2

Khorhurd Het derde sacrament van de Armeense Orthodoxe kerk is de Heilige Communie. Wat houdt dit eigenlijk in? Waar moet je aan voldoen om dit in te mogen nemen? De Heilige Communie is het meest heilige in de wereld. Het is het Lichaam en het Bloed van onze Heer Jezus Christus. De Heilige Communie is voor de vergeving van onze zonden en om eeuwig te leven met onze Heer Jezus Christus. Je mag elke dag Communie nemen. Mensen voelen zich niet waardig om Communie te nemen. Wij zijn het nooit waardig door de zondes die wij begaan, daarom nemen wij het. ‘Gezonde mensen hebben geen dokter nodig, maar zieke en zwakke mensen wel. Ik (Jezus) ben gekomen om zondaars uit te nodigen, niet degenen die Gods wil al doen.’ (Marcus 2:17) Een persoon die de Heilige Communie wil innemen moet, naast gedoopt te zijn, de volgende punten gedaan hebben. 1. Weten en geloven dat de Heilige Communie het Lichaam en het Bloed van Jezus Christus is. 2. Zich de hele week voorbereiden om het in te nemen. Je moet je bewust zijn van je fouten tegenover God en daarvoor Zijn vergeving vragen en Zijn hulp zodat het niet weer gebeurt. 3. Geen ruzie hebben en iedereen hebben vergeven. Als je zelf alles hebt gedaan om de ruzie recht te zetten, dan mag je het wel innemen. 4. Ervoor niet eten. Als je gezond bent en geen medicijnen inneemt, dan moet je het op een lege maag innemen. 5. Vergeving vragen voor jouw zonden. De priester zegt voor het geven van de Communie: ‘Dit is het Lichaam en Bloed van Jezus Christus. Dit wordt gegeven voor de vergeving van de zonden’. Voor het nemen van de Communie zeg je ‘Megha Asdoedzo’, wat betekent: ‘Ik heb gezondigd tegenover God.’ 2

3 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication