Bestuursverslag KS Fectio 2018 | Scholen De laatste jaren zijn we flink aan de slag gegaan met opbrengstgericht werken binnen onze school. We hebben ons daarbij gericht op het technisch lezen en het automatiseren bij rekenen. 192 leerlingen Ook hebben we streefdoelen voor de school opgesteld. In 2018 hebben we deze streefdoelen als uitgangspunt genomen om de leerresultaten verder te verbeteren. We hebben ons daarbij geprofessionaliseerd in het verbeteren van de instructie zodat deze nog beter tegemoetkomt aan de verschillende leerstijlen van onze leerlingen. Speciale aandacht was er dit jaar voor rekenen en begrijpend luisteren. Daarnaast hebben we versterkt Engels ingevoerd in alle groepen. Onze kinderen groeien daardoor op als wereldburgers en kunnen gemakkelijker doorstromen naar een tweetalige vervolgopleiding. Vorig schooljaar zijn we gestart met meerdere inhoudelijke werkgroepen: de werkgroep Rekenen, Engels en Taal/Lezen. Deze werkgroepen hebben zelfstandig gefunctioneerd, verschillende leerkrachten hebben scholing gevolgd en zijn expert geworden op dit vakgebied. Deze expertise hebben we in 2018 nog meer ingezet. 2018 Stond voor De Stek in het teken van twee hoofdthema’s: Profilering naar een Kunst & Cultuurschool en Ouderbetrokkenheid. Kunst en cultuur is al vele jaren belangrijk voor De Stek. In een driejarig traject profileren wij ons steeds sterker op dit gebied. Creativiteit vinden wij een belangrijke vaardigheid die maakt dat een leerling gemakkelijker met veranderingen kan omgaan. Cultuureducatie ondersteunt de ontwikkeling van het creatief denken en doen en het omgaan met gevoelens en ervaringen. Tevens geeft het ruimte aan kinderen hun talenten te ontplooien. Wij vinden een goede samenwerking met ouders heel belangrijk. Met Ouderbetrokkenheid 3.0 ontwikkelen school en ouders de samenwerking op basis van gelijkwaardigheid en verantwoordelijkheid voor elkaar. Het CPS ondersteunt ons hierin in een driejarig traject. 2018 Was voor ons het tweede jaar. Er zijn samen met de ouders mooie stappen gezet in de ontwikkeling naar Ouderbetrokkenheid 3.0. 8 We zijn gestart met een keuzetraject voor een nieuwe rekenmethode. De rekenmethode is nog niet aangeschaft omdat we uitgenodigd zijn om een methode uit te proberen die nog in ontwikkeling is. In 2018 hebben wij de materialen mogen uitproberen en onze feedback is meegenomen door de ontwikkelaars. Voor ons was dit zeer waardevol omdat we onze ervaringen mee kunnen nemen bij de definitieve keuze voor een nieuwe rekenmethode in 2019. We vormen een professionele leergemeenschap waarbij geleerd wordt van elkaar en alle medewerkers voortdurend in ontwikkeling zijn. 475 leerlingen