadviseur Savills is de waardegroei van kantoren in wat het Central Business District Utrecht heet te verklaren door de sterke demografische en economische groei, de goede bereikbaarheid en de forse investeringen in nieuwe kantorenontwikkelingen in het gebied. Ondanks de forse investeringen blijft de vraag groter dan het aanbod in de aankomende jaren. Utrecht Leidsche Rijn Het relatief jonge station Utrecht Leidsche Rijn ligt in het centrum gebied van het Utrechtse stadsdeel langs de A2. Ook op deze locatie komen wonen, werken, winkelen, recreatie en onderwijs samen. De twee Rivolikantoren van 4.000 en 5.000 m2 geven Leidsche Rijn Centrum de allure die het verdient. Onder het kantoorcomplex liggen de expeditiestraat en de parkeergarage. Gebouwd wordt er nog volop. Aan het Brusselplein, direct naast het treinstation komt een hotel met 224 kamers. In het winkelgebied verrijst een complex met 101 sociale huurwoningen. Begin volgend jaar start tegenover het station en naast het toekomstige hotel de bouw van een modern kantoorgebouw, de Leidsche Werf. Hierin komt 12.000 m2 vloeroppervlakte beschikbaar voor kantoren. Geldermalsen Nieuwe entrees, twee nieuwe perrons en een reizigerstunnel. Station Geldermalsen, waarvan het monumentale stationsgebouw (1886) in 2017 is gerestaureerd, gaat er anders uitzien. De toegang voor reizigers vanuit Geldermalsen is door de oorspronkelijk opzet als overstapstation nooit optimaal geweest. De aanleg van twee nieuwe perrons, een reizigerstunnel en twee nieuwe entrees gaat daar verandering in brengen. Hans van Heeswijk architecten tekent voor het ontwerp. Daarin zitten twee witte luifels die de reizigers op heldere wijze uitnodigen naar de twee station-entrees en de nieuwe tunnel. De luifels vormen ook de perronoverkapping van de nieuwe perrons. Het doorzicht op het monumentale stationsgebouw blijft zo veel mogelijk behouden. De geplande uitvoeringsperiode is van medio 2020 tot en met einde 2021. Stationslocaties 2019/2020 - 87

88 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication