49

Robuuste ruwbouw Versteegden: “We verwachten in de nabije toekomst veel van City Analytics, een platform waar data in staat. We lezen een station in, en kunnen zien hoe het gesteld is met de luchtkwaliteit, met hittestress, en geluids- en wateroverlast. Op basis daarvan maken we ons ontwerp. Vervolgens zie je welke impact je ontwerp op dat soort factoren heeft.” Steward Bran Model; de levensduur (in jaren) van de ‘schillen’ van een stationsgebouw en stationsomgeving. van het regenwater hebben we het ballastbed van het oude spoor hergebruikt. Ook is een groene parkzone aangelegd, dat gebruikt wordt als wadi, een regenwaterbuffer. Daarnaast geeft dit de stationsomgeving natuurlijk ook een mooie en groene uitstraling. Wat weer bijdraagt aan het sociaal welzijn.” Stations zijn koploper bij de energietransitie, nagenoeg alle nieuwe stations krijgen zonnepanelen op het dak. Den Hartog: “En ook geothermie is aan een opmars bezig. Bij Amsterdam Centraal ligt een enorme warmte-koudeopslag. En die heeft een overcapaciteit, dus daar kan je ook andere dingen op aansluiten.” Andere ontwikkelingen zijn afhankelijk van hoe mobiliteit zich ontwikkelt. Zo kan de hyperloop grote invloed hebben, net als zelfrijdende deelauto’s. Zelfs corona heeft invloed. Den Hartog: “Een deel van de werknemers blijft thuis werken, in de ochtendspits blijft het minder druk. De capaciteit wordt berekend op piekmomenten, dit bepaalt de breedte van passages en trappen. Als blijkt dat prognoses omlaag gaan, dan verandert er wat in het ontwerp. Uiteindelijk zullen we op een andere manier naar stations en hun omgeving gaan kijken.” En dan de onzichtbare ontwikkelingen. Den Hartog: “Duurzaam heid is ook dat je de betonconstructie en fundering heel robuust bouwt, zodat je daar later op door kan bouwen. De buitenste schil, zoals de gevelbeplating gaat vaak minder lang mee. En een systeemplafond van een winkel gaat er soms na vijf jaar weer uit.” Versteegden: “De circulaire gedachte is dat je bouwt voor de doorlooptijd van een functie. De ruwbouw van een station bouw je voor honderd jaar, en dan hoop je dat je met aanpassingen aan het gebouw het zo lang laat functioneren.” Tenslotte de schoonheid, want een architect wil toch vooral iets moois neerzetten. Den Hartog: “Duurzaam en mooi bouwen zijn wat mij betreft niet strijdig met elkaar. Natuurlijk zijn er uitdagingen. Zonnepanelen moet je goed inpassen, zoals bij het station Eindhoven. Daar heeft mijn collega Luc Veeger een volledig glazen dakconstructie ontworpen, in dat glas zitten zonnepanelen verwerkt, super mooi.” << Marjolijn Versteegden Commercieel directeur / architect bij Arcadis marjolijn.versteegden@arcadis.com Roline den Hartog Architect bij Arcadis roline.denhartog@arcadis.com Arcadis Nederland Piet Mondriaanlaan 26, postbus 220, 3800 AE Amersfoort 088-4261261 www.arcadis.com Stationslocaties 2020/2021 - 49

50 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication