Deltaplan biodiversiteitsherstel Groen Goud is een groots plan om de neergang van de biodiversiteit in Noord-Holland om te buigen naar herstel. Het ‘deltaplan’ Groen Goud is door vijftien partijen gesmeed en is de Noord-Hollandse invulling van het landelijke Deltaplan Biodiversiteitsherstel. De kern van het probleem ligt in veel landbouwgebieden. De boeren moeten almaar meer produceren tegen een lagere prijs en de biodiversiteit delft het onderspit. Als we de biodiversiteit willen redden, moet de boer anders gaan werken en dat gaat hen geld kosten. Daar moeten wij de boeren in tegemoet komen. Er zijn veertien pakketten ontworpen waarin boeren kunnen investeren. Belangrijk is dat de provincie Noord-Holland vooral bij de start zorgt voor financiële middelen. Daarover wordt nog onderhandeld. En het is heel jammer, maar de LTO is tijdens de stikstofcrisis afgehaakt. Als het plan onverkort wordt uitgevoerd, profiteren dertig vogelsoorten. 14