Bestuursverslag KS Fecti o 2017 |Jaarrekening 2017 Bijlag bij de controleverklaring: e bij de Wij hebben deze accountantscontrole professioneel kriti sch uitgevoerd en hebben waar relevant professionele oordeelsNieuwsbrief 5 deels vorming toegepast in overeenstemming met de Nederlandse controlestandaarden en het Onderwijsaccountantsprotocol OCW 2017, ethische voorschrift en en de onafh ankelijkheidseisen. Onze controle bestond onder andere uit: • het identi fi ceren en inschatt en van de risico’s dat de jaarrekening afwijkingen van materieel belang bevat als gevolg van fouten of fraude, dan wel het niet rechtmati g tot stand komen van baten en lasten alsmede de balansmutati es, het in reacti e op deze risico’s bepalen en uitvoeren van controlewerkzaamheden en het verkrijgen van controle-informati e die voldoende en geschikt is als basis voor ons oordeel. Bij fraude is het risico dat een afwijking van materieel belang niet ontdekt wordt groter dan bij fouten. Bij fraude kan sprake zijn van samenspanning, valsheid in geschrift e, het opzett elijk nalaten transacti es vast te leggen, het opzett elijk verkeerd voorstellen van zaken of het doorbreken van de interne beheersing; • het verkrijgen van inzicht in de interne beheersing die relevant is voor de controle met als doel controlewerkzaamheden te selecteren die passend zijn in de omstandigheden. Deze werkzaamheden hebben niet als doel om een oordeel uit te spreken over de eff ecti viteit van de interne beheersing van de onderwijsinstelling; • het evalueren van de geschiktheid van de gebruikte grondslagen voor fi nanciële verslaggeving, de gebruikte fi nanciële rechtmati gheidscriteria en het evalueren van de redelijkheid van schatti ngen door het bestuur en de toelichti ngen die daarover in de jaarrekening staan; • het vaststellen dat de door het bestuur gehanteerde conti nuïteitsveronderstelling aanvaardbaar is. Tevens het op basis van de verkregen controle-informati e vaststellen of er gebeurtenissen en omstandigheden zijn waardoor gerede twijfel zou kunnen bestaan of de onderwijsinstelling haar acti viteiten in conti nuïteit kan voortzett en. Als wij concluderen dat er een onzekerheid van materieel belang bestaat, zijn wij verplicht om aandacht in onze controleverklaring te vesti gen op de relevante gerelateerde toelichti ngen in de jaarrekening. Als de toelichti ngen inadequaat zijn, moeten wij onze verklaring aanpassen. Onze conclusies zijn gebaseerd op de controle-informati e die verkregen is tot de datum van onze controleverklaring. Toekomsti ge gebeurtenissen of omstandigheden kunnen er echter toe leiden dat een instelling haar conti nuïteit niet langer kan handhaven; • het evalueren van de presentati e, structuur en inhoud van de jaarrekening en de daarin opgenomen toelichti ngen; en • het evalueren of de jaarrekening een getrouw beeld geeft van de onderliggende transacti es en gebeurtenissen en of de in deze jaarrekening verantwoorde baten en lasten alsmede de balansmutati es in alle van materieel belang zijnde aspecten rechtmati g tot stand zijn gekomen. 73