3

Voorwoord Inspraak een farce? Cliëntenraden excuus-Truus? Cliëntenparticipatie niet meer van deze tijd? Het zijn de tegengeluiden van gemeenten en arbeidsregio’s die het maar lastig vinden om de inbreng van cliënten goed te organiseren. Het kost tijd. Dat klopt. Het is vele malen gemakkelijker om een advies of een voorstel alleen binnen de gemeenteraad te bespreken. Maar kunnen ze ook namens cliënten praten? Kan een klant die alleen maar bij de Jumbo komt meepraten over de dienstverlening van de Albert Heijn? Of vinden we het normaal dat bestuurders bepalen of de school van onze kinderen een continu-rooster heeft of niet? Willen we dat binnen het bedrijf waarvoor we werken alleen de raad van Commissarissen bepaalt wanneer we ons loon of vakantiegeld krijgen en hoe onze werkplekken eruit zien? Nee toch? in de gezondheidszorg is het zo geregeld dat patiënten eerst goede informatie moeten krijgen voordat ze kunnen beslissen over hoe hun behan-deling eruit gaat zien. Uit tal van onderzoeken blijkt nog eens dat doordat patiënten meebeslissen over hoe de zorg in het algemeen is georganiseerd, mensen sneller opknappen. Er wordt zelfs een kostenbesparing gerealiseerd. Het zou interessant zijn om de opbrengst van cliëntenparticipatie eens goed in beeld te krijgen. Hoeveel tijd zou er verspild zijn met het zoeken van de goede aanspreekvorm als cliëntenraden niet een mening hadden gegeven over de bejegening? Was u erachter gekomen dat uw informatie mensen met een licht verstandelijke beperking niet bereikt? 3 magazine cliëntenparticipatie 2017 Beleid wordt gewoon beter als iedereen die ermee te maken heeft, erover kan meebeslissen. Mensen die serieus worden genomen en van wie hun mening wordt meegenomen, leggen zich sneller bij beslissingen neer dan mensen die niet dat gevoel hebben. Hoe cliëntenparticipatie in de toekomst vorm krijgt, is de grote vraag. Het is misschien tijd voor een grote stap waardoor meerdere groepen worden bereikt. Mogelijk moeten er andere wegen worden bewandeld om kwesties aan te kaarten. Dat cliëntenparticipatie nodig blijft, dat staat voor de landelijke Cliëntenraad (lCr) als een paal boven water. Na 15 jaar blijft het devies: niet over ons, maar met ons.

4 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication