36

Cliënt in Beeld-prijs 2017 Een goed functionerende raad durft alle kanten op te spiegelen Thema van de Cliënt in Beeld-prijs 2017 is ‘We houden een spiegel voor’. Er waren veel inzendingen, maar ook voorbeelden die niet ingestuurd zijn voor een beoordeling. Vaak omdat cliëntenraden zelf denken dat deze niet de moeite waard zijn. Een van die voorbeelden is van UWV Cliëntenraad Noord, waar een Speeddate-evenement na een klantbelevingsonderzoek van de Cliëntenraad Noord een realistischer karakter heeft gekregen. Eko Steen is adviseur cliëntenparticipatie: ‘Het idee van speeddaten wordt overal ingezet. in de Arbeidsmarktregio Friesland gebeurde dat ook. De Cliëntenraad Noord constateerde dat de aanwezige uitzendbureaus vooral gericht waren op twee beroepstakken en dat de bezoekers dat niet wisten. Degenen die werk zochten in andere branches kregen nul op het rekest en gingen teleurgesteld naar huis. Een goed georganiseerd evenement kreeg daardoor een negatief tintje. De Cliëntenraad Noord heeft de verwachtingen en de ervaringen van 192 mensen in kaart gebracht en enkele adviezen uitgebracht. De projectorganisatie bij het UWV WErKbedrijf Arbeidsmarktregio Friesland besloot vervolgens om de Speeddate op belangrijke onderdelen aan te passen, onder andere door meer adviseurs werk van UWV op de vloer beschikbaar te hebben die de rondlopende bezoekers vragen wat zij zoeken of nodig hebben. Bijvoorbeeld om mensen, waar nauwelijks werk voor is, richting vrijwilligerswerk, scholing of een baan in magazine cliëntenparticipatie 2017 36 een andersoortige branche te begeleiden.’ Het management was heel blij met de gekregen adviezen en met alle doorgevoerde verbeteringen. De Cliëntenraad Noord zoekt samen met de professionals bij UWV voortdurend naar verbeteringen. Lijnrecht Dit is een succesvolle manier van werken die in Noord voortdurend wordt ingezet, stelt Steen. ‘Toen ik in 2008 adviseur cliëntenparticipatie werd, stonden UWV en cliëntenraad te vaak lijnrecht tegenover elkaar. Nu is dat een heel ander verhaal. in het kort samengevat: de cliëntenraad houdt het UWV zo nu en dan een spiegel voor. De managers en medewerkers willen er vanwege de meerwaarde heel graag inkijken. We dienen hetzelfde doel en dát is wat wordt gezien. ik vind het prima dat er zo nu en dan ‘tegenmacht’ wordt georganiseerd, maar als dat het karakter krijgt van barricadestrijd, dan schiet je je doel al snel voorbij. We zijn allemaal mensen. Met een goed gesprek en een goede uitleg bereik je veel meer dan de ander iedere keer weer ter verantwoording te roepen. Dat wil niet zeggen dat mensen niet kritisch mogen zijn: juist wel.’ Op de stoel van Om de zaak om te draaien – dus om een cliëntenraad een inzichtgevende spiegel voor te houden – heeft Steen een opstelling bedacht waarbij een van de raadsleden op de stoel van de gesprekspartner mocht zitten.

37 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication