Februari 2021 - nr. 02 © Jean-Marie Liot/Alea.
Bootbezit stijgt door Corona Door de reisbeperkingen als gevolg van Covid-19 hebben luxe hotels, cruises en verre reizen veel van hun aantrekkingskracht verloren. uist deze elementen zorgden er tot kort voor dat het bezitten van een boot niet langer bovenaan het prioriteitenlijstje van de meeste gezinnen stond. Maar daar komt nu verandering in. Het bootbezit valt weer meer en meer in de gratie. Zowat overal ter wereld wordt de boot beschouwd als een veilige ‘bubbel’ voor het hele gezin , een prima alternatief om lokale vakanties door te brengen. Hanse Yachts, met merken als Dehler, Sealine, Fjord en zo meer…, noteert maand na maand meer bestellingen dan in het pre-corona tijdperk. Brunswick, een van de grootste spelers in de bootindustrie, rolt expansieplannen uit in de VS, Mexico en Portugal om aan de stijgende vraag naar nieuwe boten te kunnen voldoen. De negatieve economische weerslag van de pandemie is onafwendbaar. Maar wanneer de botensector op een intelligente manier op de nieuwe consumenteninteresses weet in te pikken, kunnen de watersportondernemers de basis leggen voor een geslaagde heropleving. Jammer dat er hier een ongenadig virus als stimulator van dienst voor nodig is. (lvd) COLOFON Dit is de TableT versie van de maandelijkse e-newsletter van Bootmagazine, tijdschrift over reizen & recreatie om en op het water, nieuws over zeil- en motorboten, zeilvakanties en toervaren in België en de wijde wereld. Een uitgave van6minutes press (imprint KIM vzw) - Grimbergen - België. Verantwoordelijk uitgever: Leo Van Dorsselaer. Contact: editor@bootmagazine.be - Website: bootmagazine.be Boot e~magazine / februari 2021 - pg. 2 J
Foto: De Dender, vernieuwde interesse voor lokaal watertoerisme. © Rik Degeeter. Boot e~magazine / februari 2021 - pg. 3
Les Sables d’Olonne – 28 januari 2021 - Aankomst van ‘Maitre Coq’, skipper Yannick Bestaven, winnaar van de 9de Vendée Globe – © Jean-Marie Liot/Alea.
Vendée Globe, Charlie Dalin ( maar Yannick Bestaven (Maître Het was wachten tot donderdagochtend 28 januari toen Yannick Bestaven aan boord van zijn Maître Coq IV als derde door de finish ging om de overwinnaar te kennen van de negende editie van de Vendée Globe in les Sables d’Olonnes. O p woensdag 27 januari om 20.35 uur en 47 seconden (Franse tijd) kwam Charlie Dalin als eerste over de finish in Les Sablesd’Olonne na 80 dagen, 6 uur, 15 minuten en 47 seconden racen rond de wereld, solo, non-stop en zonder hulp. 4 uur 9 minuten en 24 seconden later ging Louis Burton als tweede over de finishlijn , het was toen donderdag 28 januari 00:45 minuten en 12 seconden. Het was dan wachten tot 4 uur 19 minuten en 46 seconden op Yannick Bestaven die als officiële tijd 80 dagen, 03 uur, 44 minuten en 46 seconden liet neerzetten. Dat was de snelste tijd berekend na de bonus van 10:15 uur die de internationale jury van de Vendée Globe hem had toegekend voor zijn hulp bij de redding van Kevin Escoffier (PRB) op 16 december 2020. De boot van de ongelukkige zeiler klapte dicht in een zware golf en het was de Fransman Jean Le Cam die Escoffier als eerste wist te bereiken en hem opviste uit de zee. Yannick Bestaven en Boris Herrmann die ook onderweg waren om hulp te bieden kregen respectievelijk 10.15 uur en 6 uur compensatie. Yannick Besthaven - © Jean-Marie Liot/Alea Boot e~magazine / februari 2021 - pg. 6
( e (Apivia) eerste aan de finish, e Coq IV) overall winnaar Boot e~magazine / februari 2021 - pg. 7
De ‘line honours’ waren voor Apivia, skipper Charlie Dalin (FRA) - © Bernard Le Bars/Alea Bestaven pakt de overwinning met 2 uur, 31 minuten en 1 seconde verschil op Dalin en met 6 uur 40 minuten 26 seconden verschil op Burton. De internationale jury kende de tijdcompensatie voor de redding van Escoffier al op 16 december toe. Dat die dispensatie-uren uiteindelijk de winnaar van de Vendée Globe zouden bepalen, konden zij toen niet voorzien. Het is namelijk de meest competitieve race-finish in de Vendée Globe-geschiedenis. Na tachtig dagen zeilen zijn de eerste drie schippers binnen acht uur over de eindstreep gekomen. De schipper van Maître CoQ IV was, naast Charlie Dalin (Apivia), de zeiler die de vloot het langst aanvoerde: 26 dagen, of 32% van de tijd. Donderdag even voor de middag kwam de Duitse deelnemer Boris Herrmann (Seaexplorer – Yacht Club de Monaco) als vierde over de finish na een dramatische wending. Op 90 mijl van de finish in diepe Boot e~magazine / februari 2021 - pg. 8
Jules Verne De negende Vendée Globe is dan niet de snelste uit de geschiedenis, het is wel de editie die het historische boek van Jules Verne uit 1873 ‘De reis rond de wereld in 80 dagen” het dichtst benaderd. Als krachttoer kan de prestatie van de deelnemers zeker wedijveren met de belevenissen van de Engelse aristocraat Phileas Fogg, die dit exploot naar aanleiding van een weddenschap met kaartvrienden volbracht. Hij was vergezeld van zijn bediende Passepartout en de detective Fix en maakte duisternis kwam hij in botsing kwam met een visserstrawler. Met de zeilen gescheurd, stuurboordfoil beschadigd en boegspriet gebroken, bereikte de Duitse schipper de finish. Zonder dit incident was Boris Herrmann zo goed als zeker van een podiumplaats. Op de zesde plaats treffen we Damien Seguin (Groupe Apicil) aan, de eerste deelnemer zonder foils. gebruik van diverse toentertijd moderne vervoersmiddelen zoals een zeilschip, stoomtrein, olifant en stoomboot. De helden van de Vendée Globe staan er alleen voor om de oceanen te bedwingen. De race wordt dan ook wel eens de “Everest der Zeeën” genoemd. De snelste Vendée Globe staat op naam van Armel Le Cléac’h die in de editie 2016-2017 met Banque Populaire VIII er 74 dagen, 3 uren, 35 minuten en 46 seconden over de weredlomzeiling deed Volledig klassement en vervolg van de aankomsten: https://www.vendeeglobe.org/fr/classement Boot e~magazine / februari 2021 - pg. 9
Seaexplorer - YC de Monaco, skipper Boris Herrmann (GER) viel naast het podium na een aanvaring met een visserstrawler op 90 mijl voor de finish - © Yvan Zedda/Alea
Jury ‘Verhalenwedstrijd Stadshaven Antwerpen’ Dit zijn de 7 juryleden die de stadshavenverhalen zullen beoordelen en onafhankelijk punten zullen toekennen. 5 leden behoren tot de maritieme en/of journalistiek- literaire wereld, 2 leden werden gekozen uit het lezers/abonneebestand van Bootmagazine. Elk jurylid beschikt over 20 punten die hij/zij vrij kan verdelen onder ten minste 3 verhalen. Dhr. Patrick Van den Bulck, R.Y.C.B. vzw archivaris, Jachthaven Antwerpen bvba, Jachthaven Antwerpen Willemdok bvba, Stichting MPM – project lichtschip “West-Hinder III” Boot e~magazine / februari 2021 - pg. 12
Dhr. Danny Deckers, communicatieverantwoordelijke Watererfgoed Vlaanderen. Publicist en auteur van ‘De haven, mijn wereld’. Dhr. Freddy Michiels – Voorzitter ESPA (European Shipping Press Association). Journalist (gewezen hoofdredacteur van KMO-insider ) en auteur van een omvangrijk litterair oeuvre. Dhr. Paul Bolsius – Persfotograaf. Werkte meer dan 30 jaar voor De Standaard/Het Nieuwsblad. Meervoudig winnaar van de Belgische Persprijs voor fotografie’. Fervent toerzeiler en reportagemaker. Dhr. Dirk Sledsens – verkozen tot Yachtingmanager 2020, organisator van het ONZK (Open Noordzee Kampioenschap) en internationaal race officer. Dhr. Frank Valkeneers – fervent/onafhankelijk lezer van Bootmagazine en CEO van EPMC, Antwerps bedrijf gespecialiseerd in bedrijfsvastgoed. Mevr. An Van Hooydonck – fervent/onafhankelijk lezeres van Bootmagazine, boekenwurm en Expediteur bij Manuport Logistics. VOORZITTER: dhr. Werner Weijts, Stadshavenmeester Antwerpen. SECRETARIS: dhr. Leo Van Dorsselaer, uitgever/hoofdredacteur Bootmagazine en voorzitter departement B-2-C Special Interest van We Media (Federatie Belgische uitgevers). Voorzitter en secretaris hebben geen stemrecht. Onze verhalenwedstrijd geniet van de steun van alle verenigingen en organisatie om en bij de Stadshaven. Boot e~magazine / februari 2021 - pg. 13
Partners Verhalenwedstrijd “Stadshaven Antwerpen” Boot e~magazine / februari 2021 - pg. 14 24 bootmagazine.be
Verhalenwedstrijd “Stadshaven Antwerpen” Schrijf een kortverhaal fictie of non-fictie, historisch of actueel, ook lichtjes verzonnen mag. 10 à 15.000 tekens (ongeveer) Elk verhaal moet een link of verwijzing bevatten naar de Antwerpse stadshaven, de kaaien of het Eialndje en omgeving. Publicatie: ‘Special’ Bootmagazine Traveler, voorjaar 2021 Zie reglement: www.bootmagazine.be/Verhalenwedstrijd/ Inzenden voor 20 februari 2021 naar: editor@bootmagazine.be Naast ‘eeuwige roem’ worden 7 prijzen verdeeld onder de auterus van de voor publicatie geselecteerde verhalen met een gezamelijke waarde van € 3.000,-. In samenwerking met volgende partners. Boot e~magazine / januari 2021 - pg. 15 bootmagazine.be 25
Jaaroverzicht 2020 HanseYachts AG: na tegenwind orders op recordniveau Met zijn merken Hanse, Dehler, Moody, Privilège, Sealine en FJORD kon HanseYachts AG tijdens de eerste lockdown in het voorjaar van 2020 in al zijn fabrieken blijven produceren en zelfs nieuwe modellen ontwikkelen. M inder bestellingen als gevolg van de internationale lockdown leidden echter tot twee maanden parttime werk in het najaar van 2020. Maar opmerkelijk, in de eerste helft van het huidige boekjaar 2020/21 noteerde Hanse Yachts elke maand meer nieuwe bestellingen dan het voorgaande jaar. De tragere toelevering van materialen en onderdelen en een daling van het personeelsbestand, noodzakelijk om tegemoet te komen aan de vereiste beschermingsmaatregelen leidden ook tot hogere productiekosten. De marges van de voortgezette productie waren echter voldoende om rustig te onderhandelen over nieuwe Corona-reddingsleningen met staatsgaranties. Een succesvolle kapitaalverhoging heeft gezorgd voor extra liquiditeit. Bootbezit opnieuw in trek Sinds de versoepeling na de eerste lockdown, is er een nieuw fenomeen opgedoken: cruises, verre reizen en grote hotels hebben duidelijk hun aantrekkingskracht als traditionele alternatieven voor booteigendom verloren. De boot wordt nu in alle regio’s erkend als een veilige haven voor het hele gezin en een goede manier om lokale vakanties door te brengen. In november ervoer HanseYachts AG zijn eerste Corona-uitbraak op de hoofdlocatie in Greifswald, die eind november werd beperkt door Boot e~magazine / februari 2021 - pg. 16
uitgebreide quarantainemaatregelen waarbij hele afdelingen betrokken waren. Verschillende werknemers ontwikkelden ernstige symptomen, waarvan sommige ziekenhuiszorg nodig hadden. Maar tot ieders grote opluchting zijn alle getroffen werknemers nu herstellende. HanseYachts AG begon het kalenderjaar 2021 met een positieve noot: alle oude aandeelhoudersleningen werden terugbetaald door de uitgifte van nieuwe aandelen. De nieuwe schuldstructuur heeft een aanzienlijk beter algemeen rentetarief, wat de financiële lasten zal verminderen. Bovendien heeft HanseYachts AG een solide liquiditeitspositie. Hoewel de materiaalstromen nog niet terug zijn op het niveau van voor de crisis, zijn ze beduidend beter dan tijdens de eerste lockdown. En dankzij verregaande beschermingsmaatregelen en sterk toegenomen voorraden kan de productie nu volledig worden hervat. Boot e~magazine / februari 2021 - pg. 17
Orderboek op recordniveau Het boekjaar 2020/21 zal negatief worden beïnvloed door het parttime werk in augustus en september 2020 en de uitbraak van Corona in november 2020, maar de vraag naar producten van HanseYachts AG is op recordniveau. Het orderboek per 31 december 2020 bedroeg 151,9 miljoen EUR, 62,5% meer dan het goede cijfer van 93,5 miljoen EUR van vorig jaar. Van dit bedrag is 38,1 miljoen EUR toe te schrijven aan het merk Privilège, wat een stijging betekent van 37% in vergelijking met vorig jaar (27,7 miljoen EUR). In de eerste helft van het huidige boekjaar 2020/21 zijn de nieuwe bestellingen tot nu toe elke maand hoger dan die van het voorgaande jaar. Werven voor sommige boten zijn voor een heel jaar van tevoren volgeboekt en voor geen van de merken is er tot het einde van het boekjaar op 30 juni 2021 capaciteit beschikbaar. HanseYachts AG is dan ook optimistisch over de komende maanden. De FJORD 41 XL van Hanse Yachts won de European Powerboat of the Year 2021 Award Boot e~magazine / februari 2021 - pg. 18
Messe Düsseldorf annuleert boot 2021 Volgende boot Düsseldorf van 22 tot 30 januari 2022 Messe Düsseldorf heeft donderdag 21 januari besloten boot Düsseldorf te annuleren voor 2021 vanwege de aanhoudende pandemie en de daarmee samenhangende wereldwijde lockdown-maatregelen. De volgende boot, zoals gepland in de beurskalender, opent zijn deuren van 22 tot 30 januari 2022. Onder de gegeven omstandigheden is een implementatie op de geplande datum in april niet langer gegarandeerd, zegt Wolfram N. Diener, CEO van Messe Düsseldorf: “Het aanhoudend hoge besmettingsniveau en het feit dat het einde van de lockdown voorlopig niet te voorzien is, maken een hervatting van de beursactiviteiten eind april steeds onrealistischer. We hebben de situatie opnieuw beoordeeld met onze partners en hebben gezamenlijk besloten om boot 2021 voortijdig te annuleren. Onze prioriteit is de gezondheid en planningszekerheid van onze exposanten, bezoekers en dienstverleners. Alle activiteiten zullen nu gericht zijn op de succesvolle enscenering van boot 2022. “ Boot e~magazine / februari 2021 - pg. 19
The Ocean Race Europe, eerste inschrijving binnen De eerste editie van The Ocean Race Europe staat gepland voor eind dit voorjaar en staat open voor zowel VO65’s als IMOCA-teams. H et evenement biedt een race van de Atlantische kust van Europa tot aan de Middellandse Zee, met maximaal vier etappes. De volledige route wordt binnenkort onthuld. Het Mirpuri Foundation Racing Team is het eerste team dat meedoet aan deze nieuwe race Het Mirpuri Foundation Racing Team, gevestigd in Cascais, Portugal, zal strijden aan boord van de VO65-klasse boot Racing for the Planet, het boottype dat aan de start kwam van de Volvo Ocean Race editie 2017-18. “We zijn verheugd onze deelname aan The Ocean Race Europe te bevestigen”, zei Yoann Richomme, schipper van het Mirpuri Foundation Racing Team. “Onze benadering van The Ocean Race Europe is niet anders dan die van The Ocean Race. We zijn hier om te winnen, zoals blijkt uit onze voorbereiding. Boot e~magazine / februari 2021 - pg. 20
We stellen een ervaren bemanning samen aan de zeilers en technische kant, en we kunnen niet wachten om op het water te zijn. “ De Ocean Race Europe staat gepland voor mei en juni van dit jaar. De organisatoren geven prioriteit aan de gezondheid en veiligheid van alle deelnemers, maar ook aan het publiek en partners door zich aan te sluiten bij de voorschriften en protocollen met betrekking tot Covid-19. Foto: © MARC BOW | Mirpuri Foundation Racing Team Boot e~magazine / februari 2021 - pg. 21
Solozeiler gered na 8 uur in ruwe zee dankzij Personal Locator Beacon Nigel Fox werd op 23 km van zijn jacht in de Arafura zee in Australië gered nadat AMSA (Australian Maritime Safety Authority ) had gereageerd op het signaal van zijn persoonlijk noodbaken (Personal Locator Beacon of PLB). H et bericht werd aangeleverd door de Engelse fabrikant OceanSignal, gespecialiseerd in de productie en ontwikkeling van veiligheidsuitrusting voor de maritieme markt, uiteraard om hun veiligheidsoplossingen te promoten. Maar de harde realiteit op zee bewijst toch dat dit geen overbodige luxe is. Een solozeiler is gered, acht uur nadat hij overboord was geslagen in ruwe zeeën voor de kustlijn van het Northern Territory van Australië. De in Southampton geboren expat Nigel Fox, werd gelokaliseerd door een vliegtuig van de Australian Maritime Safety Authority (AMSA) op 23 kilometer van zijn boot na het activeren van het Ocean Signal rescueME PLB1 personal locator baken, vastgemaakt aan zijn reddingsvest. Na een ‘electrical’ storm ( met donder en bliksem ) en wind van meer dan 40 knopen zeilde de 55-jarige zeiler met zijn Duncanson 34, bij aanhoudend slecht weer in de beruchte Arafura-zee, op weg naar het schiereiland Gove als een geplande stop onderweg terug naar Cairns, toende aanzwellende golven het jacht plat sloegen en hij in het water belandde. Nigel hing met zijn hoofd onder water aan de zijkant van het jacht aan zijn lifeline, maar hij slaagde erin om zijn mes te pakken en de lijn door te snijden en zo te voorkomen dat hij verdronk. Terwijl hij wegdreef van zijn boot kon hij zijn PLB activeren die aan zijn reddingsvest was bevestigd. Het bakenalarm werd ontvangen door AMSA, die het noodsignaal 93 kilometer ten noordoosten van de afgelegen stad Nhulunbuy lokaliBoot e~magazine / februari 2021 - pg. 22
seerde. Ze brachten de politie in Darwin op de hoogte om 9.30 uur, die samen met de waterpolitie van Nhulunbuy een schip uitstuurde. Een Cobham Aviation Challenger SAR-vliegtuig uit Cairns, Queensland, gelokaliseerde Nigel dankzij zijn 121,5 MHz homing-baken, waarbij de AMSA-bemanning nauwkeurig een reddingsvlot liet vallen, op slechts een paar meter van de zeiler in het water. Het reddingsschip van de politie met drie bemanningsleden arriveerde vijf uur nadat hij was gelokaliseerd en bracht hem naar het Gove District Hospital. Hij leed aan uitputting en uitdroging en had tevens twee gebroken ribben. Het jacht van Nigel werd ongeveer 30 uur later gevonden en opgehaald door vrienden in Nhulunbuy. Gelukkig was Nigels geliefde kat, Stinky, zijn metgezel voor meer dan 15 jaar, veilig aan boord. Overleven dankzij voorbereiding Goed herstellende van het incident van 4 januari, zei Nigel, die als jongere leerde zeilen in het Verenigd Koninkrijk en nu een Australisch staatsburger is: “Ik heb het overleefd omdat ik goed voorbereid was en me heel goed bewust was van wat er mis kan gaan en wat er moet gebeuren om de slechtste scenario’s recht te zetten. Een positieve instelling is een must – je zult overleven, je zult erdoorheen komen.” “Ik zou ook tegen iedereen willen zeggen: neem alsjeblieft een PLB mee en, in drukke wateren, een MOB transmitter (Man Over Boord). Het is de goedkoopste en meest effectieve levensverzekering die u kunt kopen na een kwaliteitsreddingsvest. Als je in het water bent, is het te laat. De zee is een meedogenloos wezen dat wie slecht voorbereid is, zal verzwelgen. Er zijn geen twee kansen in de oceaan. Je gaat ofwel voorbereid of wordt een statistiek. “ Boot e~magazine / februari 2021 - pg. 23 Nigel Fox.
Hij benadrukt het belang van een grondige kennis van veiligheidsuitrusting, hoe deze te allen tijde te gebruiken. “Toen ik mijn apparatuur moest gebruiken, werd het puur instinct. Dit heeft mijn leven gered, van het gebruik van mijn zeilmes om los te snijden, tot het aanpassen van mijn reddingsvest voor een optimale pasvorm tijdens het drijven in zee, tot het lokaliseren van mijn PLB in het zakje. Ik kon niet goed zien, maar ik wist welke stappen ik moest uitvoeren voordat ik op de activeringsknop drukte. Omdat de boot snel wegschiet en de stroming me ongeveer 2,5 knopen naar het zuidoosten bracht, was positief blijven mijn eerste prioriteit. “ Nigel onthulde ook zijn emoties nadat hij in het water lag terwijl hij op redding wachtte: “Bovenop de regelmatige deining van 2 tot 3 meter was het een tweede deining op ongeveer 90 ° ten opzichte van de grote die het jacht plat sloeg en me overboord gooide. Ik heb geen idee hoe lang ik in het water lag. De watertemperatuur was rond de 31˚C, maar na een paar uur hield ik me bezig met het naar beneden rollen van hemdsmouwen en het dichtknopen van de manchetten in reactie op mogelijke hyperthermie. Er zwommen behoorlijk wat tijgerhaaien waar ik te water ging, dus alle bewegingen werden onder water uitgevoerd om spatten of geluid te minimaliseren. Dan zijn er zoutwaterkrokodillen en de Irukandji, een soort kwallen, die erg smerig zijn. Ik moest ook alle gedachten over mijn kat blokkeren en het verlies onder ogen zien van het enige dat nog over is in mijn leven waar ik absoluut dol op ben. Het was in dat stadium aan de goden, maar Neptunus stuurde haar weg van gevaar naar een veilige plek om gered te worden. “ “De acties van de zeiler zelf verdienen ook lof. Het feit dat hij een reddingsvest droeg waaraan een persoonlijk locator baken (PLB) was bevestigd, onderstreepte het belang van het dragen en correct gebruiken van de juiste veiligheidsuitrusting op zee. Het eindresultaat zou tragisch geweest, zonder deze uitrusting,” aldus Michael Milde, waarnemend hoofdinspecteur van de St. John Ambulance, die samen met zijn team de reddingsoperatie tot ene goed eind bracht. Boot e~magazine / februari 2021 - pg. 24
Ineos Team UK plaatst zich voor finale Prada Cup Nog tot 22 februari wordt in Auckland de Prada Cup betwist. Die zal uiteindelijk beslissen wie het mag opnemen tegen de titelverdediger Emirates Team New Zealand in de strijd om de 36ste America’s Cup . Ineos Team UK wist zich rechtstreeks te plaatsen voor de finale van deze Prada Cup. Het team bleef ongeslagen in de Round Robins. Een ‘Round Robin’ wedstrijd is een competitie waarin elke deelnemer op zijn beurt alle andere deelnemers ontmoet. Een roundrobin staat in contrast met een eliminatietoernooi, waarin deelnemers na een bepaald aantal verliezen worden uitgeschakeld. De laatste manche was waarschijnlijk de meest ‘close’ race van het toernooi, met niet minder dan 9 positiewisselingen tussen Ineos Team UK en Luna Rossa Prada Pirelli.Voor het eerst in een race werden topsnelheden boven de 50 knopen gehaald. Sir Ben Ainslie kwam met 33 seconden voorsprong over de finish. Met dat resultaat won de Britannia zijn vijfde race op rij in de Round Robins, genoeg om zich rechtstreeks te kwalificeren voor de PRADA Cup-finale. Boot e~magazine / februari 2021 - pg. 26 Foto: © COR 36 / Borlinghi
De halve finales met daarin de eerste ‘knock out’ fase van de Prada Cup start op vrijdag 29 januari. Team Ineos heeft nu drie weken om hun AC75 verder te ‘fine tunen’. Luna Rossa Prada Pirelli beschikt maar over een kleine week om hun boot te optimaliseren voor ze weer in het strijdperk treden tegen American Magic. Dit team werkt koortsachtig aan de herstelling van de boot na de dramatische crash tijdens de derde dag van de race. De spectaculaire beelden van deze crash ziet u op: https://bootmagazine.be/nieuws/ Boot e~magazine / februari 2021 - pg. 27
2021 European Yacht of the Year Award Ook voor de juryleden van de 2021 European Yacht of the Year Award was het reisverbod een serieuze spelbreker. Zelfs de prijsuitreiking in de verschillende categorieen gebeurde virtueel. Maar de bekroonde jachtbouwers waren er niet minder trots om. Categorie “Family Cruiser” Genomineerden: Bavaria C42 – Oceanis 40.1 – Elan GT6 – Bali Catspace – Excess 11 Winnaar: Bavaria C42 – Specificaties: Lengte: 12.38 m / Breedte: 4.29 m / Diepgang: 2.10 m (opt. 1.70 m) / Waterverplaatsing: 9.7 t / Zeiloppervlak: 100.6 m² Boot e~magazine / februari 2021 - pg. 28
Ovni 400, genomineerd maar niet bekroond. Categorie “Performance Cruiser” Genomineerden: Corsair 880 – Dragonfly 40 – Grand Soleil 44 Performance Winnaar: Dragonfly 40 – Specificaties: Lengte: 12.10 m/ Breedte (ingevouwen vlotters): 4 m / Diepgang: 2.20 m / Waterverplaatsing: 5.8 ton / Zeiloppervlak: 113 m² Boot e~magazine / februari 2021 - pg. 29
Categorie “Luxury Cruiser“ Genomineerden: Contest 55CS – Hallberg-Rassy 40C – Moody 41 DS Winnaar: Contest 55CS – Specificaties: Lengte: 17.00 m / Breedte: 5.02 m / Diepgang: 2.55 m / Waterverplaatsing: 25 ton / Zeiloppervlak: 163 m² Categorie “Special Yacht“ Genomineerden: Mojito 650 – Saffier SE 27 Leisure – Tofinou 9.7 Winnaar : Saffier SE 27 Leisure – Specificaties :Lengte: 8.20 m / Breedte: 2.60 m / Diepgang: 1.40 m / Waterverplaatsing: 1900 kg / Zeiloppervlak: 49 m² Boot e~magazine / februari 2021 - pg. 30
Categorie “Bluewater Cruiser“ Genomineerden: Boreal 47.2 – Garcia Explocat 52- Ovni 400 – Pegasus 50 – Viator Explorer 42 DS Winnaar: Boreal 47.2 – Specificaties: Lengte: 13.80 m / Breedte: 4.30 m / Diepgang: 1.02 m – 2.48 m / Waterverplaatsing: 10.3 ton / Zeiloppervlak: 100 m² Boot e~magazine / februari 2021 - pg. 31
First–reeks krijgt nieuwe adem Bénéteau en Seascape lanceren 3 nieuwe modellen in de First serie. Tegelijkertijd wordt de oude Seascape-reeks omgedoopt tot First SE – Seascape Edition – en omvat 4 modellen: 14 SE, 18 SE, 24 SE en 27 SE. De kenmerken van de First-reeks zijn nauwelijks veranderd sinds de lancering in 1977. De Firsts zijn altijd ontworpen met een dubbel doel voor ogen, voor clubregatta’s en cruisen. Bénéteau lanceert de nieuwe First 14, 24 en 27 in 2021. Deze First gebruiken dezelfde high-performance rompen als de First SE ontworpen door Samuel Manuard. First 14 De First 14 is een instappers type met een lengte van 4,30 m en breedte van 1,70 m, grootzeil 7,8 m² en fok 2,9 m². De brede en stabiele romp en de ruime open kuip zorgen voor veiligheid en comfort. Boot e~magazine / februari 2021 - pg. 32
First 24 De First 24 positioneert zich als dagboot voor het gezin. Een compacte, moderne en efficiënte zeilboot. De opklapbare kiel geeft toegang tot voorheen ontoegankelijke vaargebieden. Het open interieur biedt zeer royale slaapruimtes voor vier personen en omvat innovatieve oplossingen voor toiletten, opslag en modulaire woonruimtes. De hefkiel, bediend door een lier, en de verwijderbare roeren zorgen ervoor dat de boot kan drijven in slechts 30 cm water. Lengte: 7,29 m – Breedte: 2,50 m – water verplaatsing: 985 kg – Standaard kiel, diepgang: 2-0,25 m – Diepgang korte kiel: 1,10 – 0,30 m – Doorvaarthoogte: 11,05 m – Giek: 3,31 m – Intrekbare boegspriet: 1,40 m – Grootzeil: 19 m² – Fok: 13 m² – Asymmetrische spinnaker: 20 m² First 27 De Firts 27, cruiser van de nieuwe generatie is uitgerust met een Yanmar 15 pk binnenboordmotor, een apart scheepstoilet, een kitchenette, een koelkast en maximaal 6 slaapplaatsen. Lengte: 7,99 m – Breedte: 2,54 m – waterverplaatsing: 1.600 kg – Vaste kiel, diepgang: 1,70 m – Doorvaarthoogte: 12,20 m – Giek: 3,44 m – Intrekbare boegspriet: 1,40 m – Grootzeil: 21 m² – Fok: 18 m² – Code 0:51 m² -Asymmetrische spinnaker: 70 m². Boot e~magazine / februari 2021 - pg. 33
Waarom de Firts SE? De First SE – Seascape Edition-reeks laat zeilers toe om nieuwe horizonten te verkennen, of het nu gaat om een regatta met één ontwerp of voor offshore races / raids. First SE brengt een one design type voor zeilers met competitieve ambities. Dankzij uitrusting zoals de carbon mast, gelamineerde zeilen en kwaliteitsfittingen komen de nieuwste technologie en prestaties binnen het bereik van fervente zeilliefhebbers. De First 14 SE – Seascape Edition zorgt voor pure sensaties door snelheid en plezier van een skiff in een moderne, toegankelijke, veilige en manoeuvreerbare boot samen te brengen. De mast, giek en boegspriet zijn van koolstofvezel en de zeilen zijn van laminaat. De First 14 SE ka getransporteerd worden op het autodak. Boot e~magazine / februari 2021 - pg. 34
First 18 SE – Seascape Edition, een moderne kielboot, met een mooie leercurve: stabiele romp, hefkiel, rolfok, spinnaker. Perfect geschikt voor een internationaal wedstrijdcircuit of voor het ontdekken van nieuwe horizonten. First 24 SE – Seascape Edition is een moderne en performante zeilboot die nog gemakkelijk te vervoeren is om zodoende deel te nemen aan internationale regatta’s of kustraces. Terwijl vier mensen aan boord kunne slapen in eenvoudig comfort. De First 27 SE - Seascape Edition brengt prestaties die tot nu toe voorbehouden waren aan ervaren professionele zeilers binnen het bereik van zeilliefhebbers. Zijn maritieme kwaliteiten staan garant voor unieke sensaties tijdens oceaanraces of (zeer) snel cruisen. Boot e~magazine / februari 2021 - pg. 35
Tijdschrift voor reizen & recreatie om en op het water Nieuws over watersport, zeil- en motorboten, zeilvakanties en toervaren in België en de wijde wereld. Abonnement € 24,90 per jaar Goeie grutten, de Hurtigruten... Verhalenwedstrijd “StadShaven antwerpen” herfst / winter 2020 Introductieprijs € 6,95 Editienr. 63 Toervaren: Quinta’s langs de Douro Zeilcharter: Montenegro, Cabrera... Lokaal: Ronquières In klein konvooi: Berlijn MAGAZINE
1 Online Touch