0

America’s Cup by Prada Januari 2021 - nr. 01 © COR 36 / Studio Borlenghi Boot e~magazine / januari 2021 - pg. 1

Wat u ‘verplicht’ en ‘aanbevolen’ aan boord moet hebben in 2021 Vanaf 1 december 2020 is een nieuwe lijst van toepassing met de uitrusting die u zeker aan boord moet hebben. Het gaat om “verplichte” en “aanbevolen” uitrusting. Bij een overtreding (bijv. het niet aan boord hebben van reddingsvesten) kunnen boetes uitgeschreven worden. In niet minder dan 7 bijlage worden de verplichte en aanbevolen uitrusting aangekruist, afhankelijk van het vaartuig en het vaargebied. De Belgische wateren, de EEZ (de Belgische Exclusieve Economische Zone ) en de vreemde wateren worden voor de toepassing van het besluit onderverdeeld in de volgende zones: Zone 1 – alle met de zee verbonden binnenwateren met uitzondering van de Beneden‐Zeeschelde Zone 2 – de Beneden‐Zeeschelde Zone 3 – de havens van de kust Zone 4 – de zone vanaf het strand tot 6 zeemijl Zone 5 – de zone vanaf 6 zeemijl tot 60 zeemijl Zone 6 – de zone vanaf 60 zeemijl tot 200 zeemijl Zone 7 – de zone voorbij 200 zeemijl Bijlagen: 1. Uitrusting voor jachten (motor- en zeilboten) 2. Uitrusting voor sportkieljachten 3. Uitrusting voor kleinzeilerij 4. Uitrusting voor waterscooters Boot e~magazine / januari 2021 - pg. 2

5. Uitrusting voor brandingssporten 6. Uitrusting voor kleine reddingsvaartuigen 7. Normen, specificaties en keuringsintervallen van de uitrusting Meer info: mobilit.belgium.be/nl/scheepvaart/pleziervaart Hier kan u rechtstreeks de uitrustingslijst downloaden zoals die in het Belgisch Staatsblad werd gepubliceerd. https://mobilit.belgium.be/nl/resource/mb_uitrusting_pleziervaart_121120 COLOFON Dit is de TableT versie van de maandelijkse e-newsletter van Bootmagazine, tijdschrift over reizen & recreatie om en op het water, nieuws over zeil- en motorboten, zeilvakanties en toervaren in België en de wijde wereld. Een uitgave van KIM vzw / 6minutes press - Grimbergen - België. Verantwoordelijk uitgever: Leo Van Dorsselaer. Contact: editor@bootmagazine.be - Website: bootmagazine.be Boot e~magazine / januari 2021 - pg. 3

Emirates Team New Zealand wint overtuigend ACWS Auckland Op 15 januari gaat de voorronde van de 36ste America’s Cup van start in Auckland, Nieuw-Zeeland. De winnaar van deze voorrondes zal het opnemen tegen de huidge ‘defender’ Emirates Team New Zealand . De 36ste editie van de America’s Cup wordt daar betwist tussen 6 en 21 maart 2021. Boot e~magazine / januari 2021 - pg. 4

© COR 36 / Studio Borlenghi Boot e~magazine / januari 2021 - pg. 5

I n lijn met de hoofdsponsor gaan de voorrondes door onder de naam ‘The Prada Cup’ van 15 januari tot 22 februarin 2021. Tussen 17 en 25 december hadden op het wedstrijdwater in Auckland de America’s Cup World Series plaats. Dat is de enige voorbereidende race waarbij ook de uitdager van de partij is. De andere series die eerder dit jaar gepland waren in o.a. Portsmouth en Cagliari werden als gevolg van de coronapandemie afgelast. De Kiwi’s, zoals Emirates Team New Zealand gemeenzaam genoemd wordt, won de PRADA ACWS Auckland met 5 overwinningen en slechts 1 verlies. Tweede werd New York Yacht Club American Magic (4 overwinningen – 2 verliespartijen), Luna Rossa Prada Pirelli (3 overwinningen – 3 verliespartijen) werd derde en vierde INEOS TEAM UK (0 winst – 6 verliespartijen). Boot e~magazine / januari 2021 - pg. 6

© COR 36 / Studio Borlenghi De derde en laatste wedstrijddag van de PRADA ACWS Auckland werd gezeild met matige tot zeer lichte wind (8-15 knopen). De topsnelheid van de dag werd bereikt door Britannia (VK) met 43,3 knopen, vervolgens Te Rehutai (NZL) met 42,6 knopen, Luna Rossa (ITA) 41,2 knopen en PATRIOT (VS) 37,5 knopen. PRADA X-mas Race, geen wind, geen wedstrijd… Op 20 december stond dan de Prada X-mas race gepland maar die werd bij gebrek aan wind afgelast. In de eerste race tussen Emirates Team New Zealand en INEOS TEAM UK, viel de wind terug tot om en bij de 6 knopen en werd de race afgeblazen. Geen wind, geen winnaar. Het volledige verloop van de wedstrijden is opnieuw te beleven dankzij de ‘relive’ opnames: https://www.americascup.com/en/relive Boot e~magazine / januari 2021 - pg. 7

Technische gegevens AC 75: De 36ste editie van de America’s Cup wordt betwist met de AC75. De nieuwe 75 -voets America’s Cupper is geen multihull zoals bij de vorige editie in Bermuda, maar een monohull met verzwaarde foils of draagvleugels. De boten moeten aan een hele resem klasseregels voldoen waarover tussen de verdediger en de uitdager een compromis werd gesloten. De officiële uitdager (Challenger of Record) is het Luna Rossa-syndicaat dat de Siciliaanse jachtclub Il Circolo Della Vela Sicilia vertegenwoordigt: Luna Rossa Prada Pirelli Team. Lengte: 20,7 m Max. breedte: 5 m Gewicht: 6,5 ton Masthoogte: 26,5 m Groootzeil: 135 – 145 m² Jib: 90 m² Code Zero: 200 m² Centreline T-foil roer: max. diepte: 3,5 m / spanwijdte: 3 m Foils (twin canting T-foils – kantelende T-foils): max. diepte : 5 m / vleugelbreedte : 4 m Boot e~magazine / januari 2021 - pg. 8

Boot e~magazine / januari 2021 - pg. 9

Droevig nieuws uit de zeil- en zeilwagenwereld Op 16/12/2020 is Sadi Emmanuel Claeys op 74 jarige leeftijd overleden. Sadi was een zeer gekend persoon in de zeilwereld op zowel nationaal als internationaal niveau. Vorig jaar ontving hij van Belgian Sailing nog een Fellowship Jacques Rogge als eerbetoon voor zijn bijzondere bijdrage aan de zeilsport. Sadi Claeys was ondermeer Zeilvertegenwoordiger bij het Belgisch Olympisch Comité voor de nationale ploeg, In België was hij ook jarenlang voorzitter van Belgian Sailing, het toenmalige KBYV, hij was lid van de ISAF Council, nu bekend als World Sailing, was Belgisch kampioen van klasse 420 en werd ook voorzitter van de Belgische klasse 420. Zeilwagenwereld in rouw Op 17 december 2020 is Robert Demuysere, inspirator en ambassadeur van de zeilwagensport, op 87-jarige leeftijd overleden. Hij behaalde als wedstrijdzeiler zijn eerste Europese kampioenstitel in 1968. Hij was erevoorzitter van de Royal Sand Yacht Club en ereburger van De Panne en zal door velen gemist worden Bron: WWSV Boot e~magazine / januari 2021 - pg. 10

Buitenboordmotor of mixer? Het klinkt een beetje oneerbieding, maar de TEMO elektrische buitenboordmotor lijkt meest van al op een staafmixer. Het is evenwel een voortstuwingssysteem van de nieuwe generatie dat de winnaar werd van de Dame R&D Excellence in Adversity Award 2020. De Franse elektrische ‘staaf buitenboordmotor’ TEMO is bedoeld voor kleine vaartuigen en bijboten.In de staaf zit de batterij goed voor 450 W en een stuwkracht van 200 W met een autonomie van anderhalf uur. Zeilboten tot 500 kg of bijboten met 3 personen kunnen vlotjes aangedreven worden. De staafmotor weegt minder dan 5 kg en kan losjes vanuit de hand bediend worden of met een eenvoudige koppeling aan de spiegel bevestigd worden. Het geheel doet denken aan de aziatische longtail-motoren, de staart is telescopisch en verstelbaar tussen 1,3 en 1,7 m. De adviesprijs bedraagt 1.450 euro. (www.temofrance.com) Boot e~magazine / januari 2021 - pg. 11

Belgisch team wint ‘line honours’ ARC 2020 Zondag 22 november ging de Atlantic Rally for Cruisers 2020 van start in Las Palmas de Gran Canaria met bestemming Saint Lucia, een afstand van ongeveer 2,700nm.

E r waren 56 jachten en catamarans tussen de 39 en 80 voet van de partij en dat waren er aanzienlijk minder dan in de topjaren van deze 35 jaar oude Atlantische oversteek. Vorig jaar verschenen 280 boten aan de start. Het spreekt voor zich dat de Covid-19 pandemie het aantal inschrijvingen drastisch reduceerde. Maar op donderdag 3 december, bij het ochtendgloren in Saint Lucia, zeilde de langverwachte eerste aankomst van ARC 2020 gracieus rond Pigeon Island voor de laatste mijl van de Atlantic Crossing die op zondag 22 november in Las Palmas de Gran Canaria begon. Het was een indrukwekkend gezicht toen de verbluffende Marsaudon TS42 Banzaï de lijn passeerde in een matige zeebries van ongeveer 10 knopen. Banzaï vestigde een nieuw multihull-record voor de ARC traject en deed iets minder dan 11 dagen over de Atlantische Oceaan oversteek. In welgeteld 10d 21h 3m en 56s legden zij 3.090,7 zeemijlen af tot de aankomstlijn in Rodney Bay. De volledig Belgische bemanning aan boord, met schipper Vincent Willemart, was opgetogen en hun gejuich weergalmde rond de baai. Ze kregen de gebruikelijke Saint Lucianrumpunch en een uitpuilende mand met lokale producten, terwijl applaus klonk van het ARC Rally Control Team. Toen de zeilen eenmaal waren gestreken, kon Vincent een paar woorden zeggen: “We hebben een fantastische overtocht gehad en de sfeer aan boord van de boot was ook fantastisch. We zijn alle zes hele goede vrienden en we waren een goede ploeg samen. ” Hij was ook vol lof over zijn Marsaudon TS42. Spanning troef Het was dit jaar een spannende strijd tussen mono en multihull. Vanaf de dag dat de vloot vertrok vanuit Gran Canaria, tot de laatste paar uur, was het een close-run, met twee jachten die elk voor de line honours gingen. Vitali the Kid, double-handed gevaren door de beroemde Franse schippersduo Jean-Pierre “JP” Dick en Fabrice Renouard. Zij hadden het grootste deel van de oversteek de leiding in handen. Vanaf Boot e~magazine / januari 2021 - pg. 14

de eerste dag bouwden ze een voorsprong uit, maar vlak na hun kielzog volgde de zeskoppige bemanning uit België op Banzaï onder leiding van Vincent Willemart. Het was pas in de laatste 24 uur, toen beide bemanningen zich concentreerden op de laatste 200 mijl, dat de lichtgewicht 42ft catamaran de leiding van de grotere JP54 monohull wist af te snoepen om iets meer dan een uur voor hun Franse rivalen aan te komen en de snelste oversteek voor een multihull in de ARC neer te zetten. Foto (vorige pagina): Marsaudon TS42 Banzaï komt aan in Rodney Bay in een matige aflandige 10kts wind bij het ochtendgloren op donderdag 3 december. Credit: WCC / Tim Wright photoaction.com Foto (onder): Schiipper Vincent Willemart en zijn volledig Belgisch bemanning bij hun aankomst in Rodney Bay. Credit: WCC / Tim Wright Photoaction.com Boot e~magazine / januari 2021 - pg. 15

Vitali the Kid, double-handed gevaren door de bekende Franse schippers Jean-Pierre “JP” Dick en Fabrice Renouard kwam een uurtje na Banzai over de finish na een ware transatlantische match race. Credit: WCC / Tim Wright Photoaction.com

boot Düsseldorf verhuist naar de lente Watersportbeurs opent haar deuren van 17 tot 25 april 2021 Exposanten en verenigingen kiezen voor nieuwe data boot Düsseldorf 2021 wordt gehouden van 17 tot 25 april. De originele data van 23 tot 31 januari konden niet worden gebruikt vanwege de aanhoudend hoge infectieaantallen in heel Europa. Messe Düsseldorf heeft boot uitgesteld na nauw overleg met haar partners en exposanten die deze beslissing onderschrijven en voor de nieuwe data hebben gekozen. Het vroegtijdig aankondigen van de nieuwe data op de Messe Düsseldorf geeft exposanten ook zekerheid bij het plannen van hun beursdeelname en het vervoeren van hun boten en jachten Boot e~magazine / januari 2021 - pg. 18

Aanval Jules Verne Trophy zit er ook op voor Sodebo Ultim 3 Na iets meer dan 16 dagen op zee besliste schipper Thomas Coville vorige vrijdag 11 december om zijn aanval op de Jules Verne Trophy – de snelste wereldomzeiling – te staken. Nadat het team had geprobeerd het stuurboordroer van maxitrimaran Sodebo Ultim 3 te repareren, koos de schipper ervoor om “de duivel niet te verleiden”. Anderhalve week eerder had het team Gitana met de bekende Franse schippers Franck Cammas en Charles Caudrelier aan het roer na een Boot e~magazine / januari 2021 - pg. 20

aanvaring met een OFNI (Objet flottant non identifié – onbekend drijvend voorwerp) besloten de strijd te staken. Zij waren op ongeveer hetzelfde tijdstip vertrokken vanuit het Franse Lorient. De aanvaring had plaats ten noorden van de Kaapverdische archipel op zo’n 1.900 mijl van hun vertrekplaats. Tijdens de passage tussen de Kerguelen en Kaap Leeuwin, met meer dan 30 knopen, merkten Thomas Coville en zijn zeven bemanningsleden schade aan het stuurboordroer op. Na enkele uren hard werken, uitwisselingen met het technische team aan land, moesten ze de feiten onder ogen zien. Door de reparatie kan de boot niet langer op 100% van zijn capaciteit varen in een poging het Jules Verne Trophy-record te verslaan, ze hebben besloten om hun poging te stoppen, die op 25 november om 2:55 uur begon. De Sodebo Ultim 3 is momenteel onderweg naar Reunion, waar ze eind deze week verwacht wordt. De tussenstop bij Port Réunion in het noordwesten van het eiland zal naar verwachting enkele dagen duren, waarna de bemanning ongeveer drie weken zal varen tot Lorient waar ze medio januari verwacht worden. Zal een nieuwe start voor de Jules Verne Trophy dan deze winter mogelijk zijn? “Nee, we gaan niet opnieuw op weg, de boot zal qua aantal mijlen meer hebben gedaan dan een reis rond de wereld, hij moet worden gereviseerd, geïnspecteerd vanuit elke hoek, maar we zullen van de terugkeer profiteren om verder te werken aan de kennis en prestaties van deze jonge boot die in maart 2019 te water is gelaten ”, besluit de teammanager. Maar Thomas Coville en zijn team hebben wel aangetoond dat Sodebo Ultim 3 het potentieel heeft om het Idec Sport-record te breken (40 dagen 23 uur en 30 minuten). Boot e~magazine / januari 2021 - pg. 21

illustraties: Dirk Huyghe Auteur en ontdekkingsreiger Tim Severin overleden In de loop van 2019 publiceerde Bootmagazine het verhaal ‘Een zeevaarder zoekt het ongeziene…’ , gebaseerd op de legende over de reis van Sint Brandaan, een Ierse monnik die leefde tussen 484 en 577. Tekst en illustraties van deze unieke evocatie zijn van Dirk Huyghe. De auteur en grafisch kunstenaar maakte een 20-tal originele linogravures bij dit verhaal. In de marge van deze poëtisch/historische publicatie brachten we het reisverhaal van de Britse ontdekkingsreiziger, schrijver en avonturier Tim Severin. In 1976 bouwde hij een replica van een curragh, een kano-achtig vaartuig uit de zesde eeuw en stak samen met 5 reisgezellen de Atlantische Oceaan over om aan te tonen dat de eerste Europeaan in Amerika niet Columbus, maar wellicht een Ierse monnik was. Boot e~magazine / januari 2021 - pg. 22

In totaal waren ze 112 dagen onderweg en legden ze 7200 kilometer af. Severin had bewezen dat de legende van Sint Brandaan technisch mogelijk was; 900 jaar voor Christoffel Columbus en 500 jaar voor de Vikingen werd Amerika misschien al bewandeld door Ierse monniken. Het was de eerste van vele expedities en avontuurlijke reizen die Severin ondernam. Zo trad hij in de sporen van Sinbad de zeevaarder, zocht hij naar Moby Dick en probeerde hij met een bamboe vlot vanuit China de Verenigde Staten te bereiken. Hij maakte documentaire films over zijn exploten die gebundeld onder de noemer ‘Time Traveller’ onder meer te zien waren op Discovery Channel, Sky Television en National Geographic TV. © www.timseverin.net Op vrijdag 18 december is Timothy op 80-jarige leeftijd overleden. Over ‘De Brendan Expeditie’ schreef hij een boek, de Nederlandse vertaling is alleen nog tweedehands verkrijgbaar. De oorspronkelijke Engelstalige uitgave is nog te koop. “The Brendan Voyage – Across the Atlantic in a leather boat.” Written by: Tim Severin Published by: Modern Library Date published: 04/04/2000 ISBN: 9780375755248 Available in paperback and ebook – Also film documentary available on DVD from author. Boot e~magazine / januari 2021 - pg. 23

Linogravure uit het boek van Dirk Huyghe ‘Een zeevaarder zoekt het ongezien...’ Boot e~magazine / januari 2021 - pg. 24

Openingspagina van het ebook ‘The Brendan Voyage’ voor Kindle via Amazon.com. Boot e~magazine / januari 2021 - pg. 25

Tijdschrift voor reizen & recreatie om en op het water Nieuws over watersport, zeil- en motorboten, zeilvakanties en toervaren in België en de wijde wereld. Abonnement € 24,90 per jaar Goeie grutten, de Hurtigruten... Verhalenwedstrijd “StadShaven antwerpen” herfst / winter 2020 Introductieprijs € 6,95 Editienr. 63 Toervaren: Quinta’s langs de Douro Zeilcharter: Montenegro, Cabrera... Lokaal: Ronquières In klein konvooi: Berlijn MAGAZINE

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
Home


You need flash player to view this online publication