BESTUURSVERSLAG 2017 3 Personeel In dit hoofdstuk aandacht voor ons personeelsbeleid, de personeels- en verzuimcijfers van 2017, het mobiliteitsbeleid en de gesprekken cyclus. 3.1 Algemeen Fecti o streeft naar een professionele cultuur waarin iedereen erop gericht is om met elkaar kwalitati ef goede professionals te worden. Hiervoor zijn onder andere sterke onderwijskundige leiders nodig en een sti mulerende werkomgeving waarin medewerkers met plezier en gezond kunnen werken en zich kunnen ontwikkelen. Om dit te realiseren is goed personeelsbeleid een essenti ële voorwaarde. Het personeelsbeleid richt zich op het realiseren van bekwame, goed opgeleide en gemoti veerde medewerkers op de juiste werkplek. Als we met elkaar daarin slagen heeft dit een positi ef eff ect op de kwaliteit van het onderwijs en het werk- en leerplezier van medewerkers en leerlingen. 3.2 Personeelssterkte Op 31 december 2017 zijn er 277 medewerkers in dienst van Fecti o. 89% Van deze medewerkers is vrouw. Het allergrootse deel van de medewerkers, namelijk 85%, is voor onbepaalde ti jd aan de organisati e verbonden. 57% van de medewerkers heeft een aanstelling tussen WTF 0,4 en WTF 0,8. Binnen Fecti o is de groep medewerkers tussen 30-39 sterk vertegenwoordigd, evenals de groep medewerkers van 55-59. Deze laatste groep is op dit moment de groep medewerkers met het hoogste verzuimpercentage (zie paragraaf verzuim). Het afgelopen jaar zijn meerdere malen op individueel niveau aanpassingen in het werk gedaan om de duurzame inzetbaarheid te vergroten. De verwachti ng is dat de vraag naar oplossingen (op maat) om de inzetbaarheid van deze medewerkers te waarborgen groter wordt. 79% Van de medewerkers is onderwijzend personeel. Van dit onderwijzend personeel zijn de afgelopen jaren leerkrachten LA uitgestroomd. Hierdoor is de verhouding in de functi emix langzaam verschoven. De verhouding LA/LB leerkrachten is van 72%-28% in 2015 naar 69%-31% in 2017 gegaan. 15