5

Voorwoord Meedoen voor kwetsbare kinderen! De allereerste keer dat ik zelf aan de deur kinderpostzegels verkocht om andere kinderen te helpen, was in het Fabeltjeskranttijdperk. Nu, 45 jaar later, ben ik de trotse directeur van Kinderpostzegels. Tijdens de zeventigste Kinderpostzegelactie in 2018 verkochten 138.000 leerlingen Fabeltjeskrantzegels, kaarten en andere producten om kinderen te helpen die een steuntje in de rug kunnen gebruiken. Ik ben ontzettend blij met hun inzet en de ondersteuning van hun leerkrachten en ouders. Het raakt mij als vader enorm wanneer ouders hun kinderen in weeshuizen moeten achterlaten, omdat ze geen geld hebben om hen op te voeden. En als kinderen in Nederland langere tijd niet thuis kunnen wonen, maar in de vrouwen- of daklozenopvang of in asielzoekerscentra moeten verblijven. Ons programma Veerkracht helpt deze kinderen. Buitenlandse kinderen hielp Kinderpostzegels om naar school te gaan en zich als kind te ontwikkelen met onze programma’s Stop Kinderarbeid en Her Choice. Dit laatste programma richt zich specifiek op meisjes. In Nederland hielpen wij kinderen van wie de ouders het minder breed hebben om makkelijker naar school te kunnen gaan. Dit deden we samen met partners zoals het Jeugdeducatiefonds. Bijvoorbeeld door het mogelijk maken van huiswerkbegeleiding of het schenken van een laptop. Trots ben ik op de mooie reputatie die Kinderpostzegels in de loop der jaren heeft opgebouwd. De verkoop van postzegels neemt af, maar nieuwe producten zoals tulpenbollen, de Pippi-tas en het theepakket zijn niet aan te slepen. Hieruit blijkt dat mensen in het land de urgentie van onze organisatie inzien en ons werk waarderen. De Kinderpostzegelactie is een officieel erkende traditie. Het is onze ambitie om die traditie van generatie op generatie door te geven. Vaak vragen mensen mij: ‘Alle scholen doen toch mee aan de jaarlijkse actie?’ Mijn antwoord is dan: ‘Nog niet, maar het is mijn vurige wens voor kinderen die steun nodig hebben dat scholen die nog niet meedoen net als Pippi denken: Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan!’ Jeroen den Tex, directeur Wist u dat? De Kinderpostzegelactie is sinds september 2017 opgenomen in de Nationale Inventaris Immaterieel Cultureel Erfgoed in Nederland. Tot immaterieel erfgoed behoren tradities waar de samenleving zich mee identificeert. 5

6 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication