0

INSPIRATIE VOOR TOEPASSING VAN HOUT INHOUT JUNI 2016/NUMMER 48 Specialist in maatwerk Combipaneel met PIR-isolatie Totaaloplossing voor deuren en kozijnen Rotterdam viert 75 jaar wederopbouw WWW JONGENEEL NL

DE VOORDELEN VAN FINTI EXCLUSIEF BIJ JONGENEEL Finti is Scandinavisch rift gezaagd grenen dat tot in de kern van het hout thermisch gemodificeerd is. Het gemodificeerde hout wordt tot een foutvrij eindproduct geoptimaliseerd door middel van vingerlassen en lamineren. Hoge isolatiewaarde De grote isolerende werking van Finti zorgt ervoor dat kozijnen niet dikker hoeven te zijn om energieneutraal (lD 0,095 W/(m2.K)) -(l90/90 0,092 W/(m2.K) te bouwen. Ter vergelijking: de isolatiewaarde van Meranti is lD 0,15W/m1.K, een verschil van maar liefst 63% in het voordeel van Finti. De grote isolerende werking van Finti maakt het mogelijk om in bestaande kozijnhoutmaten toch een passiefkozijn te realiseren. Langere onderhoudsinterval Door het thermisch modificatieproces is Finti bijzonder vormstabiel. Dat betekent weinig werking en dus weinig onderhoud. U hoeft het slechts één keer per 15 jaar te schilderen. Hiermee is Finti ook een uitstekend alternatief voor niethouten kozijnen. Constante topkwaliteit Finti is foutvrij. Er is geen uitval en u hoeft dus niet meer te sorteren. Past in elk productieproces Finti past in elk productieproces. U hoeft uw machines niet aan te passen met bijvoorbeeld andere beitels. Dit betekent lagere kosten, gemak en tijdwinst. JONGENEEL.NL

INHOUD Promat waaier Handig overzicht meest toegepaste brandwerende constructies. Gratis bij elke Jongeneel-vestiging 16 ‘In algemene zin durf ik de stelling aan dat het succes van een bedrijf meer bepaald wordt door de uitvoering dan door de strategie. De mensen maken het verschil, maar het spreekt vanzelf dat een goede strategie makkelijker uit te voeren is dan een slechte. We gaan onze commerciële organisatie dicht bij de klant plaatsen. De vestigingen worden weer verantwoordelijk voor het bedienen van onze klanten’ Nieuwe algemeen directeur Denis Brouwer van Jongeneel. Lees het artikel op pagina 8 26 Combipaneel met PIR-isolatie Totaaloplossing voor deuren en kozijnen 4 20 Specialist in maatwerk Virtuele beleving Specifiek produkt voor de woningmarkt ‘We willen onze klanten graag laten ervaren wat de mogelijkheden zijn. Dat kan sinds kort ook digitaal. We hebben namelijk een applicatie ontwikkeld waarmee onze klanten hun toekomstige woning virtueel kunnen beleven alsof ze er echt doorheen lopen. Daarbij kunnen ze verschillende indelingen, uitbreidingsopties en inrichtingsstijlen ervaren, nog voordat de woning is gekocht of gebouwd. Met betrekking tot de verschillende bouwkundige opties en het daaruit voortvloeiende meer- en minderwerk gaan we in het souterrain een adviesstudio inrichten.’ Op pagina 12 leest u meer over Van Wanrooij Bouw & Ontwikkeling. INHOUT 3

SERVICE Specialist in maatwerk D e strategische ligging aan de IJssel heeft alles te maken met de aanvoer van het ruwe vurenDirecteur Erik Schipper: ‘Wij zijn zowel FSC- als PEFCgecertificeerd’ hout. Van de meer dan 125.000 m3 hout die jaarlijks door Heuvelman Hout wordt verwerkt, wordt namelijk een flink deel via het water aangevoerd. Het gaat daarbij om meer dan 40.000 m3. Teneinde het bewerkte vurenhout op tijd bij de klant af te leveren, vertrekken er dagelijks vijftien tot twintig trailers vanaf het imposante bedrijfsterrein van Heuvelman Hout. Het is een enorme logistieke operatie die misschien wel het best bewaarde geheim van Ouderkerk aan de IJssel kan worden genoemd. Het maakt ons nieuwsgierig. We hebben een afspraak met directeur Erik Schipper en hoofd logistiek Henri van der Pot. Heuvelman Hout bestaat dit jaar exact honderdveertig jaar. We vragen Erik Schipper hoe het bedrijf is ontstaan: ‘De naam van het bedrijf komt van de oprichter, Hein Heuvelman. Hij begon als beurtschipper met een ambulante handel in kolen en hout. Na de crisisjaren kwam de focus op BEST BEWAARDE GEHEIM VAN OUDERKERK AAN DE IJSSEL Langs de oevers van de IJssel staan de gigantische bedrijfshallen van Heuvelman Hout. Ze leveren al honderdveertig jaar bewerkt vurenhout. Je kunt het als klant zo gek niet bedenken of ze regelen het daar wel. De vestigingen van Jongeneel worden ook door Heuvelman Hout bevoorraad. de houthandel te liggen en ging het bedrijf stellingdelen leveren aan de vele scheepswerven die toen nog in het Rotterdamse havengebied waren gevestigd. Vanaf de zestiger jaren van de vorige eeuw richt Heuvelman zich op haar huidige doelgroep: bouwbedrijven en houtverwerkende industrie.’ Erik Schipper is de directeur van Heuvelman Hout. Hij heeft heao-bedrijfskunde gestudeerd en daarna meer dan twintig jaar bij PontMeyer gewerkt. Daar heeft hij het hele traject doorlopen van de verkoopkant naar de managementkant. Simpel bedrijfsmodel Erik Schipper: ‘Voordat ik hier als directeur begon, heb ik nog een vijftal jaren ervaring kunnen opdoen als directeur van een bouwmaterialenhandel waar hout en plaat ook centraal stonden. Ik ervaar Heuvelman Hout als een fascinerend bedrijf, hoewel ons bedrijfsmodel simpel is: wij kopen ruw vurenhout in en bewerken het zoals onze klanten dat ‘DANKZIJ ONZE JARENLANGE ERVARING KENNEN WE DE SPECIFIEKE KWALITEITEN VAN DE VERSCHILLENDE OORSPRONGLANDEN EN DE SPECIALISATIES VAN DE VERSCHILLENDE ZAGERIJEN’ Directeur Erik Schipper van Heuvelman Hout 4 INHOUT 48/2016

Een flink deel van het ruwe hout wordt via het water aangevoerd willen. De klant staat bij ons centraal, ook wat de inkoop betreft. We weten waar Abraham de mosterd haalt. Dankzij onze jarenlange ervaring kennen we de specifieke kwaliteiten van de verschillende oorspronglanden en de specialisaties van de verschillende zagerijen. Dat stelt ons in staat om voor elke mogelijke oplossing en toepassing de beste kwaliteit in te kopen. Zoals jullie straks in de fabriek zullen zien is het aantal bewerkingen dat wij hier kunnen uitvoeren schier eindeloos, vanaf het zagen, afkorten en schaven tot en met het gronden (in de kantlijn van dit artikel staat een compleet overzicht, redactie). Het gaat steeds om een specifieke klantvraag. Heeft hij bijvoorbeeld voor een dakconstructie langere lengtes nodig, dan kunnen wij die voor hem vingerlassen. Onze mensen weten precies welke kwaliteit en sterkte ze daarvoor nodig hebben. Het maakt overigens niet uit of het eenvoudige of complexe bewerkingen zijn die we moeten uitvoeren en ook niet of het grote hoeveelheden zijn of stuks aantallen. Zoals gezegd richten wij ons op de bouwbedrijven en de houtverwerkende industrie waaronder fabrikanten van daken, kozijnen, trappen, maar ook fabrikanten van keten, tuinhuizen en blokhutten. Daarnaast leveren wij het basisassortiment vuren op de vestigingen van Jongeneel.’ Geavanceerde machinale Na zijn meao-opleiding logistiek is Henri van der Pot eerst als werkvoorbereider bij een timmerfabriek aan de slag gegaan. Na een uitstapje bij een importeur van betonmixers werkt hij nu al weer vijftien jaar bij Heuvelman Hout, eerst in de binnendienst en INHOUT 5

Heuvelman Hout werkt met een zeer geavanceerde machinale waarmee constante kwaliteit kan worden gegarandeerd pas het laatste jaar als hoofd logistiek: ‘Onze klanten kunnen ervan op aan dat een productie pas bij ons de deur uitgaat als we zeker weten dat alles klopt. Dat doet niets af aan onze snelheid: wat we vandaag produceren, gaat overmorgen naar de klant. Onze processen zijn in hoge mate geautomatiseerd. We maken daarbij gebruik van een zeer geavanceerde machinale waarmee we constante kwaliteit kunnen garanderen. We slaan de specificaties van iedere opdracht op in ons systeem, van de herkomst van het hout tot en met de uitgevoerde bewerkingen, zodat we bij een eventuele vervolgopdracht in staat zijn om hem op exact dezelfde wijze uit te voeren, tot op de millimeter nauwkeurig. Na het produceren van een order, zijn we nog niet klaar. We kunnen elke order namelijk labelen of voorzien van een barcode. Ook hierbij gaat het steeds om een specifieke klantvraag. Verpakken per plank, gebundeld in krimpfolie of per pallet. We draaien onze handen er niet voor om. We kunnen ook op woningniveau per bouwelement leveren, in de juiste volgorde gelabeld en verpakt. Geen probleem. Dat geldt ook voor het op de juiste plaats en het juiste moment afleveren van een order. Daardoor kunnen onze klanten hun eigen voorraden tot een minimum beperken en hun werkkapitaal omlaag brengen.’ Eigen haven Erik Schipper en Henri van der Pot geven ons een rondleiding. We lopen eerst door de voorraadhallen waarover Heuvelman Hout beschikt. Ze laten niet na om indruk te maken. Erik Schipper: ‘We hebben hier continu meer dan 25.000 m3 hout op voorraad liggen. In alle soorten en maten. We kunnen grote hoeveelheden aan. Teneinde onze eigen voorraadpositie zo optimaal mogelijk in te richten, maken we regelmatig een ‘forecast’ van de totale klantvraag.’ We vragen naar de focus op duurzaamheid. Erik WE KUNNEN OOK OP WONINGNIVEAU PER BOUWELEMENT LEVEREN, IN DE JUISTE VOLGORDE GELABELD EN VERPAKT. GEEN PROBLEEM. Hoofd logistiek Henri van der Pot van Heuvelman Hout 6 INHOUT 48/2016

Schipper legt uit dat Heuvelman Hout uitsluitend duurzaam geproduceerd hout verkoopt: ‘Wij zijn zowel FSC- als PEFC-gecertificeerd en kunnen onze klanten indien nodig ondersteunen bij het realiseren van hun eigen certificering. Op de CO2-prestatieladder, die bedrijven helpt om hun CO2-uitstoot te verminderen, zijn we op niveau drie gecertificeerd.’ In de productiehal raken we niet uitgekeken op de vele bewerkingen die Heuvelman kan uitvoeren. Henri van der Pot: ‘Onze schaafbank is echt supersnel. Hij verwerkt maar liefst 360 strekkende meter per minuut. Wat het profileren betreft: we kunnen vrijwel alle profielen maken en als er bij een renovatie nog eentje uit de oude doos nodig is, dan is die nog wel in onze slijperij voorhanden.’ We hebben geluk: op de dag van ons bezoek meert één van de vrachtschepen aan, waarmee een deel van het ruwe hout bij Heuvelman wordt aangevoerd. Erik Schipper: ‘Wij hebben onze eigen haven en dat is vrij uitzonderlijk in onze sector. Transport over water is voor hout uit bepaalde streken vaak het goedkoopst en soms ook het enig haalbare.’  Hoofd logistiek Henri van der Pot: ‘Onze schaafbank is echt supersnel. Hij verwerkt maar liefst 360 strekkende meter per minuut’ Mogelijke bewerkingen Zagen Afkorten Kepen Schuin korten Vingerlassen Schaven Profileren Kantbewerken Gronden Labelen Foliën Bossen Verduurzamen CAD-CAM bewerkingen Prefabricage Kwaliteit- en sterktesortering Specialist in maatwerk Download de brochure op www.jongeneel.nl/ Heuvelman INHOUT 7

MISSIE Dicht bij de klant VINGER AAN DE POLS VAN DE MARKT Sinds 1 februari van dit jaar is Denis Brouwer de nieuwe algemeen directeur van Jongeneel. We spreken hem over zijn achtergrond, zijn passies en zijn missie met Jongeneel. Focus op klant en handel komt centraal te staan. D enis Brouwer blijkt een fanatiek sporter waarbij voetbal, wielrennen en hardlopen om de voorrang strijden. Hij is ook voorzitter van het Friendship Sports Center, een sportcomplex waar wekelijks meer dan 2.000 kinderen met een beperking 24 verschillende sporten beoefenen. Zijn betrokkenheid bij dit initiatief wordt mede bepaald door de meervoudige handicap van zijn dochter Merel. Denis Brouwer: ‘Ik ga er elke donderdagavond met mijn dochter zwemmen. Dat heeft voor mij de allerhoogste prioriteit, wat er ook gebeurt. De rest van de week inclusief het weekend ben ik voor Jongeneel beschikbaar.’ We vragen hem naar zijn achtergrond: ‘Ik ben twintig jaar in de financiële sector actief geweest. Voor Jongeneel was met name mijn ervaring met de retailvestigingen van ABN-AMRO Bank en Fortis Bank Nederland relevant. In die periode heb ik leidinggegeven aan een aantal reorganisaties. Doel was om een goede samenwerking tussen de vestigingen en het hoofdkantoor te realiseren, waarbij de focus op de klant kwam te liggen. Naast het strak managen van de organisatie geloof ik in het zo laag mogelijk in de organisatie neerleggen van verantwoordelijkheden en een sterke focus op klant en handel. Na meer dan twintig jaar was ik toe aan een nieuwe uitdaging. Toen ben ik The Brown Paper Company gaan leiden, een middelgroot adviesbureau. Een bijzonder leerzame tijd, maar op een gegeven moment merkte ik dat zelf doen, zelf bouwen, met m’n poten in de klei staan, toch beter bij mij past dan adviseren. In die periode kwam Jongeneel op mijn pad. Wat mij direct aansprak, waren de mooie producten en diensten, de lange traditie van het bedrijf en de uitstraling van een A-merk.’ Ontzorgen ‘Voordat ik mijn functie aanvaardde, heb ik een tiental vestigingen bezocht, niet alleen van Jongeneel maar ook van onze concurrenten. Ik heb daar drie vragen gesteld: Waarom zou je hier klant moeten worden, wat zou je doen om dat te realiseren en wat zou je veranderen als het je eigen bedrijf was? Het gaf mij een goed inzicht in de marktomstandigheden en een enthousiast gevoel over Jongeneel, ook over de mogelijkheden om ons te onderscheiden. We moeten het zoeken in wat ik zou willen noemen: het overtreffen van de verwachtingen van de klant alsmede in het ontzorgen van onze klanten met kennis van bouwen en hout en plaat, waarbij we in ons assortiment natuurlijk veel meer aanbieden dan hout en plaat. We willen ook inzetten op dienstverlening rondom slimme bouwlogistiek en het samen met onze leveranciers ontwikkelen van nieuwe concepten en betere oplossingen. Op het gebied van duurzaamheid is Jongeneel al koploper.’ Tijdens de eerste drie maanden in zijn nieuwe functie als algemeen directeur van Jongeneel heeft Denis Brouwer veel tijd uitgetrokken om uitgebreid kennis te maken met de organisatie: ‘Onze mensen maken het verschil. Ik heb alle vestigingen bezocht. Dat wil ik blijven doen. Ik vind dat contact niet alleen leuk, maar ook essentieel om de vinger goed aan de pols van de markt te blijven houden. De ervaringen ‘WE GAAN ONZE COMMERCIËLE ORGANISATIE DICHT BIJ DE KLANT PLAATSEN. DE VESTIGINGEN WORDEN WEER VERANTWOORDELIJK VOOR HET BEDIENEN VAN ONZE KLANTEN’ 8 INHOUT 48/2016

van onze medewerkers zijn een belangrijk uitgangspunt voor het beleid dat we willen gaan voeren.’ Jongeneel-hart Denis Brouwer ziet het als zijn taak om de afstand tot de klant zoveel mogelijk te verkleinen en de bevoegdheden zo laag mogelijk in de organisatie te leggen: ‘Klanten mogen niet in onze organisatie verdwalen. Het is mijn missie om onze mensen en hun expertise zo dicht mogelijk bij onze klanten te brengen. Het hoofdkantoor zal daarbij faciliterend optreden. Daarom noem ik het ook liever geen hoofdkantoor, maar servicekantoor. Onze succesvolle activiteiten op het gebied van e-commerce zullen wij uiteraard gaan uitbreiden. Daarnaast zullen we het assortiment in onze haalcentra en bouwshops blijven optimaliseren. In algemene zin durf ik de stelling aan dat het succes van een bedrijf meer bepaald wordt door de uitvoering dan door de strategie. De mensen maken het verschil, maar het spreekt vanzelf dat een goede strategie makkelijker uit te voeren is dan een slechte. We gaan onze commerciële organisatie dicht bij de klant plaatsen. De vestigingen worden weer verantwoordelijk voor het bedienen van onze klanten. Geen ingewikkelde strategieën, maar een sterke focus op onze klanten en onze handel. Tijdens mijn kennismaking met de organisatie heb ik veel vertrouwen gekregen in de motivatie en deskundigheid van onze mensen. En last-but-not-least: Ik heb kunnen constateren dat het Jongeneel-hart op de juiste plaats zit. We zijn er klaar voor om onze klanten optimaal te bedienen.’  Algemeen directeur Denis Brouwer van Jongeneel: ‘Sterke focus op onze klanten en onze handel’ INHOUT 9

Tijdloos mooie gevelbekleding Elk huis is uniek. Kies daarom de Cedral die bij u en bij uw woning past. Vraag uw gratis monster aan op www.cedral.nl Eternit nv, afdeling Gevel 10 INHOUT 48/2016 Kuiermansstraat 1 - 1880 Kapelle-op-den-Bos - België Tel 030 236 87 32 - info.gevel@eternit.nl - www.eternit.nl - www.cedral.nl Realisatie Architect Patrick Kint Realisatie Architect Frédéric Wiringer Tijdloos mooi — Weinig onderhoud — Eenvoudig te plaatsen

NIEUWS De supertrap van bovenaf gezien. Deze foto illustreert ook goed waarom de Rotterdammers het nieuwe Centraal Station de ‘haaienbek’ noemen. Rotterdam viert 75 jaar wederopbouw tevens Kriterion bezoeken, de voormalige bioscoop op het dak van het Groothandelsgebouw, die ook een aantal functies had gekregen. Dit tijdelijke project werd uitgevoerd door de specialisten van Dutch Steigers, een Amsterdams bedrijf dat zeven dagen én nachten heeft moeten doorwerken om het project op tijd klaar te krijgen voor de officiële opening. Het gevaarte was 29 meter hoog, ruim 10 meter breed en woog maar liefst 60 ton. De stalen treden zijn met hout bekleed. Jongeneel heeft hiervoor 363 platen Pellos Floor geleverd, die door de Platerij van Jongeneel op de juiste maten werden gezaagd. Er werd voor Pellos Floor gekozen omdat het een vlakke, in zeven lagen opgebouwde, stevige plaat is, licht van gewicht en gemakkelijk te verwerken. Hij werd ook van een antislipcoating voorzien. Lonely Planet, de meest invloedrijke uitgever van reisgidsen, heeft Rotterdam op de vijfde plaats gezet van de steden die je dit jaar zou moeten bezoeken. Dat valt mooi samen met de viering van 75 jaar werderopbouw, het centrale thema van de manifestatie ‘Rotterdam viert de stad’. Als onderdeel van deze manifestatie heeft architect Winy Maas van het wereldwijd opererende, Rotterdamse architectenbureau MVRDV, dat de Markthal ook op haar naam heeft staan, een supertrap ontworpen. Daarmee kon je tijdelijk vanaf het plein voor het nieuwe Centraal Station naar het dak van het Groothandelsgebouw klimmen. Deze supertrap was met haar 180 treden een behoorlijke uitdaging, maar eenmaal boven werd je beloond met een prachtig uitzicht over de weer opgebouwde stad. Je kon Energiezuinige dakisolatie Ongeveer veertig procent van alle CO2-uitstoot komt voor rekening van gebouwen. De Europese Unie wil ze daarom energiezuiniger maken. Dit geldt niet alleen voor nieuwe, maar ook voor bestaande gebouwen. Binnen dit kader dienen de huurwoningen in Nederland in 2020 gemiddeld een B-label te hebben en in 2050 energieneutraal te zijn. Bij het energiezuinig maken van een gebouw is een goed geïsoleerde gebouwschil van groot belang. Dakisolatie levert daarbij het hoogste rendement op. Als hulpmiddel bij het realiseren van dit rendement heeft Kingspan Unidek een handig boekje samengesteld waarin een en ander stapsgewijs uit de doeken wordt gedaan. Het is gratis te downloaden op www.kingspanunidek.com/ nl/dakrenovatie INHOUT 11

STRATEGIE Van Wanrooij heeft de WOW-faktor FOCUS OP KLANTBELEVING Van Wanrooij Bouw & Ontwikkeling onderscheidt zich op het gebied van duurzaam bouwen en digitale marketing. Daarnaast is de focus op klantbeleving gericht middels een indrukwekkend keuken, badkamer & tegel Warenhuys en een applicatie waarmee klanten hun toekomstige woning ook virtueel kunnen beleven. W e spreken af in het keuken, badkamer & tegel Warenhuys (inderdaad met een y) Peter Westeneng: ‘Wij zijn in staat om huizen te bouwen die net zoveel energie opwekken als ze verbruiken’ 12 INHOUT 48/2016 van Van Wanrooij in Waardenburg. Het staat op een zichtlocatie aan de A2. We worden welkom geheten door Peter Westeneng. De directe aanleiding voor het gesprek is het feit dat Van Wanrooij Bouw & Ontwikkeling als eerste onderneming in Nederland het Nul-Op-de-Meter label heeft ontvangen. Dit zogenaamde NOM-label werd in maart op de beurs Building Holland uitgereikt door de Stichting Excellent Conceptueel Bouwen. Het betekent dat Van Wanrooij in staat is om huizen te bouwen die net zoveel energie opwekken als ze verbruiken. De bewoners ontvangen dus geen energierekeningen meer. Tegelijkertijd ontving Van Wanrooij voor de derde keer op rij het predicaat ‘Excellent Concept’ voor haar woningconcept Optio. Door met modelplattegronden te werken maakt dit concept een snel ontwikkelingsproces mogelijk met veel keuzemogelijkheden voor de individuele kopers. Het levert bovendien alle gewenste energieprestaties. Het is duidelijk: dit is een bedrijf met veel pijlen op haar boog. Peter Westeneng legt uit dat het moederbedrijf in Geffen is gevestigd en als familiebedrijf al meer dan 45 jaar succesvol woningprojecten en bedrijfsmatig onroerend goed realiseert: ‘Het bedrijf is opgericht door twee broers die als metselaars zijn begonnen, maar de visie hadden om een eigen bedrijf op te zetten en zich daarbij niet alleen op het bouwen te richten, maar ook op het ontwikkelen. Ze wilden zelfverzorgend zijn en begonnen gronden te kopen. Teneinde ook grondposities in het rivierengebied te kunnen bemachtigen, hebben ze op een gegeven moment een dependance in Tiel geopend en zijn ze daar een keukencentrum begonnen. Vlak voor de eeuwwisseling is dat centrum met sanitair en tegelwerk uitgebreid en zijn we het Van Wanrooij keuken, badkamer en tegel Warenhuys gaan

noemen. Zo’n anderhalf jaar geleden zijn we naar dit beter bereikbare pand aan de A2 verhuisd en hebben we er nog meer een belevingscentrum van gemaakt. Ik leid jullie straks graag rond.’ Innovatieve aanpak ‘De onderneming wordt tegenwoordig door de tweede generatie geleid en kent vier kernactiviteiten: projectontwikkeling, bouwbedrijf met timmerfabriek, Van Wanrooij Warenhuys en het beheer van commercieel vastgoed. Deze disciplines opereren zowel zelfstandig als in combinatie met elkaar, waarbij het streven naar synergie centraal staat. We ontwikkelen voortdurend nieuwe projecten in de provincies Noord-Brabant, Gelderland en Utrecht. De focus ligt op nieuwbouw van woningen en dan vooral laagbouw. Met onze eigen capaciteit zijn we in staat om zo’n 500 tot 600 nieuwe woningen per jaar te realiseren. Als we er meer kunnen ontwikkelen, dan besteden we de bouw daarvan uit aan collega-bouwbedrijven. Zij moeten dan wel de keukens, de badkamers en het tegelwerk bij ons afnemen. Onze organisatie omvat 250 ervaren medewerkers. Kenmerkend voor Van Wanrooij zijn korte communicatielijnen en duurzame relaties, niet alleen met onze partners en Het Van Wanrooij keuken, badkamer & tegel Warenhuys biedt volop inspiratie met talloze interactieve elementen OU 13

Fijner wonen met meer daglicht en frisse lucht Fijner wonen ontstaat ook door een geweldig uitzicht, extra leefruimte en meer comfort. Wonen, werken, leren, spelen ... We brengen 90% van onze tijd binnen door. Veel consumenten beseffen niet dat voldoende natuurlijk daglicht en ventilatie enorm bijdragen aan een optimaal binnenklimaat. Zo zorgt frisse lucht ervoor dat we ons prettiger voelen, en allergieën en ademhalingsproblemen krijgen minder kans. Met de bijpassende producten is het daarnaast mogelijk om een optimale balans tussen daglicht overdag en duisternis in de avond te bereiken, waardoor men gezonder en uitgeruster slaapt. toename leervermogen 15% Voldoende daglicht verbetert het humeur en vermindert vermoeidheid. In een binnenomgeving met veel daglicht werken volwassenen en kinderen tot 15% geconcentreerder. De juiste dagelijkse doses daglicht en duisternis zijn goed voor de gezondheid en rust. VELUX keuzehulp De VELUX keuzehulp laat talrijke oplossingen zien. Gebruik deze handige waaier als geheugensteuntje of als tool om met uw klant de mogelijkheden te bespreken. Vraag naar de keuzehulp in uw Jongeneel vestiging en geef uw klant advies op maat voor een optimaal binnenklimaat! Afwerking (GGU/GPU) Afwerking (GGU/GPU) Afwerking (GGU/GPU) • Vochtbestendig en onderhoudsarm door polyurethaan beschermlaag • Vochtbestendig en onderhoudsarm door polyurethaan beschermlaag • Ideaal voor badkamers en keukens • Beschikbaar als tuimelvenster en uitzettuimelvenster • Beschikbaar als tuimelvenster en uitzettuimelvenster • Vochtbestendig en onderhoudsarm door polyurethaan beschermlaag • Ideaal voor badkamers en keukens • Ideaal voor badkamers en keukens • Beschikbaar als tuimelvenster en uitzettuimelvenster Bediening Tuimelvenster (GGL / GGU) Ergonomische bedieningshandgreep: Eenvoudig te openen, zelfs wanneer er meubels onder het raam zijn geplaatst. Uitzettuimelvenster (GPL / GPU) Traploos tot 45° uitzetbaar. Het dakraam kan eenvoudig met de onderhandgreep naar buiten toe worden geopend. Keuzehulp hellend dak dakramen Deze waaier is bedoeld om u te helpen de juiste producten voor elk type dak te kiezen.

opdrachtgevers waaronder gemeenten, woningcorporaties en beleggers, maar ook met onze medewerkers, collega-bouwbedrijven, onderaannemers en klanten. Daarnaast zetten wij in op duurzaamheid en digitale marketing. Het NOM-label dat wij hebben mogen ontvangen, zien wij als een erkenning voor onze innovatieve aanpak op het gebied van duurzaamheid. Dat geldt eveneens voor het Optio woningconcept. Met dit flexibele concept bieden wij kopers tevens een ruime keuze uit verschillende uitbreidings- en indelingsmogelijkheden en afwerkingsvarianten. Het gaat daarbij dus niet alleen om snel ontwikkelen en duurzaam bouwen.’ We vragen Peter Westeneng naar de activiteiten van Van Wanrooij op het gebied van digitale marketing: ‘Ik denk dat we daarmee ook vooroplopen. We hebben een bestand van zo’n 40.000 potentiële kopers opgebouwd en daar komen er elke maand zo’n 1.000 bij, onder meer via onze website waarop ons totale aanbod kan worden bekeken. Via onze nieuwsbrief onderhouden we een hoogfrequent contact met deze groep. Daarnaast hebben we 30.000 volgers op Facebook en maken we gebruik van big data-technieken om een beter beeld van onze (potentiële) kopers te krijgen.’ Virtuele beleving Peter Westeneng neemt ons mee door het Van Wanrooij keuken, badkamer en tegel Warenhuys. Met zijn uitspraak dat ze er hier in Waardenburg nog meer een belevingscentrum van hebben gemaakt, heeft hij niets te veel gezegd. Als je op zoek bent naar een keuken, een badkamer of naar tegels, dan vind je hier op 3.000 vierkante meter volop inspiratie met talloze interactieve elementen. Het Warenhuys is in vier verschillende stijlgebieden ingedeeld: Puur, Modern, Klassiek en Trendy. Naast de nieuwste keuken- en badkameropstellingen kun je bijvoorbeeld ervaren wat een waterbesparende kraan inhoudt Van Wanrooij App en hoe het tegelwerk eruitziet in het ochtend- en avondlicht. We komen ook een aantal keuzepleinen tegen, een spoelbaktheater, een kookstudio, een kinderbioscoop en een tweetal ‘paskamers’ waar je met kartonnen elementen op ware grootte een idee kunt krijgen van de mogelijke indeling van je eigen keuken of badkamer. Het is gewoon te veel om op te noemen. Peter Westeneng: ‘We willen onze klanten graag laten ervaren wat de mogelijkheden zijn. Dat kan sinds kort ook digitaal. We hebben namelijk een applicatie ontwikkeld waarmee onze klanten hun toekomstige woning virtueel kunnen beleven, alsof ze er echt doorheen lopen. Daarbij kunnen ze verschillende indelingen, uitbreidingsopties en inrichtingsstijlen ervaren, nog voordat de woning is gekocht of gebouwd. Met betrekking tot de verschillende bouwkundige opties en het daaruit voortvloeiende meer- en minderwerk gaan we in het souterrain nog een adviesstudio inrichten.’ Tot slot komt de relatie met Jongeneel aan bod. Peter Westeneng is er duidelijk over: ‘Wat onze leveranciers betreft kiezen we ook voor duurzame relaties. Jongeneel is één van onze vaste partners. Natuurlijk speelt de prijs in elke leveranciersrelatie een rol, maar dat is zeker niet het enige dat telt. We moeten het samen doen.’ Het Van Wanrooij keuken badkamer & tegel Warenhuys heeft ontegenzeggelijk de WOW-factor, maar dat geldt eveneens voor de wijze waarop de totale onderneming zich manifesteert. Petje af.  De nieuwbouwwoningen van Van Wanrooij worden op basis van het flexibele woningconcept Optio ontwikkeld. Voor bijna alle Optio woningtypen heeft Van Wanrooij een gratis App ontwikkeld waarmee je door je toekomstige woning kunt lopen en de verschillende extra opties kunt ervaren, zoals een uitbouw of een zolder met een dakkapel. De makelaars waarmee Van Wanrooij samenwerkt, beschikken over een uitgebreidere variant die het onder meer mogelijk maakt om tussen verschillende woonstijlen te switchen. Het is ook mogelijk om de demoversie met een Google Cardboard in Virtual Reality te bekijken. Meer informatie over deze unieke App vind je op www.vanwanrooij.nl onder de button nieuws. INHOUT 15

Theuma beschikt over de meest duurzame poedercoatingstraat die er bestaat 16 INHOUT 48/2016

SERVICE Totaaloplossing voor deuren en kozijnen MEEST DUURZAME POEDERCOATINGSTRAAT Als totaalleverancier van gecertificeerde deur/kozijn-combinaties neemt Theuma een toonaangevende positie in. Ze bedienen zowel de woningmarkt als de utiliteitsmarkt. We brengen een bezoek aan de vestiging in Nijkerk, waar Theuma haar stalen kozijnen produceert. W e zijn altijd benieuwd naar de herkomst van de bedrijfsnaam. Het is onze eerste vraag aan Jos Esselbrugge. Hij houdt kantoor in Nijkerk en is verantwoordelijk voor de Nederlandse markt: ‘Onze bedrijfsnaam is afgeleid van de persoonsnaam van onze oprichter, Marcel Theunis. Toen hij als aannemer niet de juiste deuren kon vinden, is hij ze zelf maar gaan produceren. Zo simpel kan de ontstaansgeschiedenis van een onderneming zijn. Theuma is al meer dan vijftig jaar één van de grootste leveranciers van binnendeursystemen in Europa. Zijn zoon Eugeen Theunis staat nu aan het roer. Wij produceren in twee fabrieken. Onze deuren worden in het Belgische Bekkevoort geproduceerd en onze stalen kozijnen hier in Nijkerk. Om jullie een idee te geven van de omvang: we produceren jaarlijks zo’n 650.000 deuren en zo’n 300.000 stalen kozijnen. Duurzaam en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen staan bij ons hoog in het vaandel. Het is volledig in onze bedrijfsvoering geïntegreerd. Onze houten deuren dragen bij aan de duurzaamheidsprestaties van de gebouwen waarin ze worden toegepast. Ze scoren veel punten bij het verkrijgen van certificaten van organisaties als BREEAM en LEED. Voorbeelden van projecten waar we aan een hoge score hebben kunnen bijdragen, zijn hotel Motel One in Amsterdam en het nieuwe stadhuis van Almelo. Beide projecten behaalden bij BREEAM de op één na hoogste score: BREEAM Excellent. Het gaat bij duurzaamheid overigens niet alleen om onze producten en ons productieproces, maar ook om onze bedrijfsvoering. In dit verband werken wij systematisch aan een verlaging van onze CO2-footprint. De afgelopen jaren hebben wij een aanzienlijke verlaging weten te realiseren.’ Bombardement Jos Esselbrugge borduurt nog even voort op het duurzaamheidsthema: ‘Bij de productie van onze stalen kozijnen maken wij gebruik van de meest duurzame poedercoatingstraat die er bestaat. Het belangrijkste verschil tussen conventionele vloeibare verf en poedercoating is dat poedercoating geen oplosmiddel nodig heeft om het bindmiddel en de vulstof in een vloeibare vorm te houden. Met perslucht wordt het negatief geladen poeder op een positief geladen kozijn gespoten. Door toepassing van dit elektrostatische principe blijft het poeder aan het kozijn plakken, waarna het in een oven wordt verhit. Zo krijgt de poeder de kans om uit te vloeien en uit te harden. De poeder die erlangs vliegt, wordt gerecycled en is dus geen afval.’ Jos is ook trots op het unieke lakproces dat in de deurenfabriek in Bekkevoort wordt gebruikt: ‘Daar hebben wij twee jaar geleden een gloednieuwe EBC-lakstraat geïnstalleerd. Deuren worden veelal voorzien van een UV-lak die met behulp van UV-lampen wordt uitgehard. Die verbruiken heel veel energie, ook al omdat de lak in verschillende lagen wordt aangebracht. In onze EBC-straat vindt het uitharden Manager Jos Esselbrugge: ‘Duurzaam en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is volledig in onze bedrijfsvoering geïntegreerd’ MET HET TOTAL SERVICE CONCEPT KAN DE TOTALE WERKVOORBEREIDING, DE COÖRDINATIE OP DE BOUWPLAATS EN DE MONTAGE VAN ALLE DEUREN, KOZIJNEN EN BIJBEHOREND HANG- EN SLUITWERK AAN THEUMA WORDEN UITBESTEED INHOUT 17

In de fabriek in Nijkerk worden jaarlijks zo’n 300.000 stalen kozijnen geproduceerd in één behandeling plaats. EBC staat voor Elektron Beam Curing. Hierbij wordt de laklaag door middel van een elektronenbombardement uitgehard. Het voltrekt zich in een zuurstofloze bunker met behulp van 200.000 volt, eenzelfde elektrische spanning als op hoogspanningskabels staat. Dit proces zorgt voor een superieure uitharding, waardoor onze lakdeuren krasvast, kleurvast en onderhoudsvriendelijk zijn. De laklaag is zo hard geworden dat je er nooit meer wat aan hoeft te doen. Bovendien is de laklaag vrij van organische oplosmiddelen en agressieve chemicaliën.’ Total Service Concept We vragen naar het Total Service Concept van Theuma: ‘Dit concept gaat verder dan het leveren van deuren en kozijnen. Het biedt onze klanten de mogelijkheid om de totale werkvoorbereiding, de coördinatie op de bouwplaats en de montage van alle deuren, kozijnen en het bijbehorende hang- en sluitwerk aan ons uit te besteden. Concreet houdt dit in dat wij eerst op basis van de plattegronden inventariseren waar welke deuren moeten komen. Daarbij brengen wij uiteraard onze kennis van de actuele wet- en regelgeving in. Vervolgens bespreken we de wensen van de opdrachtgever, onder meer met betrekking tot de kleurstelling en het hang- en sluitwerk, maar bijvoorbeeld ook de eisen die aan het onderhoud moeten worden gesteld. Het gaat om 18 INHOUT 48/2016 heel veel details die voor ons evenwel gesneden koek zijn. Wij weten waar je allemaal rekening mee moet houden. Op grond daarvan zullen wij ook graag adviseren en alternatieven aandragen die beter geschikt zijn of prijstechnisch gunstiger uitpakken. Daarna maken we de uittrekstaten en de offerte. Onderdeel van ons Total Service Concept is ook dat wij de bouwplaats bezoeken om een en ander in de praktijk te verifiëren en nog eens goed door te praten. We bekijken dan ook hoe het zit met de bereikbaarheid van de bouwplaats en in welke volgorde de montage het beste kan plaatsvinden. Het concept is erop gericht om onze klanten compleet te ontzorgen, ook in termen van verantwoordelijkheid. We streven uiteraard naar nul opleverpunten, maar mochten die er desalniettemin zijn, dan zullen we ze binnen tien werkdagen oplossen.’ Transformatieconcept We maken een rondje door de fabriek. Wat onmiddellijk opvalt, is een groot bord met de tekst: 8,5 miljoen Nederlanders stappen elke dag door 7,5 miljoen Theuma-deuren. Het staal werd vroeger in rollen aangeleverd en tijdens een continu proces op de juiste lengte afgekort. Tegenwoordig gebeurt dat nog steeds, maar wordt het staal ook in platen aangeleverd die al de juiste lengte hebben. Jos Esselbrugge: ‘Die platen zijn 1 tot 2 mm dik. In de woningbouw worden meestal kozijnen van 1

Het staal werd vroeger in rollen aangeleverd en tijdens een continu proces op de juiste lengte afgekort. Dat gebeurt nog steeds, maar tegenwoordig wordt het staal ook in platen aangeleverd. Hierdoor kan Theuma alle denkbare kozijnen produceren mm dikte gebruikt en in de utiliteitsbouw zijn ze meestal 1,5 mm dik. Nadat de gaten voor de sloten en de scharnieren zijn aangebracht, worden de platen gevormd. Vervolgens worden de scharnierbakjes en de borgklauwen, waarmee je het kozijn om de wand klemt, erin gelast. Alvorens de kozijnen de poedercoatingstraat ingaan, worden ze eerst nog schoongemaakt.’ Eenmaal terug op kantoor staan we nog even stil bij het transformeren van het groeiende aantal leegstaande gebouwen naar (studenten)woningen, hotels en woonzorgcomplexen. Jos vertelt dat Theuma speciaal voor dat marktsegment - mede gelet op de bijzondere eisen die aan brand-, geluid- en inbraakwerendheid worden gesteld - een transformatieconcept heeft ontwikkeld: ‘Kostenbesparende en gecertificeerde deur/ kozijn-combinaties voor inpandige woningtoegang en bergingen, zowel voor Metalstud- als steenachtige wanden. Samen met Faay Wanden hebben we onlangs een WK2 inbraaktest laten uitvoeren. De constructie bestond uit een woningscheidende IW 128 wand van Faay en een inpandige woningtoegangsdeur en kozijn van Theuma. We hebben deze test met vlag en wimpel doorstaan. Deze oplossing voldoet ook aan de hoogste eisen op het gebied van brandwerendheid en geluidsisolatie.’  MEDE GELET OP DE BIJZONDERE EISEN DIE AAN BRAND-, GELUID- EN INBRAAKWERENDHEID WORDEN GESTELD, BIEDT THEUMA OOK OPLOSSINGEN AAN VOOR DE TRANSFORMATIEMARKT INHOUT 19

ASSORTIMENT Specifiek product voor de woningmarkt VERTROUWDE TRESPA-KWALITEIT Een paar jaar geleden had Trespa met haar producten nog geen optimale aansluiting op de vraag naar gevelbekleding voor de kleinzakelijke markt. Met de introductie van Trespa Izeon en Trespa Pura NFC is daar rap verandering in gekomen. In dit artikel concentreren we ons op Trespa Izeon. W Op elke vestiging van Jongeneel staat deze zuil met informatie over de drie producten van Trespa: Meteon, Izeon en Pura. Via www.jongeneel.nl/ Trespa kunnen monsters worden aangevraagd e spreken met market developer Cor Vis, een nieuwe naam bij Trespa. Hij blijkt bijna twintig jaar ‘ondergronds’ te hebben gewerkt: ‘Inderdaad, zo kun je dat wel stellen. Mijn vorige wekgever was Wavin. Daar worden grijze buizen voor onder meer water, gas en riolering geproduceerd. Ze verdwijnen in de meeste gevallen onder de grond. Het zijn belangrijke producten, maar niet bepaald sexy en ook niet zichtbaar. Wat dat betreft ben ik in een totaal andere wereld terecht gekomen. Zichtbaarheid is juist waar het hier allemaal om draait.’ We vragen naar het ontstaan van Trespa Izeon: ‘We hebben dit product speciaal ontwikkeld voor de kleinzakelijke markt, in het bijzonder voor de afwerking van woningen, zowel in de nieuwbouw als in de renovatiebouw. Voor dat marktsegment hadden we nog geen specifieke producten. Trespa was in het verleden vooral bekend van de unieke, onderscheidende gevels in de grootzakelijke markt, met name in de utiliteitsbouw. Trespa Izeon is uit voorraad leverbaar. Het is een gemakkelijk te hanteren plaat die in twee verschillende formaten verkrijgbaar is: 3050 x 1530 mm en 2130 x 1420 mm. Het tweede formaat is het meest handzame formaat om te verwerken en te vervoeren. Het past ook goed in de busjes van zzp’ers.’ Trespa-zaagblad ‘De woningconsument denkt in RAL-kleuren. Daarom is Trespa Izeon in negen verschillende RAL-kleuren verkrijgbaar. Deze kleuren zijn gebaseerd op gecertificeerde RAL-kleurenmonsters, waardoor je ze goed kunt combineren met andere bouwdelen en verftoepassingen. Inmiddels hebben we een goed inzicht in de kleuren die goed lopen en daarnaast houden we de trends natuurlijk bij. Op grond van deze informatie hebben we onlangs drie nieuwe kleuren gelanceerd: twee trendy grijze kleuren en een zwarte. Ze vervangen de drie kleuren die minder goed liepen. Trespa Izeon wordt op dezelfde wijze geproduceerd als de andere Trespa-producten. Ze hebben dezelfde slag- en stootvastheid en vanzelfsprekend dezelfde, vertrouwde Trespa-kwaliteit. Met andere woorden: ze hebben een hoge weersbestendigheid en een goede kleurstabiliteit. Ze zijn ook onderhoudsvriendelijk, gemakkelijk schoon te 20 INHOUT 48/2016

maken en hebben een lange levensduur. Op Trespa Izeon bieden wij dan ook een productgarantie van tien jaar. De platen zijn leverbaar in een dikte van 6 mm. In tegenstelling tot het beeld dat vaak van Trespa wordt geschetst, zijn onze platen gemakkelijk te verwerken. Ze kunnen eenvoudig worden gezaagd en zonder nabewerkingen worden toegepast. Voor het zagen hebben we samen met DeWalt een speciaal Trespa-zaagblad ontwikkeld dat veelvuldig kan worden nageslepen.’ Informatiezuil We vragen Cor Vis naar de meest voorkomende toepassingen: ‘Trespa Izeon wordt het meest toegepast als gevelpaneel, als dakrand, als boeideel of in een dakkapel. De platen kunnen als hout worden verwerkt. Ze kunnen op de achterconstructie worden vastgelijmd of vastgeschroefd. De schroeven worden in dezelfde RAL-kleur bijgeleverd. Veel mensen, zelfs monteurs van gevelsystemen, associëren Trespa nog steeds met kunststof. Ook dat beeld klopt niet. Het plaatmateriaal dat wij produceren, bestaat namelijk voor zeventig procent uit natuurlijke vezels. Ze komen van bomen uit duurzaam beheerde bossen. In dit verband is het goed te weten dat al onze gevelproducten op verzoek met het PEFC- of het FSC-keurmerk zijn gecertificeerd.’ Trespa en Jongeneel werken al vele jaren samen. Cor Vis legt uit dat de hardlopers van Trespa Izeon nu bij alle vestigingen op voorraad liggen en dat alle andere kleuren en maten centraal bij de Platerij van Jongeneel beschikbaar zijn: ‘Trespa Izeon ligt dus op voorraad of kan snel worden nageleverd. Voor meer informatie staat op elke vestiging een speciale zuil. Bij het ontwerpen daarvan is gekozen voor een drieluik. Het biedt namelijk niet alleen informatie over Trespa Izeon, maar ook over Trespa Meteon en Trespa Pura NFC. Het drieluik geeft ook inzicht in de mogelijke toepassingen, de verschillende kleuren en de verwerking. Van elk product is een stukje geïnstalleerde gevel te zien.’  Market developer Cor Vis: ‘Al onze gevelproducten kunnen met het PEFC- of het FSC-keurmerk worden geleverd’ INHOUT 21

www. j ongeneel . n l

PROJECTEN Nieuwbouw Woonzorgcentrum Rustoord te Lisse Gerealiseerd door Horsman & Co te Lisse Gevelbekleding met Werzalit Colorpan in drie kleuren Op de bouwplaats geleverd door Jongeneel Randstad Zuid INHOUT 23

Keralit® hoeksysteem Niet van hout te onderscheiden IN- EN UITWENDIG HOEKPROFIEL Door gebruik te maken van het in- en uitwendige hoekprofi el wordt het uiteinde van het paneel volledig zichtbaar, zoals bij houten gevelbetimmering. EINDKAP EN CONNECTOR Door het Keralit paneel te voorzien van een meegekleurde eindkap, ontstaat er een gesloten paneel. De eindkap wordt geklemd met een connector en past naadloos op het paneel. INWENDIGE HOEK UITWENDIGE HOEK EINDKAP CONNECTOR

PROJECTEN Plus Ultra: incubator en bedrijfsverzamelgebouw op Wageningen Campus Ontworpen door Wiegerinck Architecten te Arnhem Ontwikkeld door Kadans Science Partner te Haaren Gerealiseerd door Hendriks Bouw en Ontwikkeling te Oss 105 m3 Duits Douglas geïmpregneerd met Woodlife HL-50 en Flame Delay PT Afgewerkt met Sansin Woodsealer geleverd en gemonteerd door Jongeneel Projecten INHOUT 25

DUURZAAMHEID Bij de realisatie van parkeergarages worden hoge eisen gesteld aan brandveiligheid, akoestiek en thermische isolatie 26 INHOUT 48/2016

Combipaneel met PIR-isolatie NIEUWE LOOT AAN DE STAM VAN HERAKLITH In het Brabantse Oosterhout produceert Knauf Insulation Heraklith, een mineraal gebonden houtwolpaneel dat over indrukwekkende producteigenschappen beschikt. In het eerste kwartaal van dit jaar werd een nieuwe productvariant geïntroduceerd: Herafoam. Hoog tijd om weer even bij te praten. W Marketingmanager Stijn Thielen: ‘Bij de productie maken we gebruik van milieu vriendelijke grondstoffen en groene energie’ e worden ontvangen door marketingmanager Stijn Thielen en salesmanager Saskia Putter. Stijn Thielen blijkt niet alleen verantwoordelijk te zijn voor Heraklith in Nederland, maar eveneens voor de export naar landen als België, Denemarken, Engeland, Spanje en het Midden-Oosten. Hij doet de aftrap: ‘Als product zijn houtwolpanelen al meer dan honderd jaar op de markt. Het vindt zijn oorsprong in Duitsland en heeft ook op de Nederlandse markt, waar we al zo’n tachtig jaar actief zijn, een zeer hoge bekendheid opgebouwd. Het bestaat tegenwoordig uit FSC of PEFC gecertificeerde sparrenhoutvezels die met een mineraal bindmiddel worden samengeperst tot een lichtgewicht paneel voor wanden en plafonds. De toepassingen zijn legio, zowel bij de nieuwbouw als bij de renovatie en de transformatie. Het assortiment van Heraklith beschikt over indrukwekkende Salesmanager Saskia Putter: ‘Onze panelen kunnen in elke gewenste RAL-kleur worden geleverd’ producteigenschappen: vochtbestendig, schimmelwerend, geluidsabsorberend, een uitstekende thermische isolatie en hoge scores op het gebied van brandwerendheid. Bij de productie maken we gebruik van milieuvriendelijke grondstoffen en groene energie. Tegenwoordig is duurzaamheid een belangrijk thema en er komt steeds meer vraag naar producten die geschikt zijn voor een circulaire economie, waarin producten en materialen kunnen worden hergebruikt. Onze panelen scoren veel punten bij de certificering van gebouwen door organisaties als BREEAM en LEED en kunnen tevens onderdeel uitmaken van een biologische kringloop. Het zijn natuurproducten en hebben dus ook een natuurlijke werking. Dit betekent onder meer dat ze zich aanpassen aan de temperatuur en de vochtinvloeden van hun omgeving. Teneinde de beste kwaliteit te garanderen, produceren we de panelen dan ook onder zorgvuldige omstandigheden in een gecontroleerd én geconditioneerd productieproces. Het beste eindresultaat wordt bereikt als de panelen droog en vorstvrij worden opgeslagen en minimaal 48 uur voor montage acclimatiseren in de ruimte waar ze worden toegepast. Heraklith is een product dat het beste door gespecialiseerde bedrijven kan worden aangebracht. Jongeneel kan daar goed in adviseren.’ Combipanelen Saskia Putter gaat dieper op het assortiment van Heraklith in: ‘Onze mineraal gebonden houtwolpanelen hebben verschillende structuren, verschillende kleuren en verschillende uitvoeringen in combinatie met verschillende isolatiematerialen, de zogenaamde combipanelen. Zo hebben we panelen in combinatie met een EPS-isolatielaag (Heratekta), met een steenwol-isolatielaag (Tektalan A2), en met een PIR-isolatielaag (Herafoam). Het zijn in alle drie de gevallen tweelaagse panelen. Heratekta is speciaal ontwikkeld voor wanden en plafonds die om hoge thermische prestaties vragen. De EPS-isolatielaag is van een brandveilige SE-kwaliteit, vochtbestendig, rotvrij en schimmelwerend. Tektalan A2 is speciaal ontwikkeld voor wanden en plafonds die om een hoge brandveiligheid vragen, maar dit paneel biedt eveneens een perfect thermisch en akoestisch comfort. Het garandeert een brandwerendheid van maar liefst twee uur en werkt tevens als hitteschild, waardoor de draagkracht van de constructie langer gewaarborgd blijft. De rookontwikkeling is minimaal en bij brand ontstaat geen druppelvorming. Herafoam is nieuw in ons assortiment van combipanelen. Het bijzondere van dit tweelaagse paneel is dat de thermische waarde van PIR hoger is dan de thermische waarde van EPS. Dit betekent dat je voor dezelfde thermische waarde INHOUT 27

Skantrae OptiMax Wij gebruiken 100% FSC hardhout voor onze buitendeuren OptiMax is de verzamelnaam voor FSC gecertificeerde hardhoutsoorten met sterkteklasse 1-2, deze zijn uitermate geschikt voor de productie van buitendeuren. Skantrae introduceert met OptiMax de combinatie van optimale kwaliteit en maximale duurzaamheid. Duurzaamheid in levensduur én in milieuvriendelijkheid. De houtsoorten zijn uitstekend geschikt voor het grillige Hollandse klimaat. Alle buitendeuren zijn voorzien van een royale laag grondverf van 120 mμ. Hierdoor heeft u jarenlang plezier van uw deur en kunnen we 7 jaar garantie geven. Belangrijke kenmerken die bepalen of hout geschikt is voor de productie van deuren zijn: soortelijk gewicht, duurzaamheidsklasse en krimpklasse. De FSC houtsoorten die voor OptiMax worden gebruikt, scoren hierin zeer goed: Guariuba Skantrae OptiMax houtsoorten Kenmerken Sapupira/Guariuba/Tatajuba Soortelijk gewicht Duurzaamheidsklasse Krimpklasse 700 - 900 kg/m3 1 - 2 1 - 2 Skantrae OptiMax 100% FSC hardhout De beste houtsoorten voor buitendeuren Alternatief voor merbau 7 jaar garantie Mega 1, 6902 KL Zevenaar, Telefoon: 0316 - 58 66 00 info@skantrae.com, www.skantrae.com/optimax Tatajuba • Zeer duurzaam (klasse 1 - 2) • Uitstekend bestand tegen het grillige Hollandse klimaat Voor OptiMax wordt gebruik gemaakt van drie duurzame houtsoorten: Sapupira, Guariuba en Tatajuba. Omdat hout een natuurproduct is, kan het voorkomen dat een bepaalde houtsoort tijdelijk niet beschikbaar is. Daarom gebruikt Skantrae voor OptiMax deze drie verschillende houtsoorten waardoor de beschikbaarheid én de kwaliteit van onze deuren altijd gegarandeerd is. 1 Sapupira Kenmerken OptiMax: • FSC® gecertificeerde houtsoorten • Houtsoorten afkomstig uit Zuid-Amerika • Uitermate geschikt voor de productie van deuren • Zware houtsoorten met een soortelijk gewicht van 700 - 900 kg/m3 7 jaar garantie

als bij EPS een dunnere PIR-laag nodig hebt dan wel dat je bij dezelfde dikte als EPS een hogere thermische waarde bereikt. Een relevant verschil tegen de achtergrond van de steeds hogere thermische eisen die door de overheid aan een constructie worden gesteld. Wij verwachten dat in de renovatiebouw vanwege de beperkte ruimte vaker met dunnere panelen zal worden gewerkt en in de nieuwbouw vanwege de steeds hogere thermische eisen vaker met dikkere panelen. Naast deze combipanelen omvat ons assortiment ook een afbouwpaneel met een A2 brandclassificatie (Heraklith A2). Dit massieve paneel is speciaal ontwikkeld voor de bekleding van wanden en plafonds die om een hoge mate van geluidsabsorptie en vochtbestendigheid vragen. Het is uitermate geschikt voor decoratieve toepassingen in de woning- en utiliteitsbouw en is door het vooraf afgewerkte oppervlak snel en eenvoudig te installeren.’ Rc-Calculator We vragen naar de meest voorkomende toepassingen van Heraklith. Saskia Putter: ‘Dan denk ik in de eerste plaats aan parkeergarages, maar bijvoorbeeld ook aan renovatie van galerijen in flatgebouwen en appartementencomplexen, aan technische ruimten en aan schoolgebouwen.’ Saskia Putter staat wat langer stil bij de parkeergarages: ‘Bij de realisatie daarvan worden hoge eisen gesteld aan brandveiligheid, akoestiek en thermische isolatie. Een vereiste is vaak ook dat de wand- en plafondpanelen eenvoudig te verwerken zijn tot een strak oppervlak dat eveneens aan esthetische eisen moet voldoen. Daarvoor hebben wij de beste oplossingen in huis. In dit verband is ook van belang te vermelden dat onze panelen in elke gewenste RAL-kleur kunnen worden geleverd en dat ze van nature duurzaam zijn. Ze hebben dezelfde levensduur als de gebouwen waarin ze worden toegepast.’ Stijn Thielen neemt het stokje weer van Saskia Putter over: ‘De enorme hoeveelheid hout dat wij hier verwerken, is standaard PEFC-gecertificeerd. Indien gewenst is het ook mogelijk om FSC-gecertificeerd hout te verwerken. Vanaf de aanlevering van de boomstammen wordt de productie dan volledig gescheiden uitgevoerd. Hier in Oosterhout staat de enige echte houtwolfabriek in Nederland. Het hout dat wij hier verwerken, komt uit Europa.’ Tot slot wijst Stijn Thielen erop dat Knauf Insulation een speciale calculator heeft ontwikkeld voor het berekenen van de Rc-waarde van bepaalde wand- en plafondconstructies: ‘Met behulp van deze Rc-calculator krijg je snel en eenvoudig antwoord op de vraag bij welk isolatietype en welke isolatiedikte de geplande constructie aan de vereiste of gewenste Rc-waarde voldoet. Je vindt deze handige tool op onze website (www.heraklith. nl) onder het tabblad technische service. Deze gegevens vormen tevens de basis voor de berekening van het Energie Prestatie Coëfficiënt (EPC) waarmee het energiegebruik in kaart wordt gebracht. Hoe lager het EPC uitvalt, hoe lager de CO2-uitstoot is en ook die waarde wordt steeds belangrijker.’  FSC of PEFC gecertificeerde sparrenhoutvezels worden met een mineraal bindmiddel tot een lichtgewicht paneel voor wanden en plafonds samengeperst INHOUT 29

SERVICE Jongeneel start co-marketing programma Twaalf meest toegepaste brandwerende constructies Promat is toonaangevend als het om brandwerende constructies gaat. Ze investeren continu in het testen van hun constructies. Van veel toepassingen zijn testrapporten beschikbaar op basis van de Nederlandse normen. Steeds meer constructies worden ook op basis van de Europese normen getest. Ze kunnen allemaal veilig worden toegepast. Samen met Promat heeft Jongeneel een handig overzicht samengesteld van de twaalf meest toegepaste constructies, van het brandwerend bekleden van stalen kolommen tot en met brandwerende vloerconstructies en schachtwanden. Ze zijn uiteraard alle twaalf voorzien van testrapporten. U kunt deze brandwerende waaier gratis bij elke Jongeneel -vestiging ophalen. Onze medewerkers vertellen er graag meer over. De bouwwereld is volop in beweging. Leveranciers spelen daarbij een belangrijke en vaak voortrekkende rol. Ze zijn continu bezig met het verbeteren en vernieuwen van hun producten en diensten. Jongeneel ziet het als haar taak om de relevante verbeteringen en vernieuwingen direct onder de aandacht van haar klanten te brengen, zodat ze er hun voordeel mee kunnen doen. In dit verband is Jongeneel met een co-marketing programma gestart. We leggen ons oor te luister bij marketingmanager Gertjan de Ruijter: ‘Co-marketing wil in dit verband zeggen dat we bij het introduceren van de voor onze klanten relevante verbeteringen en vernieuwingen nauw met onze leveranciers samenwerken. Sommige artikelen in dit nummer van Inhout zijn daar al een goed voorbeeld van. Zo heeft Trespa met Trespa Izeon een specifiek product voor de kleinzakelijke markt ontwikkeld, in het bijzonder voor de afwerking van woningen. Omdat de woningconsument in RAL-kleuren denkt, is Trespa Izeon in negen verschillende RAL-kleuren leverbaar. Op pagina 20 leest u er meer over. Een ander voorbeeld is de introductie van Herafoam, een nieuw tweelaags paneel van Heraklith dat hun mineraal gebonden houtwolpaneel combineert met een PIR-isolatielaag. Hierdoor kan in de renovatiebouw veel dunner worden geïsoleerd en in de nieuwbouw beter worden voldaan aan de steeds hogere thermische eisen die door de overheid worden gesteld. Dit artikel begint op pagina 26. Onze communicatieve samenwerking met leveranciers blijft niet tot Inhout beperkt. We gebruiken een breed scala aan communicatiemiddelen, zowel offline via actiefolders en specifieke brochures als online via onze nieuwsbrief, onze website en onze sterk groeiende social media activiteiten. Daarnaast organiseren we samen met onze leveranciers regelmatig trainingen en andere evenementen op onze vestigingen. Marketingmanager Gertjan de Ruijter van Jongeneel: ‘De brandwerendheid waaier die we samen met Promat hebben gemaakt, is ook een goed voorbeeld van co-marketing’ INHOUT is het relatiemagazine van Koninklijke Jongeneel. Het verschijnt drie keer per jaar redactie Henk ten Bouwhuis, Ramon Bus, Gertjan de Ruijter en Henk Fieggen redactieadres Koninklijke Jongeneel, Marketing & Communicatie, Atoomweg 300, Utrecht postadres Postbus 49, 3500 AA Utrecht telefoon 030 234 63 47 e-mail info@jongeneel.nl www.jongeneel.nl realisatie Mediabizz, Amersfoort fotografie tenBouwhuis Fotoproducties, Barneveld vormgeving Sok visueel management, Amsterdam productie Drukkerij Damen, Werkendam 30 INHOUT 48/2016

SPEED 5+ programma Bestel eenvoudig en snel HPL-deuren in 20 kleuren met een unieke korte levertijd www.theuma.nl

PAK JE EEN GEVELPLAAT OF KIES JE TRESPA® ? Als je vakwerk wilt leveren, kies je voor kwaliteit. Neem daarom geen genoegen met minder en vraag altijd naar de originele gevelplaten van Trespa. Alleen dan weet je zeker dat je kwaliteit met een lange levensduur in handen hebt. Trespa® -materiaal is solide, robuust, gemakkelijk te verwerken en onderhoudsvriendelijk; schilderen is niet nodig. Bovendien krijg je van Trespa 10 jaar productgarantie, gebaseerd op de strengste testnormen. www.Trespa.com VRAAG NAAR HET ORIGINEEL

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
  31. 31
  32. 32
Home


You need flash player to view this online publication