8

ASSORTIMENT One stop shopping ALLES VOOR DE HOUTGERELATEERDE KLUS Jongeneel heeft haar haalcentra nog beter afgestemd op de behoeften van de klant. Dat geldt zowel voor het assortiment en de routing in het magazijn als voor de forse uitbreiding van het assortiment in de shop. We bezoeken de vestigingen in Haarlem, Eindhoven en Apeldoorn en ontmoeten enthousiaste teams die hun klanten nu veel beter kunnen bedienen. O Team Jongeneel Eindhoven: vlnr Joop van Oosterhout, Björn van Ginkel, Harm van Essen en Marinus Knoops Team Jongeneel Haarlem: vlnr Vincent Gerritsen, Han Klooster, Jeffrey Jaliens en Wolter Coemaet (rechts) nze eerste stop is Haarlem waar teamleider Jeffrey Jaliens onze gastheer is. Hij roemt de sfeer in zijn team: ‘Je moet het met elkaar doen en dan is de sfeer heel belangrijk, ook in het contact met de klanten. Ze moeten hier graag komen en zich altijd welkom voelen. Bij de verbouwing van de shop hebben we bewust besloten om de balie in het midden van de zaak te plaatsen, zodat ze direct een goed overzicht hebben van wat we tegenwoordig allemaal te bieden hebben. Het contact met onze klanten begint vaak met een ‘praatje pot’, maar van het een komt het ander en dan leer je je klanten goed kennen. Wat doen ze, wat hebben ze nodig en hoe kunnen wij daar het beste op inspelen? Veel jongens zijn de laatste jaren als zzp’er voor zichzelf begonnen en weten niet altijd wat Jongeneel allemaal voor ze kan betekenen. We geven ze dan het boekje met ons leveringsprogramma en het visitekaartje van onze vestiging. We leggen ze ook uit hoe ze bij ons met een uittreksel uit de Kamer van Koophandel op rekening kunnen kopen. We kennen vrijwel al onze klanten bij naam en volgen ze op de voet. Sinds de verbouwing hebben we veel meer halende klanten dan voorheen. We geven ze alle aandacht en dat merken we duidelijk in onze omzet. Als we met onze klanten bezig zijn, staat de telefoon doorgeschakeld naar het kenniscentrum in Alkmaar. Dat werkt goed, maar niet voor de klanten die bijvoorbeeld willen weten of hun bestelling al is gearriveerd. Dat gaan we nog verbeteren.’ Nieuwe klanten Op het haalcentrum in Eindhoven spreken we met teamleider Harm van Essen. Ook hij benadrukt het belang van een goede werksfeer: ‘Humor en Brabantse gezelligheid spelen daarbij een belangrijke rol. We werken hier met een hecht en goed op elkaar ingespeeld team: twee in het magazijn en drie in de shop, maar als de situatie daarom vraagt, dan kunnen we ook bij elkaar inspringen. Na de verbouwing van onze vestiging komt de halende klant bij ons op de eerste plaats. Door de sterke uitbreiding van ons assortiment kunnen we hem tegenwoordig nagenoeg alles bieden wat hij voor een houtgerelateerde klus nodig heeft, inclusief het elektrische gereedschap. Sommige klanten waren aanvankelijk sceptisch. Jullie kunnen toch niet met de prijs mee, werd er gezegd, maar dat horen we niet meer. We vullen nu soms zelfs de voorraden in hun klusbussen 8 INHOUT 47/2016

9 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication