23

Wist je dat & vraag en antwoord Wist je dat het Brood en de Wijn die we ontvangen tijdens de dienst een betekenis hebben? Tijdens het laatste avondmaal van Jezus geeft Hij Zijn discipelen brood en wijn en vertelt Hij dat het zijn lichaam en bloed is. In de kerk hebben we dit ritueel overgenomen omdat het in de Bijbel als belangrijk wordt geacht. In Johannes 6 vers 54-56 staat het volgende: ‘54Wie Mijn lichaam eet en Mijn bloed drinkt, heeft eeuwig leven en hem zal Ik op de laatste dag uit de dood opwekken. 55Mijn lichaam is het ware voedsel en Mijn bloed is de ware drank.56Wie Mijn lichaam eet en Mijn bloed drinkt, blijft in Mij en Ik blijf in hem.’ De naam van de Heilige communie zegt het al, het is heilig. Het is daarom verplicht om de Heilige Communie op een lege maag te nemen. Onder welke koning is Armenië officieel een Christelijk land geworden? In 301 na Christus bekeerde koning Tiritades de Grote tot het christendom en benoemde hij het christendom tot staatsgodsdienst van Armenië. Hiermee was Armenië het eerste land ter wereld dat het christendom als staatsgodsdienst aan had genomen. Dit ging echter niet zonder slag of stoot, want er waren vele groeperingen die zich verzetten tegen het christendom. Omdat Tiritades de Grote van Armenië een christelijk land heeft gemaakt, is hij ook officieel tot een Heilige verklaard en wordt zijn naam ook genoemd tijdens de dienst van de Armeense kerk. Heb jij vragen die je graag beantwoord wilt hebben? Stel ze dan aan ons via de mail: khorhurd@ajo-amsterdam.nl. 23

24 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication