46

Cliëntenparticipatie hoort niet bij ‘vroegere tijden’, een raad is niet ouderwets feiten. Dat is waardevolle informatie, maar de vertaalslag naar wat dat voor cliënten betekent en hoe het anders kan, kunnen alleen cliënten leveren. Dat geeft een extra dimensie aan de informatie. Dat moet je als bestuurder, beleidsmakers en uitvoerders niet willen missen. Vernieuwing Het moet anders is veel gehoord: een raad is niet meer van deze tijd. innovatie van cliëntenparticipatie is nodig. Onder die gevleugelde woorden wordt cliëntenparticipatie ‘vernieuwd’, worden raden afgeschaft en cliënten geraadpleegd per thema. Daarna, zo is de mening, kan zonder cliënten worden bepaald of er iets met de inbreng gebeurt en hoe de inbreng wordt vertaald naar beleid en uitvoering. En daarna zien we wel weer. Een gedegen betrokkenheid van cliënten in de hele beleidscyclus komt op deze manier niet tot stand. Het met elkaar scherp krijgen – cliënten en beleidsmakers – hoe de opgehaalde magazine cliëntenparticipatie 2017 46 ervaringen kunnen worden vertaald naar het beleid ontbreekt. Daarmee doet een bestuurder en beleidsmaker zichzelf tekort. Cliëntenparticipatie hoort niet bij ‘vroegere tijden’, een raad is niet ouderwets. Dat wil niet zeggen dat innovatie niet nodig is. innovatie moet worden gezocht in hoe maken we cliëntenparticipatie effectiever. Bereiken we wel alle mensen met onze huidige manieren van signalen ophalen. Als we een bijeenkomst organiseren zien we dan telkens dezelfde mensen en als dat zo is hoe bereiken we ook anderen. Steeds vaker horen we dat de leefwereld en de systeemwereld bij elkaar moeten worden gebracht. Door af en toe cliënten te raadplegen komt dat niet tot stand. leefwereld en systeemwereld komen alleen dichter bij elkaar als beleidsmakers, uitvoerders én cliënten structureel en open met elkaar in contact staan. Dat betekent ook dat cliëntenraden op zoek moeten naar de leefwereld van cliënten. lukt het

47 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication