38

‘De anderen kregen de kans om de gesprekspartner te belagen. Naderhand hebben we deze ervaring besproken. Uiteraard voelde de gesprekspartner zich niet zo prettig. Je ervaart zo hoe het is om allerlei verwijten naar je hoofd geslingerd te krijgen. logisch dat een gesprekspartner dan afstand gaat nemen. Met zo’n spiegelende oefening kruipen mensen in elkaars rol en hebben ze veel meer begrip voor de ander. Nogmaals: niet met als doel om die ander naar de mond te praten, maar vooral om onderlinge relaties goed te houden en om zo blijvend effectief invloed te krijgen en te pakken.’ Naar draagkracht UWV besteedt veel tijd aan het ondersteunen en opleiden van cliëntenraadsleden. Steen noemt op: Nieuwe leden krijgen een 3-daagse introductiescholing. Ook mogen nieuwe leden bij het klantencontactcentrum op bezoek voor een ‘kijkje in de keuken’. ‘Sinds vorige zomer worden ook ‘Summer Schools’ georganiseerd waar mensen met individuele leer- of ontwikkelwensen naartoe kunnen. Denk aan iemand die wat onzeker is en graag een rol wil hebben binnen de cliëntenraad. Of een ander die opkijkt tegen een manager, hoe kan zij of hij daarmee beter leren omgaan. iedereen moet naar draagkracht kunnen participeren. Er moet voor het uitvoeren van het raadswerk altijd voldoende draagkracht in de groep aanwezig zijn. Acceptatie van verschillen is een belangrijke randvoorwaarde. Karakters kunnen elkaar versterken. Als één karakter het collectief in de weg zit, dan is snel en adequaat reageren noodzakelijk. Natuurlijk met het doel om de samenwerking weer vlot te trekken.’ Verder is het nodig dat raadsleden elkaar ook scherp houden. Bij de politie organiseren ze bij misdrijven interne spiegels. ‘Bij een misdrijf worden er 25 inspecteurs op de zaak gezet, 24 om de dader aan te wijzen. De 25ste moet de tegenspraak regelen, zodat er geen tunnelvisie ontstaat. Zo zie ik dat ook graag bij cliëntenparticipatie. Een goed functionerende raad durft alle kanten op te spiegelen.’ magazine cliëntenparticipatie 2017 38

39 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication