5

Lokale beurzen Het is zonder meer tijd om formules te bedenken waarbij de kosten voor beursdeelname in verhouding staan tot de potentiële resultaten van het evenement. In het verleden zat die verhouding behoorlijk scheef. De Boatshow in Nieuwpoort, die gelukkig zijn waanzinnige ‘international’ ambities achterwege laat, biedt perspectieven als lokaal evenement. In Nederland kent de formule van lokale beurzen, ontstaan uit het samengaan van een paar verwante nautische bedrijven, succes. In ons land is Marina Yachting uit Oostende op dat vlak een trendsetter, zij organiseren al jaren opendeurdagen die wat het aantal tentoon gestelde boten betreft, vaak dit van de Gentse Boatshow overtrof. Er zijn nog meer regio’s en samenwerkingsformules te bedenken die in verhouding tot de marktschaal perspectieven bieden. Het lijkt er ten andere niet op dat beursorganisatoren die breed publieksbeurzen op het oog hebben, nog interesse zullen hebben in nichemarkten. En we mogen ons geen illusies maken, in ons land is de watersport en yachting een nichemarkt. Voor de beroepsfederaties ligt hier dan ook een uitdaging om een coördinerende en verbindende rol te spelen voor hun leden. Laat veel lokale initiatieven bloeien. Leo Van Dorsselaer, hoofdredacteur Bootmagazine. COLOFON Dit is de TableT versie van de maandelijkse e-newsletter van Bootmagazine, tijdschrift over reizen & recreatie om en op het water, nieuws over zeil- en motorboten, zeilvakanties en toervaren in België en de wijde wereld. Een uitgave van KIM vzw / 6minutes press - Grimbergen - België. Verantwoordelijk uitgever: Leo Van Dorsselaer. Contact: editor@bootmagazine.be - Website: bootmagazine.be Boot e~magazine / juli 2020 - pg. 5

6 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication