0

MCA SCHOOLKRANT

Deze schoolkrant werd mede mogelijk gemaakt door: Errol Els Sander Manon Lizzie Louise Nimué Thaylah Julia Lory 2B Marieke 2

Inhoud Voorwoord 4 3A voor de voedselbank 6 Keuzecursus creatief Nederlands 7 Duits in Düsseldorf 10 Wist je dat…? 11 Havo 3 voor Amnesty 12 Open dag 14 Profielkeuze 16 BètaExcellent 19 Skikamp 20 Beroepenmarkt 22 Hoe sloop je een toetsenbord? 23 Schaatsen en skiën met kerst 24 Verhaal van de dag 25 Regenbogen op het Montessori 27 Engels in de brugklas 28 3

Daar zijn we weer... Na een periode van stilte zijn we weer terug met een gloednieuwe editie van de schoolkrant. In de afgelopen maanden is er weer veel gebeurd op en rondom de school. Samen met de redactie hebben we weer een selectie gemaakt en deze gebundeld om iedereen weer op de hoogte te stellen van alle gebeurtenissen hier op school. De vorige schoolkrant deed veel stof opwaaien… want was dat verhaal over die dickpics nou echt of slechts een verzinsel?? Deze schoolkrant staat in het teken van de lente… soms voelen we hier al een klein beetje van in de lucht maar op andere dagen lijkt het vooral alsof het een regenachtige herfstperiode is! Kijk de schoolkrant weer lekker door! Daarna weer je alles weer van wat er op school plaatsvindt en georganiseerd wordt! Veel leesplezier namens de redactie! 4

Lentekriebels? Bijna officieel lente, maar de eerste voorjaarsdag is inmiddels alweer een feit. Ik hou ervan! Jullie ook? Vooral ‘s ochtends: ineens zijn daar kwetterende vogels, andere geuren en... licht! Mensen lijken op de een of andere manier ook vrolijker. Zo kunnen er bijvoorbeeld meer spontane ‘goedemorgens’ af. Is je dat opgevallen? De lente is ook het seizoen van nieuw leven. En tja, dat geldt eigenlijk ook wel voor een school als ik er zo over nadenk. Zo hebben we de afgelope tijd veel nieuwe jonge gezichten op het mca gezien: tijdens de open dag, de minilessen of gewoon tussendoor. Ik ben onder de indruk van de manier waarop jullie daar een steentje aan hebben bijgedragen. Dit maakte bijvoorbeeld de open dag mede tot een succes. Het rondleiden van bezoekers, maar ook het beantwoorden van vragen (al dan niet voor een volle zaal met ouders) werd door jullie met verve gedaan. Ik heb nog veel meer mooie dingen gezien, waar ik nu een greep uit doe. Zo spotte ik bijvoorbeeld pril acteertalent: een stevig staaltje absurde dramatiek uit de onderbouw onder leiding van Jimmy. Dat belooft wat! Een tijdje de ‘gevorderdeneditie’: de eindexamenvoorstelngen in het Huis van Puck. Zeer verschillend, maar ik was in beide gevallen erg onder de indruk van het resultaat dat in relatief korte tijd is bereikt. Creaviteit is dus niet voor niets één van onze brede Montessori doelen. Tenslotte vond ik het ook gaaf om te zien hoe jullie gefocust en geïnteresseerd rondliepen op de beroepenmarkt. Een hele mooie avond waar heden en toekomst, kinderen, ouders en collega’s samenkwamen. En nu is daar ineens het schooljaar al een heel eind gevorderd. Ik wens jullie allemaal veel succes met het vervolg en een hele mooie en zonnige lente! Sander 5

3A voor de voedselbank Donderdag 20 januari heeft klas 3A in de wijk Heijenoord producten voor de Voedselbank opgehaald. Vooraf hadden zij bewoners middels flyers op de hoogte gebracht van de actie. Het was een groot succes! Vele wijkbewoners gaven gul, soms zelfs complete kerstpakken. Het resulteerde tot een supervolle achterbak waar de Voedselbank erg blij mee was! 6

Keuzecursus creatief Nederlands In deze schoolkrant zijn verschillende gedichten opgenomen uit de keuzecursus creatief Nederlands. Wat doe je nou eigenlijk tijdens die keuzecursus? In de keuzecursus Creatief Nederlands krijgen leerlingen verschillende opdrachten waarbij de nadruk ligt op het spelen met de Nederlandse taal. ‘Uit de doos denken’ je intuïtie en gevoel volgen, je niet laten tegenhouden door logica is het doel. Dan kom je tot de mooiste, meest ontroerende, grappigste creaties. Een van de eindopdrachten is het schrijven van een gedicht. Foto’s gemaakt binnen school met daaruit voortvloeiend een mindmap, dienen als inspiratiebron. Dit is het eindresultaat…er zit één monoloog bij. Ook dat is een eindopdracht. 7

Het grappige afval Het afval zit elke dag en nacht tussen elkaar het is wel leuk Maar op eens ligt daar een peuk dat vinden ze niet zo fijn Want het doet pijn al die brandwonden toch is het de waarheid Maar stel je eerlijk voor dat jij daar nou lag midden op de dag zou jij het fijn vinden midden tussen het vuil en de babyluiers, daarom gaan de mensen het vuil nu scheiden dan rijden de mensen één voor één naar de vuilnisbelt en storten ze daar het afval op de bult. Met veel geduld verdwijnt het afval in een soort put een eindeloos gat met heel veel vuil. Daar zie je je troep nooit meer terug keer nu niet je rug want je kan toch niet meer terug. 8

ERIC Eric was een blije man. Veel plezier kon je met Eric hebben. Eric was koud en kil gemaakt van prachtige sneeuw. Eric was een intelligente man. Maar dat was niet van lange duur, want daarna kwam zijn laatste uur Eric was een dolgelukkige man hij kon goed voor anderen zorgen. Maar toch was Eric koud en kil vrolijk, maar toch stil, hij had een gouden hart al was hij zelf niet zo groot. Trots was hij op zichzelf op hoe hij had geleefd. Werken voor een goed doel vond hij niet erg. Het was vallen en opstaan met Eric. 9

Duits in Düsseldorf Donderdag 13 december gingen 49 leerlingen uit mavo en havo 4 met Duits in hun pakket op excursie naar Düsseldorf onder begeleiding van Jos, Angela, Irene, Anouk en Caroline. De leerlingen hadden de keuze uit het Filmmuseum, de Mahn- und Gedenkstatte en het Schifffahrtmuseum. Bij elk museum werd er een rondleiding verzorgd. Daarna konden de leerlingen het gezellige centrum met de vele kerstmarkten bezoeken. Er werden volop Duitse (kerstmarkt-) specialiteiten geproefd, van Reibekuchen en Bratwurst tot Nutellapfannkuchen en Flammkuchen. Ook werden de bekende Lebkuchherzen gekocht voor het thuisfront als souvenir. Het was zeer geslaagd! 10

... de eerstejaars veel drukker zijn dan ze horen te zijn? (zeggen ze zelf) ... de eerstejaars niet zulke mietjes zijn als de ouderejaars denken? ... een aantal eerstejaars zichzelf superlekker vindt? ... kinderen hier op school paracetamol hebben gesnoven? ... de vierdejaars dit een rustig jaar vinden? ... sommige teamleiders leerlingen voor hun kantoor omkopen met snoepjes? ... Faysal altijd te laat komt sinds de bel niet meer gaat? ... Rosa een centimeter is gegroeid? ... er te veel meme-accounts zijn over onze school? ... Sara haar huis niet kon afmaken omdat ze huisarrest had? ... sommige leerlingen uit 2B al na een kwartier klaar waren met de Frans toets? ... sommige leerlingen niet leren voor toetsen? ... sommige leerlingen toetsweken sowieso onzin vinden? ... Ferdie heel goed heeft geleerd? ... het koud is in de school omdat het tocht? ... er een winkel is die Spar heet? ... sommige leerlingen prachtige tekeningen maken na de toets? 11

Havo 3 voor Amnesty Kerst is voor veel mensen gezellig met zijn allen om het haardvuur, kerstmuziek op de achtergrond, vul maar in Vrede op aarde en vooral: veel en lekker eten! Havo 3 besloot de kerstgedachte verder uit te dragen en zich in te zetten voor Amnesty International door het organiseren van een schrijfdag. Op 20 december van 13.00 tot 15.30 kon iedereen komen schrijven in het Museum Arnhem en in het Luzac gebouw. We schreven voor zeven mensen. Verder werden er kaarten gemaakt en postzegels en geld ingezameld. Hoewel er weinig mensen van buiten de school op onze schrijfdag afkwamen was het zeker een succes. We zamelden zo zakken vol brieven in. Waarom brieven? Amnesty International strijd wereldwijd voor mensen rechten. Dit doen ze door duizenden protestbrieven in te zamelen en op te sturen naar regeringen en de gevangenen. 12

Hierdoor merken de gevangenissen dat er mensen over de hele wereld door hebben wat er in hun gevangenis gebeurt. Zo komen onschuldige mensen vrij en worden martelingen gestopt. Dit gaat bijvoorbeeld over mensen die homo zijn, strijden voor rechten, voor hun eigen mening uitkomen, enz. Hier is de regering het vaak niet mee eens, daardoor worden ze opgepakt. Ook wordt er geschreven als steunbetuiging aan families van gevangen of om vrijheidsstrijders een hart onder de riem te steken. 13

De open dag Wat een gezelligheid was het weer hier op school! De zon scheen volop, de parkeerplaatsen liepen snel vol en we konden beginnen… Op zaterdag 26 januari was de jaarlijkse open dag op het Montessoricollege. Om 10.00 uur werd de eerste nieuwe lichting leerlingen binnengelaten om ons prachtige pand te bekijken. Ontzettend veel leerlingen en docenten stonden klaar om iedereen met open armen te ontvangen. In de aula stonden de collega’s en tweedejaarsleerlingen klaar om de nieuwe lichting leerlingen een leuke rondleiding door de school te geven. Vol bewondering en met veel interesse keken de ouders en kinderen rond en konden ze in allerlei lokalen zien wat onze school allemaal te bieden heeft. De meeste kinderen die de open dag bezochten kwamen uit Arnhem maar ook dit jaar waren er weer leerlingen die behoorlijk wat verder weg wonen. Zo waren er bijvoorbeeld weer ouders die speciaal vanuit Wageningen met hun kinderen naar onze school waren gekomen. Om 13.00 waren de meeste ouders en kinderen weer vertrokken en hebben ze hopelijk een heel goed en mooi beeld gekregen van het Montessoricollege! 14

Born to lose Daar lag de verdrietige beker dan. Heel alleen, niemand die om hem gaf Hij voelde zich verbruikt. Hij was bang Hij was boos Hij was teleurgesteld in zijn gebruiker in zijn maker. Hij wou dat hij een lepel was, een mes of een vork kon zijn dan kon Hij bij ander bestek zijn bij andere vrienden. Hij zou dan goed gebruikt worden en niet worden weggegooid. Hij zou weer blij zijn. Hij zou weer gelukkig zijn. Hij zou weer bij vrienden zijn. Maar Hij was een beker een eenzame beker een verwaarloosde beker Hij miste zijn familie zijn vrienden zijn huis. Hij wou terug naar zijn huis naar zijn vrienden naar zijn familie. Hij wou dat hij kon Lopen Vliegen Bewegen Vooruit kon komen! zodat Hij thuis kon komen. Joep en Morris 1C 15

Profielkeuze De afgelopen tijd stond de derde klas volledig in het teken van de profielkeuze. Waarom heb ik een T als vakadvies op aardrijkskunde? En wat als ik het nou toch wil kiezen? Havo 3 In havo 3 werd het profielkeuzespel gespeeld. Kaartjes met allerlei vakken, interesses en vaardigheden werden ingedeeld bij JA, NEE of TWIJFEL. Na het invullen op de website kregen ze een advies voor een profiel. Op de profielkeuzedag van de HAN kregen ze zes verschillende workshops waar ze konden kijken welke vakken je nodig hebt voor verschillende opleidingsrichtingen. Inmiddels is de inschrijving via Magister gesloten en kunnen wijzigingen alleen nog via de decanen (Marieke en Els) worden geregeld. MBO-oriëntatie in mavo 3 Tijdens de toetsweek was er voor de 3e jaars mavoleerlingen een MBO-oriëntatie. Ze mochten zich een maand geleden inschrijven voor workshops die gegeven worden op de MBO-locaties zelf. Een fijne manier om sfeer te proeven en te ontdekken of die richting past bij je of juist niet. Helaas viel het in de toetsweek, daar konden wij als school geen invloed op uitoefenen maar we hadden wel 5 dagdelen kunnen inplannen zonder toetsen waarin ze toch konden deelnemen aan workshops. De helft van de 3e jaars mavo-leerlingen schreef zich enthousiast in. Goed zo! 16

Marieke was als decaan aanwezig bij de workshop Marketing & Communicatie van het Rijn IJssel aan de Middachtensingel. Wat een prachtig gebouw! Twintig leerlingen van allerlei vmbo-scholen uit Arnhem namen deel aan deze workshop en wat deden de twee docenten het ontzettend leuk. Ze lieten de leerlingen kennis maken met het gebouw en gaven uitleg over wat Marketing precies is. Er werd de helft van het Mac-Donalds logo getoond met de vraag waar is dit van. Iedereen riep in koor: "MacDonalds". Daarna kwamen vragen als: "Waar is de dichtstbijzijnde Mac?, Wanneer ben je er het laatst geweest?, Wat vind je het lekkerst? en Wat is deze week hun aanbieding?". Tot mijn verbazing reageerden alle leerlingen en 2 wisten zelfs de weekaanbieding omdat ze dit als pushbericht op hun mobiel hadden ontvangen. "Kijk, dat is nou perfecte Marketing!", zeiden de docenten. Daarna gingen de leerlingen opdrachten doen, in groepjes, die ze lieten kennis maken met de manier van werken op deze Mboopleiding. 17

I k werd wakker om 8 uur s ochtends… om mijn verjaardag te vieren. Toen ik beneden kwam, zag ik niet eens een beetje versiering… of cadeautjes… zelfs mijn ouders waren niet thuis, ik was alleen… op mijn eigen verjaardag. Ik dacht dat ze misschien nog zouden komen en me verrassen of zoiets…, ik heb wel een paar uur gewacht en er gebeurde niks... Toen kwamen eindelijk mijn ouders thuis… maar ze zagen me niet eens… ze negeerden me gewoon op mijn eigen verjaardag! Ik besloot maar om gewoon naar school te gaan. Toen ik op school kwam toen feliciteerden mijn klasgenoten mij niet eens… en negeerden ze me gewoon… zelfs de leraar zij niks… Ik dacht dat ze het voor de grap deden en me uiteindelijk zouden verrassen maar… de hele dag gebeurde er niks… zelfs mijn beste vrienden zeiden niks tegen me... ik heb me nog nooit zo allen gevoeld... ik dacht … dat het gewoon en vreselijke droom was …ik kneep mezelf maar ik was gewoon klaar wakker en de vreselijke nachtmerrie die ik dacht in te zitten was gewoon… echt… Ik voelde me zwaar gekwetst…ik kwam thuis… en wie zag ik gewoon heel rustig op de bank zitten… je kan het wel raden… mijn ouders… nog helemaal niks gedaan aan versiering of cadeautjes… zelfs nog niks aan het eten… Ik vroeg ze waarom ze nog niks gedaan hadden… waarom ze me negeerden… maar ze zeiden wederom niks… zijn ze helemaal gek geworden… op hun zoons ze verjaardag hem te negeren… alsof ik gewoon niet bestond… nog nooit ben ik zo boos geweest. Ik pakte een stoel en smeet hem door de kamer heen… maar zelfs dat zagen ze niet… toen ik naar de stoel liep om hem weer op te pakken… stond hij weer op de zelfde plek. Ik heb toch niks fout gedaan… ik liep naar mijn kamer en ik ging op mijn bed liggen en ik ging slapen en hoopte… dat ik nooit meer wakker zou worden… Merijn en Thije 1B 18

BètaExcellent Vanuit het BètaExcellent programma hebben alle havo 3 leerlingen deelgenomen aan de Biologie Olympiade, een landelijke wedstrijd op het gebied van biologie. Alle landelijk deelnemende leerlingen (dat zijn er tienduizenden) maken op dezelfde dag een door de organisatie gemaakte toets waarbij de lat hoog ligt. Hierin staat voor de leerlingen nieuwe biologische informatie waarover ze vragen moeten beantwoorden. Negen leerlingen hebben de landelijke toets zo goed gemaakt dat ze behoren tot de 10% landelijk best scorende groep van havo 3 leerlingen. Dit zijn Jyoti (3D), Sijmen (3F), Eline (3E), Tarik (3E), Lois (3E), Myrthe (3E), Imke (3D), Jasmijn (3E) en Kaya (3D). Deze leerlingen krijgen voor deze bijzondere prestatie van de landelijke organisatie een oorkonde. Goed gedaan! Nog meer bijzonder is dat Jyoti niet alleen de beste score had van onze havo 3 leerlingen maar dat zij tot de 50 landelijk best scorende leerlingen behoort en door mag naar de tweede ronde! Gefeliciteerd, Jyoti! Sijmen en Eline zaten met hun score net onder die van Jyoti en staan nog op de reservelijst om eventueel ook door te mogen gaan naar de tweede ronde. De winnaars van de tweede ronde mogen dan weer door naar de landelijke finale. 19

SKIKAMP 2019 Het is kwart voor 6 en de ID controle begint. Om 6 uur is het dan echt zo ver we gaan. De sfeer in de bus is goed, iedereen heeft er zin in. Al snel is de eerste stop en krijgen we de chauffeur die ons die nacht naar Oosterrijk gaat brengen, Henny. Hoe die nacht was? Lang erg lang. We komen iets later aan dan verwacht. Snel ontbijten en naar de kamer omkleden. De kamer was erg mooi en praktisch. De laatste groep staat dan om 2 uur met het skigroepje op de piste. En ja, wat dan als je nog nooit hebt geskied. Heel veel vallen en sneeuw happen. Voor het eerst met een sleeplift gaan, waar maar weinig mensen moeite mee hadden. Jammer voor de toeschouwers. Na de eerste dag skiën is iedereen heel moed en is het vrij rustig na het avondeten. Om kwart over 7 begon de dinsdag al weer. Tijdens het ontbijt een korte briefing. Daarna met de bus naar de piste en weer een heerlijke skidag. De sneeuw en de sfeer zijn goed. Behalve een klein ongevalletje is het een goede dag. In de avond stond rodelen op het programma. Dat was voor sommigen misschien wel een van de hoogtepunten van deze reis. Keihard naar beneden sleeën en proberen niet vergeten te remmen op het einde… Hier en daar werd er nog geprobeerd nog een keer te gaan. Maar helaas zijn Oostenrijkers heel goed in tellen. Bij het rodelen merkte je dat het gat tussen mensen van de mavo en havo verdwijnt en dat iedereen met iedereen aan het lachen is. Die avond hadden nog wat mensen wilde plannen 20

om uitstapjes te maken. Helaas voor hen mislukte dat door wat oplettende docenten. Na voor sommige leerlingen maar ook docenten en skileraren een vrij kort nachtje was het al weer woensdag. Daar gingen we weer de piste op. Ook de beginnersgroep ging nu de echt grote piste op en zei de baby piste vaarwel. Een heel avontuur waarbij sommige mensen zich wel afvroegen hoe en of je nog beneden kon komen. Maar als je wilt leren skiën moet je nou eenmaal eerst 10 meter naar beneden vallen. Na een zware dag kwam iedereen toch weer blij en helemaal heel beneden. Die avond was het zo ver. De spectaculaire bingo avond. Met de meest fantastische prijzen ooit. Van Frozen ballen tot potloden, alles waar je altijd al van droomde. De fantastische bingoleiders Rogier en Jora die alles netjes in de gaten hielden en keken of er geen valse bingo was. En die waren er zeker. Zo hebben we onder andere een prachtige versie van het volkslied gehoord. Na deze avond was het toch echt tijd om al een deel van je tas in te gaan pakken. Want helaas donderdag was het al de laatste dag. Een laatste dag om nog te genieten van het skiën. Er was zelf hier en daar nog wat zon. Dat betekende smeren, smeren en smeren met zonnebrandcrème. En toen was het toch echt tijd om de bus in te pakken en terug te gaan. Na een 13 uur lange maar vooral stille terugreis zijn we weer in Arnhem waar iedereen zijn tas pakt en met heimwee naar huis gaat. De week er na zie op school opeens gezichten die je eerder nooit zag en denk je met heimwee terug aan een hele mooie reis. Iedereen bedankt! 21

De beroepenmarkt Een jaarlijks terugkerende avond en wederom een groot succes… Op donderdagavond 21 februari werd de beroepenmarkt georganiseerd. Ouders en leerlingen uit de 3e, 4e en 5e klas hadden de mogelijkheid om met mensen uit ‘het veld’ te praten over hun beroep. Het aanbod was ontzettend gevarieerd; van trouwambtenaar tot bakker en van kinderfysiotherapeut tot meesterschilder! Ook hadden we een heuse BN’er: NOS-sportcommentator Jan Roelfs! De leerlingen kregen de opdracht om al goed voorbereid de avond in te gaan door alvast na te denken over vragen die ze zouden gaan stellen. Verder was het de bedoeling dat de leerlingen minimaal 3 gesprekken zouden voeren met de aanwezigen. Voor iedere gesprek kregen de leerlingen een gouden munt om aan te kunnen tonen dat zij ook daadwerkelijk aanwezig waren én de gesprekken gevoerd hadden. Leerlingen zijn tot veel nieuwe inzichten gekomen. Ineens ging er voor een aantal leerlingen een wereld open en zagen zij in hoeveel geweldige beroepen en bestaan. Ook waren er leerlingen die erachter kwamen dat hun geliefde beroep misschien toch niet zo spannend was als dat zij van te voren hadden verwacht… Kortom, het was een geslaagd avond en een ideale manier om alvast wat beter over je toekomstplannen na te kunnen denken! 22

Er worden veel toetsenborden gesloopt, maar de vraag is: Hoe doe je dat nou eigenlijk? Verschillende methoden Je hebt meerdere manieren om een toetsenbord te slopen. Bijvoorbeeld met een geodriehoek. Dan kun je zo een toetsen er uit wippen. Zo handig! Maar het kan ook met iets anders, zoals een lineaal. Dat werkt eigenlijk hetzelfde als een geodriehoek. Je kunt het ook doen met een schaar. Dan knip je aan de zijkant van de knop en dan kun je het er zo afpulken of trekken. Voordelen Het leuke van het slopen van een toetsenbord is dat je niet weet wat de consequenties zullen zijn. Misschien word je betrapt en mag je allerlei spannende straffen uitvoeren. Misschien kan iemand uit een andere klas dan niet aan het werk als er een deadline aankomt. Misschien kan iemand van de schoolkrantredactie dan geen artikel inleveren. Misschien breng je zelfs de presentatie van iemands profielwerkstuk in de problemen! Zo gaaf! Camera’s Sinds kort hangen er in de verschillende atria camera’s waarmee de conciërges in geval van vandalisme gemakkelijk de daders kunnen opsporen. Wij van de redactie hopen van harte dat we de computers voortaan weer gewoon kunnen gebruiken om aan te werken! Deze twee dozen bevatten de gesloopte toetsenborden van de afgelopen drie weken. 23

Schaatsen en skiën met kerst Op 20 december gingen alle leerlingen van jaar 1 en 2 op klassenuitje in volle kerst stemming! De leerlingen van jaar 1 hebben zich mogen uitleven op het ijs van het Triavium in Nijmegen. De leerlingen van jaar 2 mochten de ski piste in Bottrop op. Ze kregen snowboard en ski lessen, maar de echte professionals mochten hun kunsten uiteraard showen zonder les. 24

Verhaal van de dag Nimué en Thaylah schrijven om de beurt een regel. Er was eens een dwerg die altijd heel chagrijnig was. Net als vandaag. Hij haatte het leven. Hij kwam op een dag iemand tegen en was opeens niet meer chagrijnig. Het was zijn ware liefde. Maar toen liep ze weg en werd hij weer heel chagrijnig. Eigenlijk meer verdrietig. Hij dacht dat ze elkaar waarschijnlijk nooit meer zouden zien. Hij vond dat geen leuke gedachte en rende snel achter het dwergenmeisje aan. Maar toen liep hij tegen een boom aan. Au!!! en toen viel er ook nog vogelpoep op zijn hoofd. Hij barstte in tranen uit. Hij stond op en liep met een grote bult op zijn kop naar huis. Hij lag dagenlang met liefdesverdriet in bed. En toen werd er op de deur geklopt. Het was het dwergenmeisje!!! Weet jij hoe het verhaal afloopt? Stuur jouw afloop vóór 15 april naar Errol of Els. 25

Ik kijk door het raam naar de regen en de kou, krijg net een kopje thee bij mijn leunstoel in de hoek. Opeens zie ik het rood in de lucht achter het raam toen oranje en dat geel later nog wat groen erbij, De regen was spontaan gestopt de zon scheen vol en blij. Dat had ik niet gedacht maar toch vloog er een vogeltje voorbij. Toen zag ik ook nog blauw en paars gezellig is dat toch. Was dat een mooi verhaal toch is het voorbij. Nimuée 1C 26

ABCDEFGHIJKLGBT+ COC in de biologieles Tijdens de biologieles met 3 havo hebben gastdocenten van het COC het over seksuele diversiteit gehad. Na de voorlichting is er aan de hand van stellingen met de klas gesproken over seksuele diversiteit. Het was mooi om te zien dat de leerlingen vinden dat de sfeer op school zo veilig is dat leerlingen hier wel uit de kast kunnen komen. “Iedereen mag zijn wie hij/zij is” werd er gezegd. Sander: "Laat dit een signaal zijn dat diversiteit hier nooit ter discussie mag staan!" Regenboogjes binnen de school In het theaterstuk dat havo 4 heeft geschreven bij Drama staat (seksuele) identiteit centraal. Lory is in haar kunst bezig met de positie van de LGBTcommunity. Leerlingen bij CKV werken de subcultuur Disco uit, met daarbij de opkomst van de LGBT. 14 december was het Paarse vrijdag. Leerlingen en docenten toonden hun solidariteit door zich in het paars te kleden. 27

Engels in de brugklas Hoi, mijn naam Lizzie en ik moest iets doen voor Engels. Ik ben namelijk niveau 4. Als het goed is heb je ergens aan het begin van het jaar een toetsje gekregen waarvoor je niet mocht leren, dat was om je niveau van Engels te testen. Als je bijna alles goed had, was je niveau 4. Als je niveau 4 bent, kan je kiezen; of je gaat nog steeds in het boek werken dat je in het begin van het jaar hebt gekregen bij je boeken, of je gaat speciale opdrachten doen voor niveau 4. De eerste opdracht waaruit je kon kiezen was een tijdschrift maken of een boek lezen. Als je voor het tijdschrift koos, moest je een tijdschrift in het Engels maken, met: plaatjes, reclames en stukjes tekst. Je moest ook woorden van de deeltaak erin verwerken. Als je een boek ging lezen, moest je een Engels boek naar keuze lezen. Als je een hoofdstuk uit had, moest je een kort stukje in het Engels schrijven over dat hoofdstuk. Als je dan het hele boek uit hebt, mag je kiezen wat je gaat doen: je kan een review in het Engels schrijven, of een nieuwe voorkant maken. Zo krijg je elke keer weer nieuwe opdrachten. Groetjes, Lizzie 28

VANDAAG In angst schoot ik tegen de muur waar mijn druppels bloed afdruipen mijn hoofd tolde van angst ik zag alle kleuren van de muur voorbij gaan De kleuren flitsten voorbij als de bliksem ik weet niet meer wat ik doe… ik denk niet meer na ik weet niet meer hoe Mijn vrienden zijn het zat. Ze hebben niks meer aan mij toen ik ze zei ik wil niet meer ik ben er niet meer bij… Het leven is klaar het is nu voorbij. Vandaag is mijn dood omdat ik op mijzelf schoot. 29

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
Home


You need flash player to view this online publication