30

Colleges van B&W moeten zich ook actief inzetten als er nog geen cliëntenraad is Cliënten moeten zich zelf kunnen buigen over beleid en de uitvoering ervan. Je moet dus wel ervaringsdeskundigen in je raad hebben zitten. Burgers kunnen ook ervaringsdeskundig zijn, maar het zou heel vreemd zijn als er alleen maar mensen in een raad zitten die geen enkel probleem ervaren. Een mooie mix van ervaringen is wat mij betreft aan te raden. Een gemeenteraad hecht volgens mij ook aan de inbreng van cliënten. ik ben wethouder geweest en ging in die tijd ook te rade bij stedelijke organisaties, omdat ik wilde weten wat cliënten ervan vonden. Dat is nu niet anders. Elk gemeenteraadslid wil een open oor hebben voor alles wat burgers betreft. Als het om dit soort zaken gaat, is het eigenlijk een cadeau als je die inbreng zo bij de hand hebt en er zelf geen enorme zoektocht hoeft te ondernemen.’ Volwassen Ze signaleert dat cliëntenparticipatie meer en meer volwassen is geworden. ‘Het is mijn rol om bij de totstandkoming van de wet goed te luisteren naar cliënten. Maar ook dat cliëntenparticipatie in de wet is opgenomen. Cliëntenparticipatie is wat mij betreft een groot goed. ik denk dat iedereen wel ziet dat cliëntenraden zaken kunnen aandragen waar je als wetgever op gemeenteniveau nog niet aan hebt gedacht. Daar moet iedereen het langzamerhand wel over eens zijn. Natuurlijk: de decentralisatie van 1 januari 2015 is nog vers. Er kan nog van alles gebeuren en veranderen. Maar ik zie wel dat de lCr en de decentrale cliëntenraden daar goed op inspelen. Aan de andere kant zie ik dat gemeentebestuurders de meerwaarde van cliëntenparticipatie meer en meer ontdekken. Ze hebben er profijt van. Dat wordt nu wel duidelijk.’ Breder kijken Klijnsma vindt het kwalijk dat op sommige plaatsen nog geen cliëntenparticipatie is ingericht. Het hoort er wat haar betreft helemaal bij. ‘Op plekken waar nog geen cliëntenraad actief is zal echt iets op poten gezet moeten worden. ik snap dat het even duurt voordat de participatiewet en Wmo goed functioneren in een gemeente en dat dan cliëntenparticipatie tijd vraagt, maar er moet echt aandacht aan worden gegeven.’ Blijven cliëntenraden altijd bestaan of komt er een andere vorm opzetten? Op die vraag antwoordt Klijnsma streng: ‘ik stuur regelmatig verzamelbrieven naar gemeenten om zaken aan te kaarten of onder de aandacht te brengen. Daarin zeg ik ook geregeld: zorg ervoor dat die cliëntenraad goed is samengesteld. ik zie dat dat meer en meer gestalte krijgt. Aan de andere kant moeten colleges van burgemeester en wethouder zich ook actief inzetten als er nog geen cliëntenraad is. Waarom is die er niet? Of waarom kijkt een cliëntenraad maar naar één aspect terwijl breder kijken toch echt wel beter is. Natuurlijk is dat per gemeente verschillend, maar ik denk wel dat een brede kijk op het héle sociale domein noodzakelijk is.’ magazine cliëntenparticipatie 2017 30

31 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication