IPV: lisdodde geoogst, drukdrains werken In het veenweidegebied Zuiderpolder bij Nauerna onderzoeken we samen met de Agrarische Natuurvereniging Water, Land en Dijken welke maatregelen bodemdaling tegengaan. Het gaat om nieuwe en rendabele vormen van landbouw onder natte omstandigheden. De teelt van lisdodde is daar een van. Na twee jaar experimenteren stond er voldoende lisdodde om te oogsten. Begin november gingen we met verschillende landbouwmachines aan de slag om te kijken welke het beste werkt. In 2020 onderzoeken we hoe de hergroei van de lisdodde verloopt. Lisdodde kan gebruikt worden voor het maken van bouwmaterialen en als veevoer. Bij een andere proef gaat het om veeteelt, met het doel de bodemdaling met 90% te reduceren. We testen daar drukdrainage uit en dat lijkt goed uit te pakken. Ook in droge zomers lukte het de grondwaterstand ongeveer op 35 cm onder het maaiveld te houden. 23