19

27 augustus 2017 “Waarom zijn jullie zo bang? Geloven jullie nog steeds niet?” (Marcus 4:40) Elk verhaal in de Bijbel behelst vele adviezen en orakels. Deze verhalen dienen soms letterlijk geïnterpreteerd te worden, terwijl zij soms op een symbolische wijzen dienen te worden geïnterpreteerd. Probeer vandaag aandacht te schenken aan de interpretatie van “storm tot bedaren brengen”. Het verhaal speelt zich af bij het meer van Galilea. Een meer of zee symboliseert in de Bijbel in het algemeen het leven en de wereld waarin wij leven. De boot symboliseert ons privéleven en de golven symboliseren de problemen die wij in ons dagelijks leven ondervinden. De overkant symboliseert het koninkrijk van God, waar wij naar toe streven. Wij willen allemaal veilig het volgende leven bereiken. In andere woorden, wij willen gered worden. De gelovige is een persoon die de aanwezigheid van onze Heer Jezus in zich voelt. Daarom symboliseert de boot, waarin Jezus sliep, ons leven en Gods aanwezigheid in ons. Zoals de apostelen tijdens een storm in paniek raakten en vergaten dat Jezus met hen was, zo raken ook wij in paniek bij tegenspoed en vergeten wij ons geloof. De Heer Jezus is in onze boot, maar wij staan Hem toe om te slapen. In andere woorden, wij geloven, maar vaak wakkeren wij het geloof die wij in ons hebben niet aan. Het geloof wat wij in ons hebben, slaapt. In de boot waren hoofdzakelijk vissermannen. Het meer van Galilea is niet heel groot, daarom waren de vissermannen wel bekend met het meer. Ze waren in dat gebied geboren en opgegroeid. Hun voornaamste bezigheid was vissen, waardoor ze veel tijd doorbrachten op het meer. Zo zijn ze getuigen geweest van vele stormen, maar toch waren zeker van zichzelf. Ze dachten dat Jezus moe was en lieten hem 19

20 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication