Nederlands English

Bpv magazine


Page 4
Het kantoor Wist je dat het kantoor gebouwd is uit huisjes? Er staat een kas omheen omdat ze niet alleen de huisjes mochten laten zien. In totaal zijn er 5 huisjes maar er staat er 1 te huur Op de foto: Huisjes van het hoofdkantoor Amersfoort INLEIDING Dit ben ik OVER MIJ Mijn naam is Linda Dijkgraaf en ik volg de opelding Alround DTP'er op Landstede in Harderwijk. Ik mocht voor school stagelopen bij Prénatal. Over dit verslag In dit verslag lees je veel over het bedrijf en zie je wat ik voor werkzaamheden doe tijdens mijn dagen. Waarom stagelopen bij Prénatal? Prénatal is een heel leuk bedrijf om stage te lopen, ik vond zelf de doelgroep leuk en de website sprak me aan. Ze gebruiken veel foto's en vooral dat sprak me aan. Ik verwacht dat ik in de loop van de stage goed mag leren hoe het is om een opdracht vanaf het begin tot het einde goed te maken. Ik hoop dat ik mijn kennis kan verbreden en dat ik erachter kom of ik hier mee verder wil of niet MIJN STAGEBEGELEIDERS > Wie zijn het? Ik heb 2 stagebegeleiders, namelijk Sanne Smulders en Merel Bouwman. Sanne werkte tijdens mijn stage vooral aan de nieuwe website en Merel aan de oude. Ik vind het heel fijn om met ze te werken, ze leggen dingen goed uit en ik wordt goed vrij gelaten, maar ze laten me niet helemaal los voor als het niet lukt. SANNE SMULDERS Over Sanne Sanne is webdesigner en werkt nu ongeveer 1,5 jaar bij Prénatal. Ze werkt 5 dagen in de week. Over Merel Merel is DTP'er en werkt nu ongeveer 3 jaar bij Prénatal, ze heeft nu een andere baan gevonden en is dus tot december mijn stagebegeleider. Ze werkte 3 dagen in de week. MEREL BOUWMAN 2
Page 6
Sweet Petit Solicitatie In dit hoofstuk vertel ik hoe ik mijn stageplek heb gevonden, ik vertel hoe mijn solicitatiegesprek ging, wat ik toen van de mensen vond. Ik leg kort uit hoe de afloop van mijn solicitatiegesprek ging. Before Voordat ik een stageplek had gevonden ging ik in de klas zoeken op websites, bijvoorbeeld stagemarkt.nl ik keek eerst vooral naar de afstand en naar verschillende bedrijven. Ik vond de afstand wel als eerst het belangrijkst want het moest wel haalbaar zijn met de trein, ik keek naar welke site er goed uitzag en ook wel naar wat ik al kende qua bedrijven. Lijstje maken In de klas moesten we een lijsje maken van 10 bedrijven en die moesten we dan bellen. Prénatal stond ook op de stagemarkt site. Ik had die toen opgeschreven in mijn lijstje. Ik belde meteen 5 bedrijven en bij 3 ervan mocht ik een mailtje sturen, ook Prénatal. Ze klonken heel positief en ze vroegen of ik mijn cv op wilde sturen, die heb ik gemaakt in de klas. In dat mailtje zette ik erbij wat mijn motivatie was en ik stelde me even kort voor. Ik hoorde dat ze het fijn vonden dat ik er snel bij was. Solicitatiegesprek Ik hoorde dat ik op gesprek mocht komen, dat was 11 April. Mijn solicitatiegesprek ging soepel, ik vond de mensen meteen aardig en ik had mijn werk laten zien. Ze vertelde dat ze bezig waren met een nieuwe website en dat ze nog wel stagiares konden gebruiken. Aan het eind van die week zou ik horen of het door kon gaan of dat ik nog even verder moest zoeken naar een ander bedrijf. Afloop Aan het einde van de week werd ik teruggebeld en hoorde ik dat ik mocht stagelopen. Ook vroegen ze of ik in de zomervakantie al eerder wilde komen om alvast te helpen met de nieuwe site. Dit ging uiteindelijk niet door door wat andere omstandigheden. Mijn stage was aardig snel geregeld, behalve de papieren met de stageovereenkomst voor school. 4
Page 8
Bedrijfsinformatie Prénatal is een bedrijf voor ouderschap en alles wat erbij hoort, Prénatal heeft vooral klanten die zwanger zijn of te maken hebben met ouderschap ASSORTIMENT VAN PRÉNATAL Prénatal heeft een breed assortiment. Zo hebben ze fashion en hardware. Ze hebben categoriën aan spullen wat ze verkopen. De categoriën zijn bijvoorbeeld : - Verzorging - Eten en drinken - Slapen - Thuis - Speelgoed - Cadeau's Ze hebben fashion voor meisjes, jongens, baby's en positiemode. Prénatal heeft ook een eigen huismerk en die producten worden ontwikkeld in huis. Ze hebben ook veel andere merken zoals Stokke. Daar heeft het bedrijf dan contact mee. Ze hebben dan accountmanagers en die regelen dat bij elk merk, het is een soort samenwerking. STUKJE GESCHIEDENIS Prénatal is opgericht in 1959 en de grootste specialist moeder en kind. Het bestaat dus nu 58 jaar. Het is opgericht door 3 personen namelijk : Henk, Remko en Trees Meijer. Trees las eind jaren 50 de Libelle en ze zag een verhaal over jonge moeders. En dat was de inspiratie voor het oprichten van Prénatal. Trees heeft meer bedacht, zo ontworp zij ook het rompertje. De allereerste winkel zat in Groningen en nu heeft Préntal 59 winkel verspreid over heel Nederland. Ze bestaan uit 20 megastores, 29 citystores en ze hebben de webshop. DE APP Eind 2015 kwam de Prénatal app, daarin kan je de ontwikkeling van je baby volgen, je ziet wat voor spullen je nodig heb tijdens de zwangerschap en je blijft op de hoogte van acties 5 Afdeling Het hoofdkantoor heeft ongeveer 8 afdelingen, zelf zit ik bij Ecommere en dat heeft alles te maken met de website. De afdeling heeft veel verantwoordelijkheid want alles wat zij doen komt online op de website, soms worden er fouten gemaakt, dan proberen ze dat zo snel mogelijk op te lossen. Voordat ze iets publiceren kijken ze dus extra goed of alles klopt. DE WERKPLEKKEN Bij Prénatal werk je met flexplekken, je kan dus op meerdere plekken zitten maar meestal zit je wel met z'n allen op een vaste plek. Wij hebben 1 grote tafel waar 4 personen kunnen zitten. We hebben ook twee werkplekken die we 'paarse bubbel' noemen, omdat je afgeschermd zit met paarse muren om je heen. Ook heb je nog 2 werkhokjes die je gewoon kunt afsluiten met een deur, wat bij de paarse bubbel niet kan. Elke verdieping heeft een eigen keuken, waar je thee en koffie kunt pakken. De lunch is altijd 1 verdieping lager, dat noemen ze de eetkamer. PAARSE BUBBEL DE PLATTEGROND Hier links zie je de plattegrond, het Ecommerce team zit op de plek waar een cirkel omheen staat. 6
Page 10
10 Sweet Petit »Het team »Eveline ASSISTENT ONLINE TRADING Ze ondersteunt de webshop manager bij het up-to-date houden van het online assortiment, voorraad beheer en het doorvoeren van acties en promoties in de webshop. Haar focus ligt bij fashion »Anouck ASSISTENT ONLINE TRADING Doet hetzelfde als Eveline »Lauren ONLINE TRADING SPECIALIST Ze doet eigenlijk hetzelfde als Eveline alleen dan voor hardware (autostoelen, kinderwagens etc.) Ze verzorgt alle promoties en acties online. »Merel ALLROUND DTP'ER Haar werkzaamheden bestaan uit visuele content, actie- en landingspagina's opmaken voor de website van Prénatal en deze online plaatsen. »Daniel ONLINE TRADING SPECIALIST beheert de webshop van Prénatal op gebied van producten en promoties. Daarbij stuurt hij bij op het behalen van een maximale omzet en marge. Hij stuurt een aantal mensen aan die samen met hem ervoor zorgen dat alle producten op tijd en volledig op de site staan. »Sanne WEBDESIGNER Begint haar dag meestal met het lezen van haar e-mail, daaruit pakt ze acties op die gedaan moeten worden. Soms heeft ze een meeting, als ze die niet heeft gaat ze verder met content op de nieuwe website, aan het einde van de dag beantwoord ze weer mailtjes. »Shanti ONLINE MARKETEERDER Zij zorgt voor het verkeer naar de website toe, ze probeert klanten naar de website te 'lokken'. dit doet ze met behulp van SEA, die plaatsen advertenties op google en bing. Het grootste gedeelte van SEA wordt gedaan door Traffic4you, Shanti stuurt dat aan. Daarnaast gebruikt Prénatal affiliatebanners, Shanti zorgt daar ook voor. 8
Page 12
Op de foto: Ricardo met dochtertje Yentl Nova. Leerdoelen In dit hoofdstuk beschrijf ik mijn leerdoelen, ik maak mijn leerdoelen SMART Ik reflecteer mijn leerdoelen met behulp van de starrt-methode en door wat collega's zeggen. DOEL l. Feedback vragen. Dit was een persoonlijk leerdoel. Voordat ik begon met deze stage moest ik in de klas persoonlijke leerdoelen bedenken. Ik had verwacht dat ik feedback vragen moeilijk vond, maar ik had daar geen moeite mee. Het is natuurlijk niet altijd leuk om te horen als iets niet goed is maar dat heb je vaak als je dit beroep kiest. DOEL 2. Zelfvertrouwen krijgen. Ik had dit leerdoel er later bij bedacht omdat ik feedback vragen niet echt meer een leerdoel vond omdat ik er geen last van had. Ik denk dat zelfvertrouwen krijgen een goed leerdoel is, als ik dat goed leer kan ik ook andere dingen voorstellen, hoe ik het bijvoorbeeld anders zou doen. Ik heb mijn doel bereikt als ik voel dat ik meer zelfvertrouwen heb erin. Dit leerdoel kan ik gebruiken tot het einde van mijn stage. DOEL 3. Een opdracht goed afronden. Het laatste persoonlijke leerdoel, ik heb deze opgeschreven omdat ik in de klas nog wel eens iets snel maak. Dan voel ik geen druk en dan kan ik het nog wel eens afraffelen. DOEL 4. Verzamelen & controleren bestanden en content. Wat ik hiermee wil bereiken is dat ik zelf alles kan verzamelen en dat ik dan zelf aan de slag kan. Ik zou willen dat ik zelf mijn content kan controleren, dat ik mijn eigen fouten goed kan ontdekken. Ik denk dat ik mijn doel heb bereikt als ik er zelf tevreden over ben, ik ben erachter gekomen dat het niet altijd mogelijk is om bijvoorbeeld de beelden zelf te verzamelen want Prénatal heeft zoveel beelden dat ik dat niet altijd kan weten. DOEL 5. Bewerken en maken van bestanden en content. Bij opgemerkte knelpunten en problemen overleg je zo nodig met collega's en opdrachtgever. Dat is het leerdoel, ik hoop dat ik goed leer om te overleggen met collega's. Het is niet dat ik dat nu niet kan, maar ik zou willen ervaren hoe dat is in het 'echt'. DOEL 6. Opmaken van de media uiting Maakt de media-uiting volgens het goedgekeurde voorstel en gebruikt de juiste opmaakprogramma's. Ik hoop dat ik leer welk programma ik moet gebruiken, dat ik een media uiting kan opmaken naar het idee wat mijn collega's zeggen. Mijn doel is bereikt als ik naar mijn idee en het idee van mijn collega's de uitingen goed opmaak. Ik denk dat dit per uiting bekeken wordt, daar om is dit leerdoel geschikt voor de hele stageperiode. 10
Page 14
STARRT-methode toepassen op leerdoelen Starrt staat voor : Situatie, Taak, Actie, Resultaat, Reflectie en Transfer. Bij elk punt in het stappenplan staan vragen. Die vragen ga ik in dit hoofdstuk behandelen en uitwerken. 1. Situatie Zelfvertrouwen krijgen: Beschrijf de situatie: Ik wilde meer zelfvertrouwen krijgen in mijn werk, zodat ik ook zelf met ideeën kan komen Wie waren er betrokken: iedereen in mijn team, vooral mijn stagebegeleider waar speelde het zich af: tijdens het werk Opdracht goed afronden Beschrijf de situatie: ik wilde van het begin tot het einde een opdracht goed maken. Betrokkenen: iedereen, binnen & buiten het bedrijf. Waar speelde het zich af: tijdens werk Verzamelen en controleren bestand en content Beschrijf de situatie: ik verzamel al mijn spullen voordat ik begin en ik controleer het zelf. Betrokkenen: ikzelf Waar speelde het zich af: tijdens werk Bewerken en maken van bestanden en content Opmaken van de media uiting Beschrijf de situatie: Ik maak een opdracht, ik maak die zoals mijn collega's dat willen. Betrokkenen: Het hele team Waar speelde het zich af: Als ik een nieuwe opdracht ging maken. Bewerken & maken bestand + content Beschrijf de situatie: Ik overleg tijdens het maken van nieuwe acties/beelden Betrokkenen: ikzelf, en het hele team. Waar speelde het zich af: tijdens werk, elke dag moest ik overleggen als er iets nieuws was wat ik nog niet kende. 2. Taak Zelfvertrouwen krijgen Mijn taak: Ik moest nu bewust ervan zijn dat het goed is om niet alles goed te kunnen doen, in de vormgeving wereld is er altijd iets aan te passen, dit moest ik dus vooral in mijn hoofd oplossen. De verwachting: Dat ik mijn opdrachten gewoon maakte en hier en daar kon aangeven als ik het anders zou doen Mijn voornemen: Laten zien hoe ik het zou doen. Opdracht goed afronden Mijn taak : ik ging een opdracht van het begin tot het eind maken. De verwachting: Er werd verwacht dat ik mijn opdracht helemaal goed maakte. Mijn voornemen: een opdracht goed uitvoeren: Verzamelen en controleren bestand en content Mijn taak: Mijn spullen verzamelen & het zelf controleren De verwachting: Ik verwacht van mezelf dat ik het goed kan verzamelen en controleren Mijn voornemen: ik ga dit goed doen. Opmaken van de media uiting Mijn taak: ik maak de media uiting op zoals mij wordt gevraagd. De verwachting: ik verwacht dat ik het goed op kan maken zoals ze het willen. Mijn voornemen: ik ga het goed opmaken. Bewerken & maken bestand + content Mijn taak: Het goed overleggen van mijn opdracht. De verwachting: Ik verwacht dat ik alles goed overleg tijdens een opdracht. Mijn voornemen: Ik ga goed overleggen , en alles goed opmaken. 12
Page 16
STARRT- METHODE 3. Actie Zelfvertrouwen krijgen: Wat heb ik werkelijk gedaan: Ik ging meteen proberen te vertellen hoe ik het anders zou doen. Hoe heb ik het aangepakt: ik begon er gewoon meteen mee door het gewoon te doen Welke afwegingen hebben een rol gespeeld: dan dacht ik : moet ik het wel doen, of toch maar niet? Wat dacht / voelde ik : ik voelde me kwetsbaarder omdat ik me nog iets meer open stelde. Opdracht goed afronden Wat heb ik werkelijk gedaan: ik hield mijn focus. Hoe heb ik het aangepakt: er was geen keus, ik wilde mijn opdrachten goed doen. Wat dacht / voelde ik: het voelt goed om iets goed af te ronden Verzamelen en controleren bestand en content Wat heb je werkelijk gedaan: Ik moest goed leren om alles te lezen, en niks er te slaan. Hoe heb ik het aangepakt: als iets moeilijk was ging ik apart zitten zodat ik alles goed bij elkaar kon zoeken. Welke afwegingen hebben een rol gespeeld: soms kon ik niet alles zelf vinden dus dan twijfelde ik of ik het nog moest vragen aangezien er honderden beelden zijn. Opmaken van de media uiting Wat heb ik werkelijk gedaan: Ik heb altijd geprobeerd om het goed op te maken zoals ze vragen, soms zei ik hoe ik het anders zou doen. Hoe heb je het aangepakt? Goed de opdracht lezen, goede vragen stellen. Welke afwegingen hebben daarin op dat moment een rol gespeeld? Soms dan zou ik het anders doen, dat mocht ik altijd aangeven. Wat dacht / voelde ik? Ik dacht dat het wel goed werkte Bewerken & maken bestand + content Wat heb ik werkelijk gedaan: Ik heb heb mijn opdrachten bewerkt en opgemaakt. Hoe heb ik het aangepakt: ik probeerde te overleggen als ik iets niet wist. Welke afwegingen hebben daarin op dat moment een rol gespeeld? Soms dan zou ik het anders doen, dat mocht ik altijd aangeven. Wat dacht / voelde ik? Ik dacht dat het wel goed werkt e 13 4. Resultaat Zelfvertrouwen krijgen Wat was het gevolg van mijn actie bij mij en bij betrokkenen: Sanne vond het fijn, dan konden we het meer samen bedenken. Wat was het gevolg voor de sfeer: volgens mij niet heel veel, behalve dat we beter konden overleggen. Wat was de invloed op het proces: Dat verbeterde, want we konden het nu met z'n tweeën bekijken ipv alleen Sanne. Opdracht goed afronden Wat was het gevolg van mijn actie bij mij en bij betrokkenen: Het geeft een goed gevoel. Wat was het gevolg voor de sfeer: Niet veel, vanaf het begin doe ik dit al. Wat was de invloed op het proces: Het is gewoon normaal om iets af te ronden, op school voelde ik dat niet. Verzamelen en controleren bestand en content Wat was het gevolg van mijn actie bij mij en bij betrokkenen: Ik wist veel meer te vinden in de map Wat was het gevolg voor de sfeer: Niet veel, vanaf het begin doe ik dit al. Wat was de invloed op het proces: Het is gewoon normaal om iets af te ronden, op school voelde ik dat niet. Opmaken van de media uiting Wat was het gevolg van mijn actie bij mij en bij betrokkenen: Ik wist welk programma ik nodig had. Wat was het gevolg voor de sfeer: Ik kon meer zelfstandig. Wat was de invloed op het proces: Het was fijn, om te weten hoe ik dingen online kon plaatsen, hoe ik alles kon opmaken. Bewerken & maken bestand + content Wat was het gevolg van mijn actie bij mij en bij betrokkenen: ik overlegte als ik iets niet wist. Wat was het gevolg voor de sfeer: Ik kon meer leren. Wat was de invloed op het proces: Positief, ik heb goed ervaren hoe het is in een echt bedrijf. STARRT- METHODE 3. Reflectie Zelfvertrouwen krijgen: Was het resultaat van je actie datgene wat jij ermee wilde bereiken: Ja Heb je er iets van geleerd: ik heb hier het meest van geleerd, van alle leerdoelen. Opdracht goed afronden Was het resultaat van je actie datgene wat jij ermee wilde bereiken: Ja Heb je er iets van geleerd: ik heb hier het meest van geleerd, van alle leerdoelen. Verzamelen en controleren bestand en content Wat heb je werkelijk gedaan: Ik moest goed leren om alles te lezen, en niks er te slaan. Hoe heb je het aangepakt: als iets moeilijk was ging ik apart zitten zodat ik alles goed bij elkaar kon zoeken. Welke afwegingen hebben daarin op dat moment een rol gespeeld: soms kon ik niet alles zelf vinden dus dan twijfelde ik of ik het nog moest vragen aangezien er honderden beelden zijn. Opmaken van de media uiting Wat heb ik werkelijk gedaan: Hoe heb je het aangepakt? Welke afwegingen hebben daarin op dat moment een rol gespeeld? Wat dacht / voelde je? en maken van bestanden en conten Bewerken & maken bestand + content Beschrijf de situatie: Ik overleg tijdens het maken van nieuwe acties/beelden Wie waren er betrokken: ikzelf, en het hele team. Waar speelde het zich af: tijdens werk, elke dag moest ik overleggen als er iets nieuws was wat ik nog niet kende. 4. Transfer Zelfvertrouwen krijgen Zou deze situatie zich nogmaals kunnen voordoen: Ja, dit is een leerpunt die denk ik altijd wel bij me blijft. Zou je dan iets anders willen doen dan je het deze keer gedaan hebt: Nee Wat neem je jezelf voor de volgende keer voor: bedenken dat fouten maken menselijk is. Opdracht goed afronden Zou deze situatie zich nogmaals kunnen voordoen: Ja, ik moet altijd mijn opdrachten goed afronden Zou je dan iets anders willen doen dan je het deze keer gedaan hebt: Nee Wat neem je jezelf voor de volgende keer voor: Ookal is het niet leuk, gewoon afmaken. Verzamelen en controleren bestand en content Zou deze situatie zich nogmaals kunnen voordoen: Ja, dit is een leerpunt die denk ik altijd wel bij me blijft. Zou je dan iets anders willen doen dan je het deze keer gedaan hebt: Nee Wat neem je jezelf voor de volgende keer voor: bedenken dat fouten maken menselijk is. Opmaken van de media uiting Wat was het gevolg van mijn actie bij mij en bij betrokkenen: Ik wist welk programma ik nodig had. Wat was het gevolg voor de sfeer: Ik kon meer zelfstandig. Wat was de invloed op het proces: Het was fijn, om te weten hoe ik dingen online kon plaatsen, hoe ik alles kon opmaken. Bewerken & maken bestand + content Wat was het gevolg van mijn actie bij mij en bij betrokkenen: ik overlegte als ik iets niet wist. Wat was het gevolg voor de sfeer: Ik kon meer leren. Wat was de invloed op het proces: Positief, ik heb goed ervaren hoe het is in een echt bedrijf. 14
Page 18
BPV - portfolio Dit hoofdstuk bestaat uit mijn portfolio, Opdrachten die ik tijdens mijn stage heb gemaakt. Ik heb een paar dingen uitgekozen en erin gezet. Ik werkte niet voor klanten maar voor 1 bedrijf. 1. Error page Omdat de oude site weg ging en er een nieuwe kwam moest er een errorpage komen voor in de periode dat we helemaal uit de lucht zijn. De eerste dag was 4 december, toen hadden we geen enkele site. Als mensen naar de Prénatal site gingen kwam er dus een error page en vanuit daar konden ze naar social media of de blog. Eerst had ik op google gekeken naar wat voorbeelden van error page, daarna ging ik beelden zoeken van Prénatal die ik kon gebruiken. en daarna ging ik verschillende ontwerpen opmaken in Indesign. Voorbeelden van error pages Mijn eerste 3 opzetjes 15 MI JN PORTFOLIO 2. Thema pagina Voor de nieuwe website moest er een thema pagina komen. Elke maand is er bij Prénatal een ander thema dat in het licht komt, het is elke keer een ander merk dat van alles voor kinderen verkoopt. Voor de nieuwe website moest er nog een hele pagina worden opgemaakt. Ik kreeg de maten van de blokken en zo kon ik beelden zoeken voor de thema's Op de oude site kon ik zien wat de thema namen waren. Nijntje was bijvoorbeeld een thema. Ik moest blokken maken voor elk thema, en een banner die bovenaan de pagina komt. Saleforce is een site waarin ik de blokken kan zetten zodat ze ook daadwerkelijk op de site komen. Deze beelden heb ik gevonden voor thema. thema namen: links: Nijntje , Midden: Buddy&Poppy , Rechts: Stekel&Oehoe 16
Page 20
MI JN PORTFOLIO 3. Banners De site heeft op veel pagina's een banner staan. Ik heb veel banners gemaakt. Voor de nieuwe & de oude site. Eerst begon ik weer met beelden zoeken, meestal kostte dat de meeste tijd. Prénatal heeft alle beelden op de I-schijf staan dus daar kon ik de beelden zoeken. Ik moest er voor zorgen dat het beeld pastte bij de bepaalde pagina & dat de kleertjes die op het beeld stonden ook daadwerkelijk werden verkocht. Ik heb 3 banners laten zien. ik kon er nog tientallen laten zien maar dat is een beetje teveel. De bovenste banner is een van mijn eerste banner en is geplaats op de oude site. De onderste twee heb ik later gemaakt en die waren voor de nieuwe site 17 MI JN PORTFOLIO 4. Categorie pagina's Voor op de oude site heb ik categoriepagina's gemaakt. De site had een aantal categoriën, bijvoorbeeld: speelgoed, kinderwagens, autostoelen en positiekleding. Elke maand moest dat vernieuwd worden, er zijn dan nieuwe acties, nieuwe beelden en een nieuwe maandstijl. Ik heb voor bijvoorbeeld de maand september en oktober een categoriepagina gemaakt. Voordat ik begon, gaven collega's mij input. ze zeiden wat ze op de pagina wilde hebben en ik mocht dan beeld zoeken en tekst plaatsen. Meestal was ik een week bezig met alle categoriepagina's Ik maakte het op al 1 groot bestand, dus geen losse vakken. Op de nieuwe website hebben we ook categoriepagina's maar dan maken we het anders op, dan heb je namelijk wel losse vlakken dus dan hoef je niet perse alles aan te passen maar gewoon een ander blok erin te zetten 18
Page 30
Conclusie Dit is het allerlaatse hoofdstuk, de conclusie. ik vertel hierin wat ik van de stage vond, wat ik het allerleukste vond maar ook wat ik niet leuk vond. Ik vertel of ik de Prénatal een aanrader vind voor een stage of dat ik het niet zou doen. » Eerste reactie wat vond ik van de hele stage? Als ik nu terug kijk op mijn stage ben ik wel tevreden. Had van te voren echt totaal geen beeld van hoe het zou zijn, ik wist alleen dat ik mijn best ging doen. De eerste dag vond ik heel leuk. Ik mocht banners opmaken, Merel zei dat ze er ongeveer 10 minuten over deed, nou ik deed er rustig de hele dag over. Ik vond het in ieder geval allemaal heel indrukwekkend. Ik vond het vooral heel erg leuk dat het een bekend bedrijf was, het was niet zomaar een bedrijfje bij wie ik mocht binnenkijken. Ik had het erg naar mijn zin bij de Prénatal » Hoogtepunt wat vond ik het allerleukst Op een gegeven moment had ik alles een beetje onder de knie. Er kwam een nieuwe collega bij ons team en ik vond het heel leuk om te merken dat ik haar wat dingen kon uitleggen, dat was het punt voor mij dat ik zag dat ik het doorhad. Ik vond het tijdens kerst ook tof. Mijn stagebegeleider had vakantie dus kreeg ik meer verantwoordelijkheid, dat vond ik heel leuk. Ik vond het ook heel leuk dat ik met 2 websites heb mogen werken, de oude en de nieuwe. Ik kwam eigenlijk op het goeie moment, ik heb alles nog meegekregen. » Dieptepunt? wat vond ik nou echt niet leuk Ik weet nog 1 moment wat ik echt niet leuk vond. Sanne en ik moesten een bepaalde pagina maken, namelijk de partner pagina. Er stond nog helemaal niks in die pagina dus dat moesten wij doen. Ik denk dat we er ongeveer 2 weken mee bezig zijn geweest met maar 1 onderdeel. We kwamen er maar niet uit. Elke keer kregen we te zien dat de pagina niet bereikbaar was. Uiteindelijk is het ons gelukt maar we snapten er beide helemaal niks van » Dankbaar dankbare dingen Ik ben heel blij met wat ik heb geleerd, en ik vind het ook heel erg leuk dat ik na stage er nog mag blijven werken voor 20 uur in de week. De lunch was altijd een leuk deel van de dag. Ik hoefte niks zelf te smeren. Er lagen in de kantine broodjes, salades. Er was soep, ook was er drinken. Superchill dus. De pauze was altijd heel gezellig. Bedankt Merel & Sanne, maar ook het hele Ecommerce team! CONCLUSI E » Aanrader? Zou ik opnieuw voor Prénatal kiezen? Als je het leuk vind om met websites bezig te zijn, Als je je dieper wil verdiepen in hoe bedrijven met hun website omgaan is het zeker een aanrader, ik heb een stukje coderen geleerd, ik werkte in indesign. ik heb woorden geleerd waar ik eerst nog nooit over had gehoord. Stagelopen bij Prénatal is een superleuke ervaring en ik zou het zeker opnieuw hebben gekozen » Bedankt Samenwerking Ik wil via deze weg nog een keer mijn stagebegeleider bedanken voor de superleuke, gezellige en leerzame tijd. Maar ook het hele team, ik heb super veel mogen leren en daar ben ik heel erg blij mee. Dit is de kantine Bedankt Merel & Sanne, maar ook het hele Ecommerce team!
Page 32

COBRAcable


Page 0
Page 2
1 Duurzame elektriciteitsverbinding tussen Nederland en Denemarken De Nederlandse en Deense beheerders van het hoogspanningsnet, TenneT en Energienet.dk, leggen een onderzeese hoogspanningsverbinding aan die het Nederlandse en Deense elektriciteitsnet rechtstreeks met elkaar verbindt: de COBRAcable. De kabelverbinding, met een capaciteit van circa 700 MW, is ongeveer 325 kilometer lang en loopt tussen Eemshaven (Nederland) en Endrup (Denemarken). Duurzame energie en leveringszekerheid De aanleg van de COBRAcable levert voor beide landen voordelen op. Er wordt meer duurzame energie geïmporteerd, vooral wind uit Denemarken. Voor Denemarken is het waarborgen van de leveringszekerheid van groot belang. De kabel maakt structureel Nederlandse capaciteit beschikbaar voor het Deense elektriciteitsnet en omgekeerd. Verder wordt de kabelverbinding zo ontworpen dat het in een later stadium mogelijk is om een windpark op zee aan te kunnen sluiten. Hierdoor draagt de kabel bij aan de verwezenlijking van een duurzaam internationaal energielandschap, een streven van de Europese Unie. Prijsstabiliteit Een elektriciteitsverbinding tussen Denemarken en Nederland is gunstig voor de verscherping van de concurrentie op de Noordwest-Europese energiemarkten. Uiteindelijk moet de COBRAcable ook bijdragen aan stabielere en lagere elektriciteitsprijzen. Europa De COBRAcable is een grensoverschrijdend project en van Europees belang. De Europese Commissie heeft een subsidie uit Endrup (Denemarken) Nederlandse netkaart met de toekomstige buitenlandverbinding DK COBRAcable Eemshaven (Nederland) NL DE BE
Page 4
het ‘EU Economic Recovery Plan’ aan COBRAcable toegekend. Deze zogenoemde Grant Agreement is gesloten in het kader van het ‘European Energy Programme for Recovery (EEPR)’. Dit is een herstelprogramma gericht op nieuwe initiatieven op het gebied van energieontwikkeling. Bovendien heeft het project de status ‘Project of Common Interest’ (PCI) gekregen van de Europese Commissie. Een PCIproject is een aangewezen energieinfrastructureel project dat namens de Europese Commissie een voorkeursstatus heeft verkregen. Hierdoor verlopen vergunningsaanvragen sneller en gestroomlijnd. Dit neemt niet weg dat de inpassing zorgvuldig en weloverwogen moet gebeuren, voorzien van de benodigde (milieu)onderzoeken. De Europese Unie heeft in 2013 deze verordening vastgesteld die voorschrijft dat de lidstaten bepaalde procedurele stappen moeten nemen voor deze projecten. Deze stappen zijn onder andere bedoeld om transparantie en inspraak te bevorderen en hierdoor verlopen vergunningaanvragen sneller. Naast de COBRAcable is er in Nederland nog een project dat de PCI-status heeft, de grensoverschrijdende 380 kV-hoogspanningsverbinding van Doetinchem (Nederland) naar Wesel (Duitsland). Grensoverschrijdend De COBRAcable is een grensoverschrijdende verbinding en een initiatief van twee landen. Vanzelfsprekend werken TenneT en Energinet.dk nauw samen en is er afstemming over de route, het technisch ontwerp en het beheer van de kabel. Daarnaast gaat de kabel ook grotendeels over Duits grondgebied. Daarom is goede afstemming, ook met Duitsland, van groot belang. Kabelhaspel met zeekabel Aanleg zeekabel
Page 8
Nederlandse plannen en besluiten 3 De aanleg van een onderzeese hoogspanningsverbinding duurt enkele jaren. Dit komt door het uitvoeren van onderzoeken en het doorlopen van procedures. Voor het produceren en bouwen komt er nog zo’n drie jaar bij. Ieder land heeft zijn eigen regels en wetten voor het aanleggen van een verbinding. Wat dit betekent voor het Nederlandse tracédeel leest u hier. Rijkscoördinatieregeling Het ministerie van Economische Zaken (EZ) voert de regie over het project. Bij het Inpassingsplan is het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) medebevoegd gezag. Voor dit project geldt de Rijkscoördinatieregeling. De regeling heeft als doel de besluitvorming te stroomlijnen en te versnellen. Binnen de Rijkscoördinatieregeling is er een moment waarop iedereen op alle verschillende besluiten tegelijk kan reageren. Het tracé van de verbinding wordt vastgelegd in het inpassingsplan. Dit inpassingsplan wordt door de Ministers van Economische Zaken en Infrastructuur en Milieu opgesteld. Inpassingsplan Dit plan bestaat uit een kaart, een uitleg bij het project en de regels waaraan TenneT moet voldoen om de verbinding te mogen bouwen. Verderop staat meer informatie hierover. Daarnaast zijn er allerlei vergunningen en ontheffingen nodig. Milieueffectrapport Ter onderbouwing van de vergunningen wordt een milieueffectrapport (MER) en een passende beoordeling opgesteld. In het MER worden de milieugevolgen van de onderzochte tracé-alternatieven in beeld gebracht en Opwekken van duurzame energie met windturbines Voorbeeld van aanleg op zee
Page 10
met elkaar vergeleken. In een passende beoordeling worden de effecten van het voorkeursalternatief op beschermde natuurgebieden in beeld gebracht. Grensoverschrijdende effecten Het Nederlandse MER heeft betrekking op (milieu)effecten op Nederlands grondgebied, en op Duits grondgebied binnen de 12 mijlszone. Vanwege grensoverschrijdende coördinatie is gekozen om de (milieu)effecten gecombineerd in kaart te brengen. Omdat de tracé-alternatieven door de natuurgebieden de Waddenzee, de Eems-Dollard en de Noordzee-kustzone lopen wordt behalve een MER ook gekeken naar de mogelijke effecten op de natuurlijke kenmerken van de Wie doet wat? De Ministers van EZ en IenM bepalen in Nederland de precieze route van de verbinding en coördineren de procedure en vergunningaanvragen. TenneT ondersteunt hierbij met een projectteam van onderzoekers en specialisten en levert alle noodzakelijke technische informatie aan. TenneT is verantwoordelijk voor bouw en beheer van de verbinding. betrokken Natura 2000 gebieden. Dat zijn de aangrenzende delen van de Waddenzee, de Eems-Dollard en de Noordzee-kustzone. Na een zorgvuldige beoordeling volgt het definitieve tracé. Vergunningen en ontheffingen In Nederland is voor veel activiteiten een vergunning nodig, bijvoorbeeld een omgevings- of waterwetvergunning. Dus ook voor een onderzeese hoogspanningsverbinding. Omgekeerd kan ook een ontheffing van bepaalde voorschriften nodig zijn. Deze vergunningen en ontheffingen moeten passen binnen de geldende wet- en regelgeving. Soms moet er onderzoek gedaan worden voordat er een vergunning aangevraagd kan worden. Bijvoorbeeld onderzoek naar de kwaliteit van de bodem, of naar de effecten op de scheepvaart. Openbare raadpleging Vanwege de PCI status van het project wordt, voorafgaande aan het indienen van de vergunningaanvragen een openbare raadpleging georganiseerd. Tijdens deze openbare raadpleging kan worden gereageerd op de voorgenomen besluitvorming en de onderbouwing daarvan. Deze reacties worden meegenomen bij de keuze van het voorkeursalternatief en de aanvraag van de vergunningen. Inspraak en beroep De Ministers van EZ en IenM leggen het ontwerp van het inpassingsplan en het milieueffectrapport samen met de ontwerpvergunningen ter inzage. Hierop mag iedereen reageren met een zienswijze. Nadat de zienswijzen zijn beoordeeld en verwerkt, stellen de Ministers het inpassingsplan uiteindelijk definitief vast. Ook coördineren ze de definitieve vergunningen. Belanghebbenden die een zienswijze hebben ingediend en het niet eens zijn met het inpassingsplan of de vergunningen, kunnen daartegen in beroep gaan bij de Raad van State. Bouw en beheer Zodra alle procedures en onderzoeken zijn afgerond en de plek van de verbinding is bepaald, wordt deze aangelegd. Voor het Nederlandse deel regelt TenneT alles wat bij het bouwen hoort: het afsluiten van overeenkomsten met grondeigenaren, het contracteren van aannemers en de begeleiding van de bouw. Nadat de verbinding opgeleverd is wordt deze in gebruik genomen voor het transporteren van elektriciteit.
Page 12
Hoe komt een tracé tot stand? 4 We streven naar een verbinding die zo kort mogelijk is. Enerzijds omdat daarmee de kosten en energieverliezen beperkt worden, anderzijds omdat aan kortere routes, bij gelijke omgevingsfactoren, in beginsel minder effecten zijn verbonden dan aan langere routes. Naast het beperken van de kosten, verliezen en effecten geldt bij de tracé-ontwikkeling een aantal andere uitgangspunten: • Technische uitvoerbaarheid en risico’s van een tracé, bijvoorbeeld het vermijden van grote wrakken, stortplaatsen en instabiele bodems. • Waar mogelijk en zinvol bundelen met andere infrastructuur, om het ruimtebeslag in zee te beperken en (nodeloze) toekomstige beperkingen te voorkomen. • Ontzien van gevoelige gebieden. • Beperken van hinder voor overige gebiedsgebruikers (scheepvaart, visserij, recreatie e.d.). • Veiligheid van mensen, zowel op land als op zee. Overleg Overleg met alle betrokken partijen is erg belangrijk bij het bouwen van een hoogspanningsverbinding. Daarom gaan we bij het traceren altijd in gesprek met provincies, gemeenten en belangenorganisaties in zowel Duitsland, Denemarken en Nederland. Tracéalternatieven Uit de onderzoeken en overleggen komt een aantal plekken waar de verbinding kan komen: dit zijn zogenaamde tracéalternatieven. De Ministers van EZ en IenM stellen deze tracéalternatieven vast. Daarna bekijken we de alternatieven op milieueffecten. Ook kijken we of er maatregelen zijn Te bestuderen tracéalternatieven in het MER waarmee we negatieve effecten kunnen beperken of voorkomen. Of maatregelen waarmee we positieve effecten voor mensen en natuur kunnen bereiken. Onderzoek Er is een aantal belangrijke milieuthema’s die we onderzoeken en waarvan de resultaten vervolgens beschreven worden in het MER. Het tracé heeft betrekking op zowel Nederlands als Duits grondgebied. Het Nederlandse MER heeft betrekking op (milieu) effecten op Nederlands grondgebied, en op Duits grondgebied binnen de 12 mijl zone. Vanwege cross-border coördinatie is gekozen om de (milieu)effecten gecombineerd in kaart te brengen. Mogelijke milieueffecten In het MER staan de effecten van de nieuwe hoogspanningsverbinding op het milieu beschreven. De effecten kunnen tijdelijk voorkomen (bijvoorbeeld door de aanleg van de kabel) of permanent (bijvoorbeeld door opwarming van
Page 14
de bodem als gevolg van de kabel). In het MER worden al deze effecten onderzocht en beschreven. Effecten door elektriciteitstransport De mogelijke effecten van de aanwezigheid en het gebruik van een onderzeese hoogspanningsverbinding zijn zeer beperkt tot verwaarloosbaar en merendeels plaatselijk. Voorbeeld van effecten zijn ruimtegebruik (kabel en converterstation nemen ruimte in) en een lichte opwarming van de bodem als gevolg van warmteverliezen in de kabels. Van voorgenomen naar definitief tracé Op basis van de vergelijking van de onderzochte tracéalternatieven wordt één tracé gekozen. Dit tracé nemen de Ministers van EZ en IenM op in het ontwerp-inpassingsplan. Daarna start het traject van inspraak dat leidt tot het tracé in het definitieve inpassingsplan. Bodemonderzoek Voorbeelden van mogelijke milieueffecten Milieuthema Natuur Voorbeeld van de te onderzoeken effecten - Verlies van groei van algen als gevolg van vertroebeling van zeewater. - Doorwerking van de effecten op milieu en natuur, waaronder de instandhoudingdoelen van Natura 2000. - Verstoring van op land broedende, zogende, rustende of foeragerende vogels en kleine zoogdieren door aanwezigheid, licht, geluid en trillingen van aanlegmaterieel. Bijvoorbeeld voor grondverzet, funderingswerken en bouwwerkzaamheden. Archeologie Landschap Scheepvaartveiligheid en gebruiksfuncties - Verlies van archeologische waarden (scheepswrakken), door grondverzet. - Landschappelijke effecten, door de aanwezigheid van aanlegmaterieel, met name op zee. - Hinder, risico’s of beperkingen voor andere activiteiten in de betrokken gebieden, waaronder voor scheepvaart en ander verkeer, landbouw en visserij, olie- en gaswinning, kabels- en leidingen, (zee)zand- en grindwinning, verspreidingslocaties, defensieactiviteiten en (dag)recreatie.
Page 16
Techniek De gelijkstroomverbinding met een capaciteit van 700 MW bij ± 320 kV (DC) ziet er afhankelijk van het definitieve tracé zo uit: Landkabel: - NL: minimaal 1 kilometer - DK: 25 kilometer landkabel Onderzeese kabel: 300 kilometer Totale lengte: 325 kilometer Converterstations Om de wisselstroom op de netten van TenneT en Energinet.dk via een gelijkstroomkabel te transporteren (import en export) is op het vasteland in Nederland (Eemshaven) en Denemarken (Endrup) een zogenoemd converterstation nodig. Hierin kan uitgaande wisselstroom worden omgezet in gelijkstroom en binnenkomende gelijkstroom in wisselstroom. De elektriciteitsnetten NL 1 2 3 Eemshaven Nederland Duitse territoriale wateren 4 5 HVAC 1 3 HVDC 2 Bestaand elektriciteitsnet (wisselstroom) Hoogspanningsstation (wisselstroom) Converterstation (wisselstroom/gelijkstroom) op land zijn allemaal uitgevoerd op basis van wisselstroom (HVAC, High Voltage Alternating Current). Een andere taak van het converterstation is het omzetten naar het juiste spanningsniveau. Gelijkstroom en wisselstroom De COBRAcable wordt een bipolaire HVDCinterconnector (High Voltage Direct Current) bestaande uit een tweetal hoogspanningskabels. Vanwege de grote afstand (325 km) die via de kabels moet worden overbrugd, wordt de elektriciteit in de vorm van gelijkstroom (DC) naar converterstations aan beide uiteinden van de verbinding getransporteerd. Bij DC zijn er op lange afstanden namelijk minder transportverliezen dan bij AC. In de stations wordt de elektriciteit weer omgezet in wisselstroom (AC) en op het respectievelijke Nederlandse en Deense transportnet ingevoed om huishoudens en bedrijven van elektriciteit te voorzien. Endrup Denemarken Fanø 4 4 5 HVAC 4 5 Landkabel (gelijkstroom) Onderzeese kabel (gelijkstroom) 1 3 2 DK