Bestuursverslag KS Fectio 2017 |Onderwijs en Kwaliteit Halfjaarlijkse toetsen Om de tussentijdse leervordering te monitoren worden halfjaarlijks op al onze scholen Citotoetsen voor rekenen, wiskunde, spelling en lezen (DMT) afgenomen. In onderstaande tabel een overzicht van de scores op de toetsen van juni per school. Oranje: onder minimum Inspectienorm Wit: voldoende - goed AV BA BE BO CA DE HF MI NI SH ST VL ZS DMT kaart 1-3 Groep 3 DMT kaart 1-3 Groep 4 DMT kaart 1-3 Groep 5 Spelling Spelling Spelling Spelling Spelling Rekenen Rekenen Rekenen Rekenen Rekenen Groep 3 Groep 4 Groep 5 Groep 6 Groep 7 Groep 3 Groep 4 Groep 5 Groep 6 Groep 7 Tabel 10: overzicht van de scores op de toetsen per school Specifieke aandacht bleek nodig voor lezen in groep 3. Omdat we halfjaarlijks geconfronteerd werden met lage opbrengsten hebben we een keuze gemaakt voor het programma Bouw! Dit is een computergestuurd programma voor risicolezers in groep 2-4. Deze leerlingen lezen viermaal per week onder begeleiding van een tutor. Met name de wetenschappelijke onderbouwing van de effecten van dit programma hebben geleid tot deze keuze. We verwachten in 2018 zichtbare verbetering in de resultaten van met name leerlingen in groep 3. Bij de onderdelen spelling en lezen valt op dat de zwakke scores verspreid over de groepen en scholen liggen waarbij enkele scholen wat meer opvallen. Deze scholen zijn zich hier van bewust en investeren in hun onderwijs en didactisch handelen. Lijst van afkortingen Aventurijn - AV Barbaraschool - BA De Boogerd - BO Camminghaschool - CA Delteykschool - DE Basisschool St. Michiel - MI 23 St. Nicolaasschool - NI ‘t Schoolhuys - SH De Stek - ST Van Harte School - VH De Vlinder - VL De Zevensprong - ZS In het directieteam zijn de tussenopbrengsten besproken waarbij we met elkaar benoemen welke vernieuwingen in ons onderwijs een positief effect hebben op de scores. Op deze wijze leren we van elkaar en ondersteunen we verbeteringen op collegascholen. Scholen werken steeds meer doelgericht vanuit de tussenopbrengsten. Zij betrekken de leerlingen actief bij het belang van de toets zodat de werkhouding tijdens elke toetsafname, ook de eindtoets, verbetert. Fectio is zich bewust van het belang van goed onderwijs aan onze leerlingen en investeert in die verbetering. Scholen die onder de inspectie norm scoorden kregen van het bestuur de opdracht een plan van aanpak te schrijven voor dat onderdeel. In het team van intern begeleiders worden de resultaten elk half jaar besproken en wordt met elkaar gekeken waar verbeteringen kunnen worden aangebracht en wat werkt. Nieuwsbrief 5 23