0

“CONTACT” Clubblad Motor- en Autoclub “DE ZEEUWEN” dé motor- en autoclub van Zeeland Jaargang 65, nummer 3 / mei 2017 REDACTIE: JOLSTRAAT 7, 4401 JC YERSEKE 2

CONTACT Cluborgaan van Motor- en Autoclub “De Zeeuwe Opgericht 27 juni 1950 www.macdezeeuwen.nl 65e jaargang, nummer 3 / mei 2017 VAN HET BESTUUR EN DE REDACTIE In dit clubblad vind u artikelen over de Paasrit en de Oranjerit. We mochten ons verheugen op een leuk aantal deelnemers. Zoals John in zijn artikel in dit clubblad opmerkt, is het leuk te horen dat het vorige clubblad goed is gelezen. De C klassers konden hier profijt van hebben bij de Paasrit. Nu op naar Hemelvaart en Pinksteren. Benieuwd over welke weggetjes rond Kapelle Rinus en Mattie Eversdijk ons deze keer zullen leiden. Helaas is Kees Fraanje i.v.m. zijn gezondheid deze keer niet in de gelegenheid mee te helpen als uitzetter. Peter en Nicolette van Binnendijk zijn de uitdaging aan gegaan om de Pinksterrit uit te zetten. Door te controleren hebben Rinus en Ik de sfeer van de Pinksterrit al mogen proeven. De smaak is goed, nu aan jullie. Voordeel voor de uitzetters is dat zij werken vanuit de thuisbasis. Je pakt vlug de fiets nog wel eens even om stukken van de rit te verkennen en/of te verbeteren. Zonder adverteerders is een clubblad niet mogelijk. Denk aan hen, wanneer u uw aankopen doet. Zij stellen dit zeer op prijs! In het vorige clubblad is vermeld dat de prijzentafel voor de Paas- en Pinksterrit bestaan uit prijzen, beschikbaar gesteld door winkeliers uit Heinkenszand en omgeving. Het kost heel veel tijd om de winkeliers langs te gaan voor het beschikbaar stellen van de prijzen. Deze tijd zit er dit jaar helaas 4

niet in. Toch zien Antoine en Marjan, soms samen met Peter en Nicolette, er telkens kans voor een leuke prijzentafel samen te stellen. Het is de bedoeling dat het volgende clubblad half juli zal verschijnen. U weet het: bij publicatie van uw bijdrage ontvangt u een bon voor een gratis deelname aan een rit! Als u een verslag van een rit heeft, een leuk verhaal of een foto, stuurt u dit dan a.u.b. naar: redactie@macdezeeuwen.nl. Ik wens u veel leesplezier. Sylvia van Stee. 5

Verslag Paasrit Vandaag 2e paasdag weer meegedaan aan de Paasrit van Mac de Zeeuwen. Toch al jaren een terugkerend team wat zo’n 3 ritten per jaar meedoet, dus wordt het ook eens tijd voor het maken van een verslagje… Wie zijn we: Egbert Wille uit Capelle aan den IJssel en Ludo Baert (jaja, de broer van...) uit Westdorpe; zwagers van elkaar. We doen al een aantal jaartjes mee en na verschillende keren de puzzelrit met het best mogelijke resultaat te hebben afgelegd zijn we de laatste jaren bezig aan een puzzeltocht door de B-Klasse. Want het valt niet mee met al dat ‘aanhoudend’, ‘weg volgen’ en ‘passeren’… Man, man… en dan heb je 6 van de 7 letters goed en dan wordt het toch nog fout gerekend… Maar ook daar leer je van om niet te lang bij dat soort lange opdrachten stil te staan. Maar toch elke keer weer een uitdaging om er aan te beginnen en om er zo goed mogelijk uit te komen….. Vorig jaar al een keer 2e geweest (inderdaad…. Toen waren er maar 2 equipes in de B-klasse ) en dus ook vandaag weer voor de B-klasse gekozen zodat we hopen op een top-10 klassering bij maximaal evenzoveel deelnemers. Vandaag was het een hele pittige, leuke combinatie van puzzel en reglement. Bij deze een compliment voor ALLE uitzetters / controleurs want jullie stoppen heel veel tijd in het zo goed mogelijk neerzetten van zo’n rit! Korte impressie van hetgeen wij zoal tegenkwamen: na opdracht 7 zegt m’n kaartlezer: “Nog steeds geen Routecontrole gehad; dat kan toch eigenlijk niet goed zijn dat het zo lang duurt… waarschijnlijk wel wat gemist”, maar uiteindelijk was dit gewoon goed…. Dus ja: nooit gaan twijfelen! 6

12. “koekkoek” hadden we door; 21 “de groene postbus” hadden we door… 29 aanhoudend ging ook goed… maar de ‘ na “44” aanhoudend asfaltweg L was iets te hoog gegrepen’… Wel prettig met goede uitleg en mooi getekende plaatjes dat je het goed kunt naspelen en nagaan waar het fout ging…. Toen kwamen we een aantal zaken tegen die we nog niet eerder meegemaakt hadden… o.a. 36. dat een weg geen 2 namen kan hebben, 45. dat de tijdcontrole geen RC is en 47. dat een ritpijl de naam van een weg kan veranderen. Maar daar zullen we de volgende keer dus niet meer intuinen …. Alhoewel… de 11111 was een eitje, dachten we, waarbij we om één of andere reden de “W” niet zijn tegengekomen en toch fout hebben gedaan. Helaas. Daarna nog een keer verschil tussen plaatsnaam en woonplaats geleerd…. Tsing… weer 30 strafpunten…. En bij 71. de rotonde… met alle lof voor Ludo die deze knobbel wist te ontrafelen! Jammer bij 77. dat er in de 1e weg R geen controlepost stond… weet zeker dat er hier velen zijn gaan kijken en teleurgesteld terugkwamen… En op het laatst natuurlijk een instinker met 2R en 1L die we niet doorhadden… Al met al 17 fouten….. en tijdstrafpunten hebben we altijd …. 3 kwartier maar... Gelukkig waren we niet de enige die het een pittige rit vonden en zo werden we nog 4e van de 5 in de B-klasse! TOP10 en doelstelling gehaald: een leuke middag! Groeten van Egbert Wille en Ludo Baert. 7

PAASRIT 2017 A-en B-KLASSE Nabeschouwing van de uitzetters Helaas was de Paasrit dit jaar niet geheel foutloos. Het lijkt zo makkelijk, je pakt een rit uit de oude doos en dan kan het niet meer fout gaan. De werkelijkheid is anders, op verschillende plaatsen zijn wegen verlegd of verwijderd of er zijn nieuwe wegen gekomen. Ook een oude rit vergt veel tijd, los van het feit dat als wij een opdracht uit een oude rit niet snappen dat we dan een andere opdracht verzinnen. Het lijkt er intussen op dat met het ouder worden ook het aantal fouten in onze ritten toeneemt, een tendens die snel gestopt moet worden. Opdracht 4 is voor de A-klasse neutraal geworden. Op een viersprong kan je voor een klinkerweg geen weg R passeren. Je kunt de linkerweg zowel R passeren door rechtdoor te rijden als door rechts af te slaan. Hier is dan sprake van tweekeus. Tot zover was alles nog goed, maar de laatste regel in de uitleg is onzin, want op de volgende samenkomst van 3 wegen is deze opdracht echt niet uit te voeren. U had rechtdoor moeten rijden en kwam dan uit bij de controle 6, die ten onrechte als fout in de uitleg stond. De als goed vermelde controle S, is echter een foutcontrole. Verder was in de uitleg van de A-klasse vergeten om bij opdracht 53 de goede controle 54 te vermelden. 8

Heel vervelend was dat we in Heinkenszand in de Dorpsstraat een weg naar de scouting over het hoofd gezien hebben. Dit heeft veel deelnemers best wat tijd gekost om er achter te komen dat deze weg niet de bedoeling was van de uitzetters. Als je voorbij de scouting reed, moest je deze inmiddels onverharde smalle weg kilometers volgen alvorens te kunnen keren. In de C-klasse stond na het huisnummer viersprong rechts en vervolgens ga je als uitzetters, in dit geval ten onrechte, ervan uit dat dat ook wel bij de andere klassen het geval zal zijn. Het feit dat op het straatnaambord de spatie tussen Cor en Bode bij Cor Bodeweg ontbrak, had voor de A- en de B-klasse geen gevolgen. De opdracht was al fout en nu dubbel fout. Helaas is een controle op de Boomdijk door iemand verplaatst. De controle is door ons onderaan de dijk gezet. Toen we de controles gingen ophalen, bleek de controle op de dijk te staan en stond er ook nog een auto op de weg onderaan de dijk. Op deze controle stond een herstelopdracht die op de dijk overbodig was. Gelukkig liep de rit niet in het honderd. Op de herstelopdracht stond dat u EL (is einde weg L) moest. Herstelopdrachten moeten eerst worden uitgevoerd voordat u verder gaat met de volgende opdracht. De volgende routeopdracht was ook EL. Deze einde wegsituatie kwam u niet meer tegen, maar u kwam wel bij de goede opvangcontrole voor degenen die bij de volgende opdracht gezien hadden dat er door het gebruik van het bord INRIT geen sprake was van een viersprong. Dus degenen die de herstelopdracht uitvoerden kregen gratis de volgende controle. Tegen het einde van de rit is nog een wegwijzer met Ede verdwenen, ook dit had op zich geen gevolgen, er stond rechts van de weg ook nog een wegwijzer. Gelukkig konden wij de wrange smaak van de fouten toch snel wegspoelen omdat deze rit veel deelnemers had, waarvan velen na afloop positief gesteld waren. Cobie en John Terpstra 9

Valletje van de Zeeuw (C-klasse) (Uitslag elders in deze uitgave) 10

Uitslag Paasrit Paasrit 2017 A-klasse 1 Rene en Renate vd Zande 2 Corand en Atelma van Strien 3 Antoine Baert en Marjan Christiaans 4 Rinus en Rosa Joosse 5 Digny en Michel Sinke 6 Rinus en Sylvia van Stee 7 Rinus en Mattie Eversdijk 8 Peter en Nicolette van Binnendijk 9 Leo Wouters 10 Willem en Arda Olie 11 Bram Wouters 12 Kees en Jannie de Jonge 13 Nico en Diny de Kok 14 Jaap en Willy Leendertse 15 Arnoud en Silvia Kloos 16 Peter en Illa de Bakker 17 Rien en Rietje Hermans B-klasse: 1 Bas en Anite Tilroe 2 Joke Klijnjan en Els van Rossen 3 Riet Beerepoot en Mina van Kruiningen 4 E. Wille en L. Baert 5 J. en A. Dominicus C-klasse: 1 Marleen de Feiter en Peter Joosse 2 Bianca en Elly Potters 3 J. en R. Fierloos 4 Johan en Corina Geers 5 H. en J. de Bruijn 6 Alice Kruisbeek en Jan Verkooyen 7 Jan en Susan van Liere 8 Bram Houterman en Theo de Badts 9 R. en F. Klaasse 10 W. v Huizen en A. v Eenennaam 11 Wissenkerke Rockanje Terneuzen Goes Goes Yerseke Kapelle Heinkenszand Vlissingen Hellevoetsluis Oost-Souburg Heinkenszand Krabbendijke s-Gravenpolder Brielle Zuidland Utrecht Colijnsplaat Capelle a/d IJssel Kruiningen Capelle a/d IJssel Wemeldinge Goes Vlissingen Nisse Hoogerheide Tholen Zaltbommel Oostdijk Middelburg Goes Koudekerke Str.pnt. 67 17 apr 2017 Club.pnt. 50 49 48 47 46 45 44 43 42 41 40 0 206 222 237 284 289 291 338 380 380 412 434 447 453 484 586 597 441 442 548 555 573 188 188 189 212 218 253 261 265 288 290 39 38 37 36 35 50 0 49 0 0 0 50 0 0 49 0 0 48 0 47

11 J. en L. Teljeur 12 M. en D. Lokerse Hellevoetsluis Kruiningen 13 M. en J. Thierry 14 E. en A. van de Meer 15 Tonnie en Helmie Fierloos 16 Marcel Mol en Tinus Gieskes 17 Natalie van de Bruele en Veronica Vogels 18 Ko Sonke en Leo Steketee 19 J. Brouwer en D. Lokerse 20 Carlien Bakker en Walter Bil 21 E. en M. Poppe 22 J. Munter en E. Verstraaten 23 Rick Hoogerbrug en Paul de Winter 24 A. en K. Heeringa 25 Peter Makaay en Mike Spoor 26 Ron en Caroline Sabandar 27 Tineke Gieskes en Anka Buyl 28 Jan Wisse en Kees Bakker 29 K. vd Guchte en R vd Auwera 30 Jannene en Vincent Bloem 31 A. Spreen en M. Scheffel 32 Peter en Wilco Poppe 33 Bart en Werner Verbogt 34 Rianne Steenhard en Jasper Minnaard 35 Eric en Dana Romijn 36 Ria Besuijen en Casper Vos 37 C. en W. Dingemanse 38 Patrick en Guus Meeuwse 39 J. en A. Allaart 40 Jordy en Minges Huyssen Niet geklasseerd E. v Maldegem Heinkenszand P. vd Kooij Middelburg A. de Vlieger Heinkenszand Waarde Oost-Souburg Nisse Wolphaartsdijk Biervliet Yerseke Kruiningen Vlissingen Koewacht Wolphaartsdijk Roosendaal Hoek Oost-Souburg Vlissingen Zierikzee Meliskerke Kamperland Brielle Kruiningen Oost-Souburg Halsteren Yerseke Kloetinge Heinkenszand Middelburg Kloetinge Nieuwdorp s-Gravenpolder 294 309 347 364 369 374 375 380 398 413 413 441 458 473 465 509 513 515 516 528 536 540 546 550 638 656 677 716 762 810 0 0 0 46 0 0 0 0 45 0 0 0 0 0 0 44 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 12

PAASRIT 2017 C-KLASSE Nabeschouwing van de uitzetters Het is verheugend te constateren dat verschillende C-klassers mijn artikel in het vorige clubblad hebben gelezen. Voor het geval u dit clubblad niet meer in uw bezit heeft, dan kunt u dit artikel in enigszins aangepaste vorm terug vinden op de site van MAC De Zeeuwen. Zoals beloofd kwamen 6 opdrachten, die ik in het artikel heb behandeld letterlijk terug in de Paasrit. Wij hopen dat degenen die het artikel hebben gelezen hier profijt van hebben gehad. Het betrof 2 opdrachten met een doodlopende weg, de opdracht met koekkoek (met een dubbele k in het midden), de opdracht met na 100 m met een kleine letter, terwijl teksten in de routebeschrijving altijd met hoofdletter moeten worden vermeld, ook al komt u deze tekst in het veld met kleine letters tegen. Een opdracht met een huisnummer op 2 verschillende bordjes en een opdracht met de plaatsnaam Zeeland. 13

Helaas was de Paasrit dit jaar niet geheel foutloos. Bij opdracht 44 en 45 stond op de uitleg vermeld dat u maar 1 keer langs Martin moest komen, terwijl dat toch echt 2 keer moest. Dat betekent dat waar op de uitleg stond dat de 2e M fout was, dit is geworden de 3e M. De controle 64 is neutraal gemaakt omdat er op het straatnaambord met Cor Bodeweg de spatie ontbrak tussen Cor en Bodeweg. Helaas is een controle op de Boomdijk door iemand verplaatst. De controle is door ons onderaan de dijk gezet. Toen wij de controles gingen ophalen, bleek de controle op de dijk te staan en stond er ook nog een auto op de weg onderaan de dijk. Op deze controle stond een herstelopdracht die op de dijk overbodig was. Gelukkig liep de rit niet in het honderd. Op de herstelopdracht stond dat u EL (is einde weg L) moest. Herstelopdrachten moeten eerst worden uitgevoerd voordat u verder gaat met de volgende opdracht. De volgende routeopdracht was ook EL. Deze einde wegsituatie kwam u niet meer tegen, maar u kwam wel bij de goede opvangcontrole voor degenen die gezien hadden dat in het woord viesprong een r ontbrak. Dus degenen die de herstelopdracht uitvoerden kregen gratis de volgende controle. Tegen het einde van de rit is nog een wegwijzer met Ede verdwenen, dit had voor de C-klasse geen gevolgen. 14

TIPS Uit de vragen na afloop blijkt dat veel deelnemers moeite hebben met de opdrachten bij een grasdriehoek. Onder normale omstandigheden heeft u bij een grasdriehoek 2 opdrachten nodig. U komt aanrijden richting de punt van een grasdriehoek en u krijgt dan de opdracht driesprong R of 1e weg R, vervolgens moet u een paar meter verder de opdracht einde weg R of 1e weg R uitvoeren. Wat dit onderwerp betreft verdient het aanbeveling nog eens naar de figuur in uw puzzelreglement te kijken voor wat betreft de opdrachten met de letters K, L en J. Wat ook van belang is, nadat u van rijrichting bent veranderd, dat de kaartlezer onmiddellijk de volgende opdracht opleest. In 2 gevallen bevond het oriëntatiepunt zich onmiddellijk na de verandering van rijrichting. Andere foeven tijdens de Paasrit betroffen een opdracht waarin de volgorde van de oriëntatiepunten niet juist was weergegeven. Ook de groene postbus onderweg kwam weer voor. Een postbus bevindt zich in een postkantoor en in het veld zijn brievenbussen zichtbaar. Een afrastering met vierkante draad zal zelden te vinden zijn. Het niet bestaande getal elfduizend elfhonderdelf (het moet zijn elfduizend honderdelf) komt jaarlijks wel een keer in een rit voor. 15

Verschillende van de zaken die wij speciaal voor de C-klasse behandelen, zullen in een volgende rit van ons weer terugkomen. Natuurlijk op een andere plaats en soms ook met wat variatie, maar de aanhouder wint. Cobie en John Terpstra 16

17 Ford Garage Van Putten – Goes – Terneuzen - Hulst

Oranjerit 2017 Na de goedbezochte Paasrit waren de verwachtingen voor de 51e Oranjerit natuurlijk ook hoog gespannen. De propagandamachine had via Leo en Marjan zijn werk kennelijk weer prima gedaan want 53 deelnemers meldden zich aan de inschrijftafel bij mede-sponsor Kuzee in Ritthem. Mede-sponsor inderdaad, want voor deze Oranjerit mochten we ook – traditioneel – weer een beroep doen op Herstaco, welke al jaren hoofdsponsor is voor onze Oranjerit. Daarnaast had onze nieuwe sponsor De Couburgh gezorgd voor mooie prijzen op de finishtafel, een welkome verrassing voor alle aanwezigen! Alle sponsoren van harte bedankt! Wij waarderen het zeer! Alweer de 51e Oranjerit dus en na afloop hoorden we dat er zelfs een deelnemer in de C-klasse al voor de 40e keer deelnam, hetgeen natuurlijk al een prestatie op zich is. Geen idee of hij de rit al eens wist te winnen…………..? Wie ook bij de meeste van deze Oranjeritten aanwezig zal zijn geweest, was de uitzetter van deze Oranjerit, Bram Wouters. Ondanks dat hij qua leeftijd langzamerhand inmiddels serieus gaat meetellen deinst hij er niet voor terug telkenjare weer een reglements- en een puzzelrit uit de mouw te schudden. De ene keer is zijn interpretatie van het reglement wat vrijblijvender dan de andere keer, zodat je onderweg nog kunt denken het wel aardig te doen maar dan bij het turven van de vermeende fouten na afloop van de rit een koude douche krijgt. Maar originele opdrachten heeft hij altijd! Deze Oranjerit werd door vele C-klassers als moeilijk ervaren; op zich was er inhoudelijk weinig op de rit aan te merken (er zijn slechts 2 controles gecorrigeerd) maar “men” vond de opvangcontroles wat dunnetjes gezaaid waardoor er nogal eens getwijfeld werd of men nog op het goede spoor zat. Vooral beginnende rijders worden daar hééél onzeker van, zo is gebleken. In de A- en B-klasse, welke dezelfde rit kregen voorgeschoteld, waren er wat serieuzere problemen. 18

Waren er bij het uitrekenen van de controlekaarten al onduidelijkheden m.b.t. de rekenstroken en het al dan niet juist zijn van RC’s , ook waren er behoorlijk wat correcties nodig om een betrouwbare en reglementair juiste uitslag op papier te krijgen. In deze rit zaten circa 35 opdrachten waarbij men de reglementskennis hard nodig had. U begrijpt dat ondanks dat de meerderheid van de opdrachten goed werd uitgelegd, de uitzetter zich dan ook wel eens vergaloppeert. Voor mij is het dan fijn dat je m.b.t. de eventueel benodigde correcties kunt overleggen met enkele eveneens ervaren rijders, zodat het niet lijkt alsof “je het allemaal zelf maar verzint”. Gelukkig kon met de hulp van John en Willem en na overleg met collegabestuurders e.e.a. zorgvuldig en tijdig worden verwerkt zodat er een correcte, representatieve uitslag kon worden voorgelezen door onze spreekstalmeester. Immers, niets is vervelender dan weg te rijden met het idee dat je 3e bent geworden en dan later op de website te moeten lezen dat het na correctie een 9e stek is geworden. Vandaar de keuze het zoveel mogelijk direct te verwerken; met kundige hulp lukt dat al gauw, al was het deze keer een serieuze uitdaging, dat dan weer wel. Nog een geluk dat er in de reglementsritten amper interpretatieverschillen zijn, iets is goed of fout. Overeenkomstig de afspraken in het bestuur is er waar mogelijk geschoven met RC’s van goed naar fout of vica versa om zo de opdrachten van de uitzetter te kunnen handhaven; bij enkele combinaties was dit niet mogelijk, deze zijn dan ook vervallen. 19

Persoonlijk hebben wij onderweg niet heel veel situaties gehad waarin we serieus vastliepen, van andere deelnemers hoorden we veel dramatischer verhalen. Sommigen wilden zelfs de pijp aan Bram geven…………. Het blijkt toch telkens weer een handige eigenschap te zijn als je jezelf enigszins in de uitzetter kunt verplaatsen zodat je kunt denken “ o, hij zal dat bedoeld hebben” , “hij zal het zo gezien hebben” of “ op de RC had natuurlijk dit moeten staan”. Vaak kom je er dan wel uit (zonder veel tijdverlies) en als het écht niet klopt wordt er toch geneutraliseerd. Zoals gezegd, maar 35 opdrachten op van het reglement, liefst basis dus aan creativiteit en vindingrijkheid ontbreekt het krasse nog helemaal niet. dan heb ik het nog over energie om al Bram En niet dat erbij behorende materiaal weg te zetten en op te halen! Denk qua creativiteit alleen maar eens aan de aanhoudend passeren opdracht in combinatie met het eigen weg bordje in het havengebied, werkelijk geniaal gevonden. Voeg daarbij dat het rondje dat hij ons laat rijden vaak voert langs plaatsen waar je met geen enkele andere rit ooit komt en al met al heb ik me best vermaakt ook al had ik tijdens de rit al door dat er een paar missertjes in zaten. Alleen na afloop in de rekenkamer, dat was even echt serieus puzzelen maar ook dat is weer tot een goed einde gebracht. We waren op de gebruikelijke tijd rond met alle werkzaamheden. Bram & controleur Leo, bedankt voor alle inspanningen ten behoeve van deze Oranjerit ! René van de Zande 20

Oranjerit 2017 A-klasse 1 Rene en Renate vd Zande 2 John en Cobie Terpstra 3 Jaap en Willy Leendertse 4 Rinus en Mattie Eversdijk 5 Rinus en Sylvia van Stee 6 Willem en Arda Olie 7 Corand en Atelma van Strien 8 Peter en Nicolette van Binnendijk 9 Antoine Baert en Marjan Christiaans 10 Rinus en Rosa Joosse 11 Rien en Rietje Hermans 12 Arnoud en Silvia Kloos 13 Peter en Illa de Bakker B-klasse: 1 Joke Klijnjan en Els van Rossen 2 Mina van Kruiningen en Riet Beerepoot 3 Bas en Anite Tilroe 4 E. Wille en L. Baert C-klasse: 1 Sander en Hans Puik 2 Martin en Mirjam Kalsbeek 3 Bram Houterman en Theo de Badts 4 Marleen de Feiter en Peter Joosse 5 L. en J. Mulder 6 Leon en Heleen van de Werf 7 W. van Huizen en A. van Eenennaam 8 Corne en Leandra van Liere 9 Bianca en Elly Potters 10 Huib en Jaqueline de Bruijn 11 Erik en Remie de Kunder 12 Yvonne en Conny van Leeuwen 13 J. en M. Verhage 14 J. Brouwer en D. Lokerse 15 N. en M. Thierry 16 M. en Levi Spek 21 Wissenkerke Vlissingen s-Gravenpolder Kapelle Yerseke Hellevoetsluis Rockanje Heinkenszand Terneuzen Goes Utrecht Brielle Zuidland Capelle a/d IJssel Kruiningen Colijnsplaat Capelle a/d IJssel Rilland Koudekerke Middelburg Goes s-Gravenpolder Vlissingen Koudekerke Krabbendijke Vlissingen Tholen Goes Vlissingen Zoutelande Kruiningen Waarde s-Gravenpolder Str.pnt. 70 27 apr 2017 Club.pnt. 50 49 48 47 46 45 44 43 42 41 40 39 38 179 250 267 278 279 295 309 321 369 386 416 476 256 296 398 490 207 225 231 239 243 273 274 288 289 297 317 336 338 344 360 361 0 50 49 50 49 48 47 46 45

17 G. en C. Wondergem 18 Roel en Anne Schets Oostkapelle Koudekerke 19 Erica Wessl en Jaap Looise 20 J. en A. Rottier 21 Jerome Mutgeest en Celina Rijk 22 E. en S. Maat 23 P. van Wijngaarden en J. Clement 24 Natalie van de Bruele en Veronica Vogels 25 Jan en Susan van Liere 26 J. en T. van Zetten 27 Eric en Ronald van Leeuwen 28 Ron en Caroline Sabandar 29 Willeke Busbroek en Harry Corveleijn 30 John en Saraya Stijns 31 Hans en Sylvia Kaljouw 32 C. en E. Werri 33 P. Rottier en K. Lijneman 34 K. Janse en A. Kwisthout Middelburg Wemeldinge Oost-Souburg Goes Tholen Biervliet Oostdijk Oostkapelle Vlissingen Vlissingen s-Heerenhoek Oost-Souburg Hellevoetsluis s-Heerenhoek Oost-Souburg Koudekerke 366 375 380 381 381 391 392 397 399 403 409 420 448 479 490 509 525 611 44 Uitleg Valletje van de Zeeuw Opdracht 1. U kunt hier geen driesprong R uitvoeren omdat de rechter weg niet in voorwaartse richting loopt. Goed is dus RC A (zie artikel 5c) Opdracht 3. De afkorting 2de weg L is geen toegestane afkorting volgens artikel 6 van uw reglement. Goed RC B Opdracht 4. Volgens art 7c mag u alleen oriënteringspunten aan de rechterzijde van de weg gebruiken, tenzij in opdrachten als bijv. 1e weg L of asfaltweg L. RC P is goed. Opdracht 6. De juiste volgorde van voorz\etsels in een opdracht is na , bij , voor (zie art 7b). Voor “X” na “Y” mag dus niet. RC E is fout. 22

23

MAC “DE ZEEUWEN” Organiseert op Donderdag 25 mei 2017 De Hemelvaartsdagrit een eenvoudige autopuzzelrit voor beginners (C-klasse) en een oriëntatierit voor gevorderden (A+B-klasse) Inschrijven Plaats INSCHRIJVING en START: : tussen 18.30 en 19.00 uur : HCR “De Zwaan”, Kerkplein 47, Kapelle Deelnamekosten € 6,00 per equipe voor niet-leden Leden van MAC “De Zeeuwen” krijgen korting. Start 1e deelnemer : 18.45 uur Iedere deelnemer ontvangt een prijs! Voor meer informatie: kijk op www.macdezeeuwen.nl 24

25

MAC “DE ZEEUWEN” Organiseert op Maandag 5 juni 2017 de Pinksterrit een eenvoudige autopuzzelrit voor beginners (C-klasse) en een oriëntatierit voor gevorderden (A+B-klasse) Inschrijven Plaats INSCHRIJVING en START: : tussen 18.30 en 19.00 uur : “De Stenge” te Heinkenszand (parkeren op het Kamilleplein, aan de achterzijde van “De Stenge”) Deelnamekosten € 6,00 per equipe voor niet-leden Leden van MAC “De Zeeuwen” krijgen korting. Start 1e deelnemer : 18.45 uur Iedere deelnemer ontvangt een prijs! Voor meer informatie: kijk op www.macdezeeuwen.nl 26

Ik geef “de Pen” aan Digny Sinke Wie ben ik: Ik ben in Goes geboren aan de Oostsingel begin 1949. Ik was 10 jaar toen we naar Kloetinge verhuisden. In 1972 ben ik getrouwd met Ineke met wie ik 2 zonen kreeg. Helaas is ze op 45 jarige leeftijd aan borstkanker overleden. Gelukkig heb ik weer een andere lieve vrouw, Ria, ontmoet met wie ik nu ook alweer 18 jaar gelukkig getrouwd ben. We wonen nu weer in Goes. Wat doe ik voor werk: Ik heb vanaf mijn Middelbare school altijd in het goederentransport met vrachtwagens gewerkt. Eerste 25 jaar op kantoor en nadat mijn oom de zaak (familiebedrijf) overnam, 20 jaar op de vrachtwagen als chauffeur. Wij reden op Italië, Frankrijk en Duitsland. Beide deed ik met veel plezier. Ik heb het opgroeien van mijn kinderen meegemaakt en toen ik ging rijden zaten zij op de Middelbare school. Autorijden is m'n allergrootste hobby, al vanaf ik leerde autorijden toen ik 8 jaar was… Nu ben ik gepensioneerd. 27

Wat doe ik graag in mijn vrije tijd: Naast autorijden is dat voornamelijk de computer. Wat allemaal niet mogelijk is op de computer… Tegenwoordig zijn de simulaties op de PC zo goed, dat het net écht is als je vliegt. En aangezien ik graag vliegenier had geworden en daar als tiener van droomde, kan ik nu vliegen: Op de computer… De landschappen, de vliegtuigen het is allemaal zo fantastisch mooi gemaakt, dat ik daar, als in het echt, van kan genieten. Vliegen, racen, varen, rijden doe je met tot wel 16 mensen van over de hele wereld tegelijk, die ook werkelijk met je meevliegen/rijden en waar je, met een koptelefoon op, met elkaar communiceert. Natuurlijk hebben mijn zonen me ook een racespel aangepraat, want vroeger in het echt op circuits heb geracet, en nu zit ik met een stuur en pedalen tegen mijn zonen te racen en dat is zweten hoor, dat beloof ik je… En een groot voordeel: Het kost niks! Wanneer heb ik voor het eerst een rit gereden: In 1968 reed ik mijn eerste rit. Hoe kwam dat zo: Ik was, zoals ik al zei, jong gek van auto's en vooral er in rijden. In die tijd floreerde de Rallysport. Een bestuurslid van MAC "De Bevelanden" kwam dikwijls bij ons thuis en vertelde van de rittensport. Ik werd lid en mijn eerste rit was de VW-rit in Goes van MAC "De Bevelanden". Ik had toen een Austin Seven (Mini). Met z'n vieren in de auto en halverwege al 70 km (!) gereden, terwijl de rit 65 km lang was. We kwamen dan ook veel te laat binnen en de prijzen waren al uitgereikt. Later wonnen we ritten… Ik welke klasse rij ik: Wij rijden in de A-klasse. Door veel mee te doen hebben we de reglementenkennis opgedaan. Helaas nog niet zo perfect, dat we alles winnen. In de vele jaren zijn er ook veel reglementswijzigingen geweest en er is ook een periode geweest dat we langere tijd veel minder ritten reden. Wat je op de duur wel leert kennen zijn de uitzetters, dat kan wel 28

eens een voordeel zijn, maar we maken nog genoeg stomme fouten. Begin jaren reed ik samen met Ineke en reden we bij alle Zeeuwse clubs, toen ik op de vrachtwagen zat kon ik helaas minder meedoen en nadat Ineke was overleden reed ik met Ria. Helaas kan zij niet tegen autorijden en ze was dan ook blij dat ik mijn zoon Michel bereid vond om in haar plaats ritten met mij te rijden. We beleven veel plezier samen aan de ritten en samen zetten wij 2 ritten uit voor MAC "De Bevelanden". Is er nog iets wat ik aan jullie kwijt wil: Als je graag autorijdt, zoals ik, is ritten rijden een erg leuke bezigheid. Ik kreeg de "pen" door van Cobie Terpstra en die had gehoord van haar man dat ik ook kaartleesritten heb gereden en hoe ik die naast routebeschrijvingsritten ben gaan rijden. Eigenlijk vind ik kaartleesritten mooier en duidelijker: Een weg is er wél of niet, de kaart is er zwart op wit. Mijn eerste rit die ik heb uitgezet was dan ook een kaartleesrit (voor de insider: grensbenadering) en vroeger waren er ieder jaar wel een aantal kaartleesritten. Heel belangrijk is ook daar het toepassen van het reglement en het moeilijkst zijn de omroutes en de regels die je daarvoor moet toepassen. Maar dan is er ook geen speld meer tussen te krijgen. Bij routebeschrijving ben je nog al afhankelijk van hoe een uitzetter de foef uitlegt en vooral puzzelfoefen, dus de foefen die niet in het reglement staan. Door ervaring (lees: veel meerijden) kan je die problemen veelal oplossen, maar toch… Het zou leuk zijn als er weer eens een kaartleesrit op de agenda kon komen. En dan bedoel ik geen rit van meer dan 100 km, want die zijn nog wel te vinden, maar een rit van rond de 40 km… Ik geef "de Pen" door aan…. Willem Olie Willem Olie is bij zowat iedere rit in het Zeeuwse, maar ook zelfs in Nederland en het buitenland van de partij. Hij heeft het dan over ritten van wel een paar honderd kilometer, maar rijdt dus ook "gewoon" de ritten van onze verenigingen +/- 40 km. Hij en Arda zijn echte liefhebbers dus, maar wat vinden zij het leukst, of interessantst. Daarom de pen aan Willem Olie… 29

30

31

Tussenstand Clubkampioenschap 2017 17 27 25 5 10 28 26 Klassering: Naam: A-klasse: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 B-klasse: 1 2 C-klasse: 1 2 3 4 5 6 7 8 R. v.d. Zande J. Terpstra C. van Strien R. van Stee R. Eversdijk L. Wouters A. Baert A. Wouters R. Joosse P. van Binnendijk W. Olie J. Leendertse A. Kloos R. Hermans (heren) P. de Bakker D. Sinke N. de Kok B. Tilroe R. Beerepoot B. Potters A. Houterman H. de Bruijn W. van Huizen J. Brouwer R. Sabandar H. Puik E. van der Meer apr apr mei juni aug okt dec 50 50 49 49 49 44 45 46 44 47 42 49 48 42 40 49 47 41 43 43 41 45 38 48 37 39 35 40 36 38 46 39 50 49 49 50 50 47 48 49 49 46 47 48 45 45 44 44 50 46 Totaal: 100 98 93 91 91 91 90 89 88 86 86 86 76 75 74 46 39 99 99 97 97 95 95 90 88 50 46 32

Rittenkalender 2017 MAC “De Bevelanden” 18 maart 25 mei 17 juni 19 juli 2 augustus 7 oktober 28 oktober Lenterit Uitzetter: Rinus en Sylvia van Stee Hemelvaartrit * Uitzetter: Rinus en Mattie Eversdijk Zomerrit Uitzetter: Digny en Michel Sinke Colijnse Puzzelrit Uitzetter: Rinus en Rosa Joosse Wissenkerkserit Uitzetter: Rinus Eversdijk en Kees Fraanje 13e Piet Vogelaarrit Uitzetter: Digny en Michel Sinke Herfstrit * Uitzetter: Antoine Baert en Marian Christiaans 4 november 13e Schaal- en Schelpdierenrit Uitzetter: Jaap en Willy Leendertse Heinkenszand Kapelle Heinkenszand Colijnsplaat Wissenkerke Goes Terneuzen Vlake / Yerseke * Deze ritten worden georganiseerd door onze zusterclub MAC “De Zeeuwen”, maar tellen ook mee voor het clubkampioenschap van MAC “De Bevelanden”. 33

Rittenkalender 2017 MAC “Tholen” Informatie over deze ritten tel. 0113 - 576900. email: info@mactholen.nl Er wordt gestart vanaf 19.30 uur bij Sport- en Gemeenschapscentrum “De Meulvliet”, Zoekweg 1, Tholen. Let op de website: www.mactholen.nl 11/03 Willy Leendertse 15/04 03/06 02/09 Meulvlietrit Bon Giorno/’t Wienuusrit Stelhoekrit Van’t Hof Aluminiumrit 14/10(middag)Najaarsrit Jaap en Rinus en Sylvia van Stee Kees Droogers Willem en Arda Olie Piet Mathijssen/Rien Hermans 25/11 15.30 Woonboulevardrit + feestavond Rinus en Rosa Joosse “De Meulvliet” is als volgt te bereiken: A58 vanaf Vlissingen: afslag 31 Rilland / Tholen, volg borden Ri Tholen. Na de Oesterdam voor verkeerslichten R (Postweg), 1e weg L (Eweg), einde weg R (Molenvlietsedijk]. Na ± 400meter R (Zoekweg) komt u bij “De Meulvliet”. Rittenkalender 2017 AMC “Rockanje” www.amc-rockanje.nl Inlichtingen: Tel.: 0181 - 451818 of 0181 - 401861 Inschrijven van 19.00 - 20.00 uur in het clubgebouw van de schietvereniging “Rockanje”, Duinrand 16 te Rockanje. Krokusrit Jan Tukrit Bloesemrit Zomerrit 4 maart 8 april 13 mei 1 juli Nazomerrit Chrysantenrit Wijnrit Boutrit 34 26 augustus 30 september 11 november 16 december

Rittenkalender 2017 M.A.C. “De Zeeuwen”: Algemene Ledenvergadering Reglementavond Paasrit Uitzetter: John en Cobie Terpstra Oranjerit Uitzetter: Bram en Leo Wouters Hemelvaartrit Uitzetter: Rinus en Mattie Eversdijk Pinksterrit Uitzetter: Peter en Nicolette v.Binnendijk Witte Raafrit??? Wolphaartsdijk De Meerkoet ’s Heer Abtskerke Dorpshuis Versvliet” Heinkenszand “De Stenge” Start: Vlissingen Kapelle HRC “De Zwaan” Heinkenszand “De Stenge” Arnemuiden Camping “De Witte Raaf”?? Herfstrit Uitetter: Antoine Baert en Marian Christiaans Kerstrit Uitetter: Wie-o-wie? Terneuzen “Garage van Putten” Biggekerke Café “Juliana” zaterdag 28 oktober dinsdag 26 december zaterdag 25 februari programma vanaf 16.00 uur vrijdag 10 maart maandag 17 april 19.30 uur 13.30 -14.00 uur Start 13.45 uur donderdag 27 april 13.30 -14.00 uur Start 13.45 uur donderdag 25 mei maandag 5 juni donderdag 10 aug. 18.30 -19.00 uur Start 18.45 uur 18.30 -19.00 uur Start 18.45 uur 18.30 -19.00 uur Start 18.45 uur 13.30 -14.00 uur Start 13.45 uur 13.00 -13.30 uur Start 13.15 uur Kunt u bij een rit niet aanwezig zijn, dan is het misschien wel leuk die rit te controleren. Dat is best interessant, u ziet een rit van een heel andere kant! 35

M.A.C. "De Zeeuwen" is een vereniging met volledige rechtsbevoegdheid en staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel Zuidwest Nederland, onder nummer 40309858. Het bestuur: e-mail voltallig bestuur: bestuur@macdezeeuwen.nl Rinus van Stee Jolstraat 7, 4401 JC Yerseke Tel.: 0113 - 576900 e-mail: voorzitter@macdezeeuwen.nl René van de Zande Dorpsweg 2, 4491 EK Wissenkerke Tel.: 0113 - 372633 e-mail: secretaris@macdezeeuwen.nl Rinus van Stee Jolstraat 7, 4401 JC Yerseke Tel.: 0113 - 576900 e-mail: penningmeester@macdezeeuwen.nl Leo Wouters Vredehoflaan 268, 4382 CJ Vlissingen Tel.: 0118 - 470313 e-mail: pr@macdezeeuwen.nl Peter van Binnendijk Guldenroedestraat 21, 4451 LP Heinkenszand Tel.: 0113 - 561314 Antoine Baert Oude Vaart 103, 4537 CE Terneuzen Tel.: 0115 - 615668 Sylvia van Stee Jolstraat 7, 4401 JC Yerseke e-mail: redactie@macdezeeuwen.nl ERELEDEN: C. Bode † en S. Jongepier Clubkampioenen 2016: A-klasse: B-klasse: C-klasse: equipe René van de Zande en Renate Huffenreuter equipe Peter en Nicolette van Binnendijk equipe Arnoud en Silvia Kloos 36 Voorzitter Secretaris Penningmeester Public Relations Lid Lid Redactie Clubblad

37

38

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
  31. 31
  32. 32
  33. 33
  34. 34
  35. 35
  36. 36
Home


You need flash player to view this online publication