13

Ken je mensen Zijn volgende punt is: ken je mensen. Dat kan veel beter. ‘ik ken bijvoorbeeld geen gemeente met een goed klantvolgsysteem, dat wil zeggen een systeem dat helpt inzicht te krijgen in je eindresultaten én tussenuitkomsten, ofwel je effectiviteit. Wie is die persoon? Wat zijn zijn achtergronden? Wat doet die persoon zelf om aan de slag te komen? Wat doet de gemeente? Welk effect heeft dat? Daarvoor moet je goede informatie hebben en betrouwbare vragenlijsten. vragenlijsten maken is een vak! Je moet ervoor zorgen dat zoiets betrouwbaar en valide is.’ Kennisniveau Het heeft alles te maken met het kennisniveau over werk en re-integratie, stelt blonk. bestuurders moeten visie en kennis hebben. Professionals moeten de uitvoering voor hun rekening nemen. ‘Lange tijd zijn discussies over re-integratie toegespitst op de kosten: wie is het goedkoopste? is het dan gek dat uiteindelijk wordt vastgesteld dat alle re-integratie-inspanningen jaren niet hebben gewerkt? ondertussen is die niet-werkende re-integratie wel schadelijk geweest voor personen. Want bij re-integratie is het zo: baat het niet, dan kan het wél schaden. ik zie dat dat klimaat nu langzamerhand wijzigt. Het wordt duidelijk dat er zonder beter inzicht in re-integratie niets gebeurt.’ Klant Het moet gemeenten duidelijk zijn voor wie ze werken, zegt hij. ‘Dat zijn de mensen die een uitkering krijgen en aan de slag moeten. Je hoort soms wel eens ‘de werkgever is onze klant’ maar dat is onzin. De werkgever is een zakenpartner. Daarvoor is inzicht vereist waarom werkgevers handelen hoe ze handelen. ook daarover heersen veel misvattingen. Dat werkgevers het alleen maar doen om de harde euro’s. Dat is gewoon niet waar. velen willen ook een maatschappelijke waarde toevoegen aan hun bedrijf. Daar is wel een toename in te zien, maar er wordt te weinig op ingespeeld.’ ‘Natuurlijk zijn werkgevers geïnteresseerd in winst maken, maar dat is nooit de enige drijfveer. Je moet je wel realiseren dat een werkgever niet op zoek is naar een werkzoekende. Die wil gewoon een goede medewerker voor zijn bedrijf. of twee goede medewerkers op één functie. een werkgever moet uiteraard openstaan voor verschillende mensen. Dat is een onontgonnen gebied: hoe betrek je werkgevers bij re-integratie. Wat bied je hen? Je kunt denken aan een direct ‘aanbod’ door het versterken van hun sociaal ondernemerschap, social return on investment en ervoor zorgen dat deze bedrijven gezien worden. indirect kunnen we bedrijven prikkelen om te innoveren voor méér werk in plaats van voor minder werk. Dat is een vraagstuk van een heel andere orde. Denken in ketens en aansluiten bij de doelstellingen van een bedrijf.’ Want bij re-integratie is het zo: baat het niet dan kan het wél schaden Verschuiving Het is niet nieuw dat er een grote verschuiving plaatsvindt in het aanbod van banen. Het middensegment staat onder druk, administratie is geautomatiseerd, secretaresses verdwijnen. als het zo door gaat blijven er grofweg twee niveaus over: het lage niveau en het hoge niveau. onderin staan de lonen onder druk. De bovenkant wil steeds meer verdienen. Daardoor ontstaat een enorme polarisatie. ‘Je hebt, zeg maar, de budgetwinkels als de action en aan de andere kant de bijenkorf. Daar tussenin verdwijnt van alles. Dat is een uitermate zorgelijke ontwikkeling: een paar mensen verdienen heel veel geld en de rest probeert 13 magazine re-integratie 2016

14 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication