27

KERNLEVERANCIER Haal de hemel in huis met Skylux AG PLASTICS VERKOOPT DAGLICHT Met deze slogan is AG Plastics een campagne gestart die de nadruk legt op het belang van daglicht en Skylux als merknaam. We brengen een bezoek aan dit internationaal opererende familiebedrijf dat niet alleen lichtkoepels levert maar ook golfplaten en kant-en-klare profielensystemen om op houten onderconstructies te monteren. W e ontmoeten een oude bekende die we eerder hebben geïnterviewd. Commercieel directeur Jan Desmet legt uit dat AG Plastics nog steeds een familiebedrijf is en dat de afkorting AG staat voor de oprichter, Albert Glorieux. Hij had al een glasfabriek voordat hij in 1968 begon met de productie van gegolfde polyesterplaten. Daaruit is AG Plastics ontstaan. Na zijn pensionering heeft zijn zoon Rik de leiding over dit bedrijf overgenomen. Hij heeft het bedrijf fors uitgebouwd naar een internationale onderneming waar tegenwoordig zo’n 250 man hun boterham verdient. Helaas is hij kort geleden verongelukt en heeft zijn zoon Jean de leiding sneller moeten overnemen dan de bedoeling was. We hebben ambitieuze plannen om verder te groeien, ook internationaal. We zijn al actief in de ons omringende landen, maar kijken nu ook verder naar het noorden, zuiden en het oosten. Ons basisproduct is polyester. Dat heeft voor onze markt drie belangrijke voordelen: het laat licht door, het zet niet uit en het is ongevoelig voor chemische stoffen. We leveren uitsluitend via ons professionele dealernetwerk dat in grote lijnen bestaat uit de houthandel, de bouwstoffenhandel, de kunststofhandel en de dakhandel. In Nederland is Jongeneel een gewaardeerde partner waarmee we al jaren zaken doen.’ We vragen Jan Desmet naar de maatregelen die AG Plastics op het gebied van duurzaamheid heeft genomen: ‘Dat thema staat centraal in onze bedrijfsfilosofie. Tijdens het productieproces wordt het afval zoveel mogelijk hergebruikt. Het gaat daarbij vooral om plexiglas. Elektriciteit is onze belangrijkste energiebron. Wat dat betreft zijn we tegenwoordig volledig zelfverzorgend. We hebben in totaal zo’n achttien hectare aan bedrijfsgebouwen. Op het overgrote deel van de daken hebben we zonnepanelen geplaatst en die leveren ons meer dan voldoende energie. Het thema duurzaamheid speelt uiteraard ook een rol bij de verdere ontwikkeling van onze producten. Zo hebben we de isolatiewaarde van onze lichtkoepels nog verder weten te verhogen waardoor het warmteverlies nog verder wordt beperkt en onze eindgebruikers ook minder energie verbruiken.’ Hello Daylight Sinds Jean Glorieux de leiding heeft overgenomen, is er een nieuwe wind gaan waaien: ‘Inderdaad. We leggen nu veel meer de nadruk op onze merknaam Skylux en het feit dat we eigenlijk daglicht verkopen. INHOUT 27 Skylux Window heeft een isolatiewaarde die lager is dan de norm voor passiefbouw Commercieel directeur Jan Desmet: ‘Van alle fabrikanten hebben wij het grootste assortiment koepels en opstanden’

28 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication