27

We hebben een mooi systeem in Nederland met drie peilers: gebruik die middelen en laat je niet in slaap sussen van het systeem waarin we zitten: je ziet nu dat er te lang wordt meegedacht met gemeenten. Als je dat doet, dan is hetgeen een gemeente zegt de logica. Daar moet je los van raken.’ Hij noemde het ook in de Ab Harrewijnrede: ‘Zelf zou ik het toejuichen als de cliëntenraden zich uitdrukkelijker gaan opstellen als hoeders van de sociale grondrechten. Een strategie die hierbij kan worden gevolgd, is problemen niet alleen aan te dragen bij het lokale bestuur maar ook bij de andere actoren die in onze rechtsstaat actief zijn, zoals de rechter, de ombudsman en de pers. Het is immers – in mijn theorie – niet via het bestuur, maar via deze instellingen dat het serum kan worden aangeboord dat de cocktail van discretionariteit (opdracht), disciplinering (handhaven en straffen) en degeneratie (neergang) helpt neutraliseren. (…) We hoeven niet te laten gebeuren dat decentralisaties negatief uitwerken voor onze sociale grondrechten. We staan erbij en kunnen er wat aan doen. Het mooiste zou zijn als de cliëntenraden zelf partij zijn in een collectieve klachtenprocedure over schendingen van sociale grondrechten.’ Dát is dus het probleem, zo stelt hij. ‘We zijn allemaal individuen. Het is de staat tegen de individuen. We kunnen niet en masse voor heel veel mensen procederen omdat het recht hierin niet voorziet. Moet je dan achteroverleunen en alles maar laten gebeuren? Dat denk ik niet.’ Inhaken inhaken op de actualiteit en zaken volgen, is het devies. Zorgen dat je als cliëntenraad ergens op in kunt haken. ‘ik noem een rapport van de Ombudsman over de Fraudewet. Dat veegde de vloer aan met die wet. Met dat rapport in de hand en voorbeelden die binnen gemeenten speelden hadden cliëntenraden hun slag moeten slaan. Maar dat betekent dat de kloof tussen de klassieke werkwijze en andere wegen bewandelen moet kunnen worden gedicht. Dan moet niemand groter denken dan dat het is. We hebben een mooi systeem in Nederland met drie peilers. Er zijn tussenwegen bij adviesraden en colleges. Ook daar kun je terecht. Gebruik die middelen en laat je niet in slaap sussen. loopt iets niet? Kaart het aan en ga niet denken hoe de gemeente dat nou moet oplossen. Dat kunnen ze best zelf. Doen ze het niet goed, dan moet je er staan als cliëntenraad: pal voor de belangen van individuen.’ 27 magazine cliëntenparticipatie 2017

28 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication