22

‘intern werken we met een systeem waarbij medewerkers zaken kunnen aandragen die ze niet lekker vinden lopen. Dan gaan we daar met een team voor zitten en proberen we dat op te lossen. Elke keer zoeken we een team bij een betreffend probleem. Dat kan een jurist zijn of een organisatiekundige. Het ligt er maar aan wat er opgelost moet worden. Het knelpunt kan iets zijn waardoor de organisatie niet lekker loopt of waardoor de uitvoering stokt volgens de mensen die hier werken. ik bedoel daarmee te zeggen dat algemene lijnen wel worden getackeld. Alles wat wij vervolgens bedenken, moet ook goed aankomen. Dát willen we van de cliëntenraad horen. Zij zijn onze directe lijn met de ervaringen die we niet binnen krijgen. ik denk dat de cliëntenraden die signalen vanuit hun eigen netwerk, hun eigen achterban moeten ophalen.’ Dwarsverbanden Het bijzondere aan de SVB is dat zowel jong (uitvoering van de kinderbijslag) als oud (AOW), nabestaanden (ANW) en mensen die langdurige zorg, ondersteuning aan huis of jeugdhulp nodig hebben en hiervoor een pGB ontvangen, worden bediend. De cliëntenkring is daarmee erg divers. Onderlinge verbanden zijn er vaak niet. ‘Maar ik zie wel dat er verbanden zijn tussen de ANW en bijvoorbeeld schuldenproblematiek. Daar liggen veel dwarsverbanden. Een goede cliëntenraad is er ook een die dat soort zaken signaleert. Die tegen ons zegt: hé, maar we merken dat best veel mensen problemen hebben op een ander gebied. Hoe kunnen we dat oplossen? ik bedoel daarmee dat er tussen de politieke wereld en de echte wereld taken weggelegd zijn voor organisaties als de SVB. Wij moeten daar een rol in spelen, maar ik denk dat die rol veel groter kan zijn dan nu het geval is. ik zou er dan ook voor pleiten dat niet alleen tussen organisaties als SVB, UWV en gemeenten meer dwarsverbanden zijn, maar ook tussen cliëntenraden. Of liever: dat zij de ervaringen ophalen en naar magazine cliëntenparticipatie 2017 22 ons doorspelen. Dat we horen hoe die werelden niet goed op elkaar aansluiten en wat wij daarin kunnen betekenen. Nu krijgen sommige mensen met SVB, UWV én gemeente te maken. lopen soms tegen muren aan. Dat zouden we moeten kunnen voorkomen. ik zou het mooi vinden als we de ervaringen van cliënten zo kunnen gebruiken dat ze geen last hebben van de regels, maar dat die ten dienste van hen staan. Ik denk dat het systeem met aparte cliëntenraden voor allerlei organisaties de verkokering ook in stand houdt Dat zou dus ook betekenen dat cliëntenraden over grenzen heen kunnen kijken. ik denk dat het systeem met aparte cliëntenraden voor allerlei organisaties de verkokering ook in stand houdt. Dat kan anders, beter.’ Kloof dichten Schurink zegt nadrukkelijk dat bestuurders niet op de stoel van cliënten moeten gaan zitten, maar ze kunnen wel een kloof dichten. ‘Als wij signalen krijgen van de cliëntenraad dan moeten we in staat zijn om daar bepaalde waarden uit te halen om dit te vertalen binnen de organisatie. in principe moeten we regels uitvoeren, maar we hebben ook de mogelijkheid om daarvan af te wijken. Kan dat? Hoe staan cliënten daarin? Waar hebben ze last van? Wat kan beter? ik vind het echt een primaire taak van een dienstverlenende organisatie als de SVB om daar zo goed mogelijk aan tegemoet te komen.’

23 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication