11

#fietscongres Sessies Reistijdbeleving als beleidsinstrument Door: Laura Groenendijk en Bas Govers (Goudappel Coffeng) Wanneer mensen zich verplaatsen langs een saaie, monotone route, dan krijgen de hersenen weinig prikkels te verwerken, ontstaat verveling en lijkt de verplaatsing langer te duren. Anders is het wanneer mensen een verplaatsing maken langs een aantrekkelijke, afwisselende route. Dan ontvangen de hersens voldoende positieve prikkels, waardoor de route korter lijkt dan die eigenlijk is, ook al duurt de reis op de klok net zo lang als de saaie en drukke route. Belangrijke vraag hierbij is: wat bepaalt of iemand een route wel of niet aangenaam vindt? Goudappel Coffeng heeft samen met NS, ThuisraadRO en de UvA samen met twaalf overheden onderzoek gedaan naar de reistijdbeleving van fietsers. Hiervoor zijn 24 fietsroutes gefilmd en gebruikt in een landelijke enquête. De resultaten van het onderzoek kunnen worden toegepast in verkeersmodellen en MKBA’s, en bij het opstellen van fietsbeleid en het uitvoeren van fietsmaatregelen. Tijdens deze sessie presenteren we de resultaten van het onderzoek. (Innovatief) Stimuleren van fietsgebruik (gericht stimuleren fietsgebruik) Door: Royal Haskoning We willen dat meer werknemers op de fiets naar hun werk gaan. Daar is niet alleen ieders gezondheid, maar ook de leefbaarheid en de bereikbaarheid bij gebaat. Fietsen is goedkoop maar fietsstimulering kost al snel geld. Hoe krijg je meer werknemers efficiënt op de fiets? Moet de overheid daar een flinke vinger in de pap hebben? Zij heeft immers de expertise en weten hoe het moet. Of moeten we de markt laten doen waar ze goed in is, en verstoort overheidsbemoeienis vooral de markt. Hoe ziet een ideale rolverdeling tussen beide partijen eruit en wat en wie heb je nodig om dat ideaalbeeld te realiseren. Of streven we naar een utopie? Praat mee en bepaal je positie.

12 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication