20

Zij zijn onze directe lijn met de ervaringen die we niet binnen krijgen Cliëntenraden moeten ons voeden De SVB heeft lastige periodes gekend. De uitvoering van het persoonsgebonden budget (pgb) liep niet goed. Inmiddels is het belangrijkste deel opgelost, zo zegt Maarten Schurink (voorzitter van de Raad van Bestuur van de SVB). Hij vindt dat hij de cliëntenraad heel hard nodig heeft om voeling te houden met de mensen voor wie hij werkt. ‘Zij kunnen aangeven hoe beleid en dienstverlening aankomt. We kunnen nooit genoeg signalen uit de praktijk krijgen.’ Maarten Schurink is bijna een jaar voorzitter van de raad van Bestuur van de SVB. Hij kwam binnen in de turbulente periode waarin er tal van problemen opgelost moeten worden. ‘Het is de kunst om niet alleen maar de regels te volgen, maar te zorgen dat mensen gehoord worden’, stelt Schurink. ‘Je kan in een organisatie als de SVB verschil maken als je juist oog hebt voor die persoonlijke verhalen. Daarom vind ik de cliëntenraad ook zo belangrijk. Zij kunnen dat menselijke gezicht van de cliënten toevoegen.’ Scherp houden in principe voert de SVB een aantal regelingen uit die niet onderhevig zijn aan grote verschillen. ‘Heel veel magazine cliëntenparticipatie 2017 20 van wat wij doen, is geautomatiseerd. We worden steeds beter in een snelle dienstverlening. Tachtig, misschien wel negentig procent, is straks te regelen met het aanslaan van een paar toetsen. Maar het gaat ook om die situaties die niet automatisch op te lossen zijn. Daar moet binnen je organisatie oog voor zijn. De noodzaak van maatwerk zien we ook steeds meer. En dat is precies waar we de cliëntenraad voor nodig hebben. Ons scherp houden. We zijn een dienstverlenend bedrijf: voor cliënten. ik verwacht dus ook dat de signalen vanuit cliënten via de cliëntenraden binnen komen.’ Heel lang kaartte de cliëntenraad algemene zaken aan. Schurink ziet liever dat ze komen met casussen. ‘ik merk een zekere huiver van de leden van de cliëntenraad om dat te doen. Voorheen werd steeds gezegd “nee, jullie moeten het algemene verhaal neerzetten”. ik denk dat we daar weinig aan hebben. De verhalen van personen, hun ervaringen, die staan symbool voor veel meer mensen. Daar moet je een lijn in zien.’ Problemen oplossen Heel veel andere cijfers krijgt de SVB toch wel boven water. Hetzij door de vele klantcontacten, hetzij door slimme manieren om gegevens te analyseren.

21 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication