Bestuursverslag KS Fectio 2017 |Continuïteitsparagraaf Huisvesting • Het bestuur heeft een gebrek aan expertise op één of meer aspecten van onderwijshuisvesting zoals vastgoed en exploitatie, onderhoud, renovatie en nieuwbouw. Er worden keuzes gemaakt over het schoolgebouw die de onderwijskundige doelstellingen niet ten goede komen of zelfs in de weg staan. Er gebeurt te weinig aan onderhoud, renovatie of nieuwbouw. Maatregel: extern adviseur van Hevo is op de achtergrond beschikbaar. Risico: laag. • Het bestuur investeert te weinig in huisvesting, binnenklimaat en gebouwonderhoud. Maatregelen: eens per drie jaar wordt na inspectie van de gebouwen het meerjaren onderhoud geactualiseerd. De reservering van groot onderhoud wordt hierop afgestemd. Risico: laag. • Er bestaan onveilige situaties of gebreken zijn niet op tijd hersteld. Dit kan leiden tot een boete, proces of financiële claim. Maatregel: goede voorlichting aan directies en conciërges. Risico: midden. Financieel • De AO/IC is niet op orde en dit kan zorgen voor fouten en onregelmatigheden. Maatregel: de AO/IC is goed beschreven en uitstekend op orde. Risico: laag. Nieuwsbrief 5 • Het bestuur heeft niet gezorgd voor het scheiden van bevoegdheden als het gaat om beslissen, bestellen, betalen en bewaren. Betrokkenen bij het inkoopproces kunnen in de verleiding komen om niet de juiste procedures te volgen en zichzelf of anderen te bevoordelen. Maatregel: bevoegdheden zijn goed gescheiden. Dit is beschreven. Risico: laag. • De leerlingenadministratie voldoet niet aan de eisen van het ministerie van OCW ten aanzien van juistheid, tijdigheid en volledigheid. Wet- en regelgeving omtrent leerlingenadministratie worden niet toegepast. Als het bestuur de telgegevens, burgerservicenummers en leerlingendossiers niet op orde heeft kan dit grote gevolgen hebben voor de hoogte van de bekostiging. Maatregel: er is toezicht op de administraties vanuit het Bestuursbureau. Duo geeft onregelmatigheden door aan de school en aan het bestuur. Risico: laag. 41 Teldatum 1 oktober Realisatie 2016 3.028 Realisatie 2017 2.916 -112 Prognose 2018 2.837 -79 Prognose 2019 2.809 -28 Prognose 2020 2.725 -84 • Het aantal leerlingen vermindert waardoor de rijksbijdragen teruglopen. Fectio heeft te maken met een dalend leerlingenaantal. De realisatie van het aantal leerlingen in 2017 en de prognose van het aantal leerlingen voor de komende jaren is als volgt: Maatregelen: om deze risico’s te beperken worden vroegtijdig de ontwikkeling van het leerlingenaantal, de rijksbijdragen en de personele lasten op elkaar afgestemd. Zo nodig worden maatregelen getroffen om de personele lasten te verminderen. Risico: midden. 41