17

De gedachte van vele mensen zijn zo onverschillig dat ze zelfs de problemen van het dagelijks leven vermijden. We kunnen de wens om te slapen in alle comfort behouden. De man heeft een unieke afweermechanisme tegen bepaalde angsten die hij ervaart. Hij kan zo lang en aanhoudend alle belangrijke ideeën onderdrukken dat het denkvermogen uiteindelijk in slaap valt. Op de gebergte Tabor, waar de metamorfose plaatsvond, gebeurde er iets in ons, waardoor wij vol geloof op de knieën gaan voor onze God. Wanneer wij vol kwaad, vijandigheid en alle andere zonden in dit aardse leven meemaken en vervolgens onze blik werpen naar God, naar het enige menselijke vertrouwelijke dierbare, richting onze God. Als we kijken naar ons zwakke hart, ineenstorting van onze ziel en ons lichaam aan de kant zetten, dan gaan we naar ons ideaal, vinden we troost in Hem en vinden we verlossing. In de huidige eeuw waarin de wereld meer bewondering krijgt dan de Heer, waarin onze liefde voor God mindert, het goed doen verzwakt door de druk van de dagelijkse zorgen en genoegen is het van belang om te kijken naar de gekruisigde en te herinneren aan de onuitputtelijke liefde van de Heer voor ons, onze harten te verwarmen voor Hem en te ontwaken van onze psychische. Wanneer het gewicht van het kruis en de druk die op ons rust te zwaar wordt, kijk dan naar de hemel en voel de geruststelling van onze Heer, die altijd voor ons zorgt. Weet dat Hij ook in het leed van deze aarde liep en nu de gelovigen liefdevol in de ogen kijkt uit de hemel. Zo zei Hij: “Ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voltooiing van deze wereld” (Mattheus 28:20). Daarom moeten wij als Christenen het licht van de Verlosser in stand houden, zodat wij ook participanten kunnen zijn van de metamorfose van de Verlosser en net als de discipel Petrus kunnen zeggen: “Heer, het is goed dat wij hier zijn..” (Mattheus 17:4) 17

18 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication