Bestuursverslag KS Fectio 2017 |Continuïteitsparagraaf Treasuryverslag Het treasurybeleid vindt plaats binnen de kaders van de ‘Regeling beleggen, lenen en derivaten OCW 2016’. Bij het aantrekken respectievelijk uitzetten van alle benodigde respectievelijk overtollige middelen wordt gehandeld overeenkomstig de in deze regeling gestelde verplichtingen. Treasury heeft bij Fectio primair als doel het beheren van financiële risico’s. In 2017 is conform het statuut gehandeld. De liquide middelen zijn ondergebracht bij de Rabobank. De Rabobank heeft een AA-rating en voldoet daarmee aan de regeling en het eigen statuut. Kengetallen Met betrekking tot de solvabiliteit, liquiditeit, rentabiliteit en het weerstandsvermogen vermelden wij onderstaand de kengetallen: Solvabiliteit De solvabiliteit geeft de verhouding tussen eigen en vreemd vermogen aan en verschaft dus inzicht in de financieringsopbouw. De solvabiliteit geeft ook aan in hoeverre de instelling op langere termijn aan haar verplichtingen kan voldoen. Definitie 1: Eigen vermogen gedeeld door het totale vermogen Solvabiliteit I 2016 54% 2017 56% 42 Definitie 2: Eigen vermogen en voorzieningen gedeeld door het totale vermogen Solvabiliteit II (inclusief voorzieningen) 2016 75% 2017 74% Definitie 2 van de solvabiliteit geeft aan dat 74% van het totale vermogen uit eigen vermogen ofwel reserves en voorzieningen bestaat, hetgeen inhoudt dat slechts 26% van het totale vermogen gefinancierd wordt met vreemd vermogen. Hieruit kan worden geconcludeerd dat de vermogenspositie van de stichting goed is. De stichting is duidelijk in staat om aan haar verplichtingen op langere termijn te kunnen voldoen. De onderwijsinspectie hanteert een ondergrens van 30% (definitie 1). Nieuwsbrief 5 Liquiditeit De liquiditeit geeft aan in hoeverre de instelling op korte termijn aan haar verplichtingen kan voldoen. Definitie 3: De verhouding tussen de vlottende activa (som van liquide middelen, vorderingen en voorraden) en de kortlopende schulden. Liquiditeit (current ratio) 2016 2,97 2017 3,03 De liquiditeitsratio geeft aan dat drie keer kan worden voldaan aan de uitstaande kortlopende schulden, crediteuren, nog te betalen posten en de overlopende passiva. De stichting heeft op 31 december 2017 de beschikking over € 3.230.177 aan liquide middelen en heeft daarnaast € 857.141 openstaan aan nog te ontvangen bedragen. Deze bedragen zijn binnen één jaar opeisbaar, waardoor kan worden voldaan aan de openstaande schulden die binnen één jaar voldaan moeten zijn, te weten € 1.378.390. In bovenstaande berekening is geen rekening gehouden met de in de voorzieningen opgenomen verplichtingen. De onderwijsinspectie hanteert thans een ondergrens van 1. De liquiditeitspositie van de stichting is hierdoor goed te noemen.