Bestuursverslag KS Fectio 2018 | Onderwijs Fectio is zich bewust van het belang van goed onderwijs aan onze leerlingen en investeert in die verbetering. Sinds dit jaar vullen alle scholen vanuit de opbrengsten van de Cito­toetsen een reflectieformulier in met de onderdelen: • Waarneming: Wat zien we? Wat valt op? • Begrijpen: Wat vinden we daarvan? Wat zijn oorzaken? • Wegen/plannen: Conclusies en acties. Op deze werkwijze kijken scholen elk halfjaar nadrukkelijk naar de opbrengsten en volgen er actiepunten voor het volgende halfjaar. Tevens stelt elke school tweemaal per jaar de trendanalyse op. Deze is onderdeel van de zelfevaluatie en wordt besproken in het overleg tussen directeur en bestuurder. In 2018 hebben we in de groepen 2 en 3 Bouw! geïntroduceerd. Dit is een computergestuurd programma voor risicolezers in groep 2­4. Deze leerlingen lezen viermaal per week onder begeleiding van een tutor. Aventurijn Barbaraschool De Boogerd Camminghaschool Delteykschool St. Michiel t Schoolhuys De Stek Van Harte School De Vlinder De Vonk De Zevensprong 15-16 539,6 534,8 536,1 541,1 533,4 535 528,9 535,1 539 536,1 534,5 537,5 16-17 542,1 542,8 535,3 540,7 535,5 535,6 534,9 536,8 537,6 538,3 536,5 539,2 17-18 542,5 539,5 366 541,7 536,6 535,5 530,3 359,3 536,6 362,1 359,2 534,8 CET / DIA Landelijk gemiddelde Fectiogemiddelde Verschil Schuingedrukt is de score van de DIA. 534,5 536 1,5 535,1 537,7 2,6 534,9 / 360 537,2 / 361,6 2,3 / 1,6 Drie scholen scoren op alle gebieden boven de minimum­inspectienorm. Twee scholen scoren op meer dan vijf toetsen onder de minimum­inspectienorm. De overige scholen scoren drie­ tot viermaal onder die norm. Scholen waar de resultaten laag uitvallen investeren in hun onderwijs en didactisch handelen. Het gaat dan bijvoorbeeld om klassenbezoeken door directie en/of intern begeleider waaruit adviezen voortvloeien. Daar waar nodig wordt ingezet op meer les­ en instructietijd voor een specifiek vakgebied. In het eigen schoolteam, IB­team en directieteam worden de tussenopbrengsten halfjaarlijks besproken waarbij we met elkaar benoemen welke vernieuwingen in ons onderwijs een positief effect hebben op de scores. Op deze wijze leren we van elkaar en ondersteunen we verbeteringen bij anderen. Scholen werken steeds meer doelgericht vanuit de tussenopbrengsten. Centrale Eindtoets Binnen Fectio hebben alle leerlingen van groep 8 in april 2018 een Centrale Eindtoets gemaakt. Voor het eerst hadden scholen de keuze tussen de CET (Centrale Eindtoets) en de DIA (digitaal en adaptieve toets). Vier scholen zijn overgestapt naar DIA. Van de scholen die de CET afnamen hebben vier scholen dat digitaal gedaan. In de tabel hiernaast de scores van de afgelopen drie jaar: Goed = ruim boven het landelijk gemiddelde Voldoende = op of boven het landelijk gemiddelde Zwak = op of boven de ondergrens Onvoldoende = onder de ondergrens Met name de wetenschappelijke onderbouwing van de effecten van dit programma hebben geleid tot deze keuze. We verwachtten in 2018 zichtbare verbetering in de resultaten van met name leerlingen in groep 3. Dat bleek te kloppen: op nog maar één school waren de resultaten op de DMT onder de minimum­inspectienorm. 27