45

45 niet analyseren. Wat ik wel constateer is dat de curator pas in actie komt als een faillissement is aangevraagd. Feit is dat ook een ondernemingsraad, wanneer aanwezig, vaak pas op de hoogte wordt gebracht van de problemen als het al te laat is. Dus, controle op de hele gang van zaken is bijna onmogelijk. Wellicht dat er in een eerder stadium een soort Raad van Toezicht in actie zou kunnen komen. En naast de curator moeten de medezeggenschapsorganen en belangenbehartigers een veel prominentere rol krijgen.” ‘Controle op de hele gang van zaken is bijna onmogelijk’ Rahimi heeft in de afgelopen jaren meer dan eens de indruk dat bepaalde faillissementen in de detailhandel vooral bedoeld waren om van (te duur) personeel en de transitievergoeding af te komen. “En de wetgeving heeft daaraan meegewerkt, met alle maatschappelijke gevolgen van dien.” Als voorbeeld noemt zij het kledingmerk McGregor, dat in korte tijd maar liefst drie keer failliet ging en steeds weer een doorstart kon maken. “Daar mag je toch je vraagtekens bij plaatsen,” vindt de CNVbestuurder. Staan voor mensen Bij het faillissement van Tuunte en de rechtszaak die CNV Vakmensen vervolgens aanspande, was er overigens geen contact met de curator. “Die wilde niets met ons delen en de werkgever ook niet. Vandaar dat het een moeilijke keuze was om de rechtszaak al dan niet door te zetten. Nee, we hebben dit absoluut niet voor ons imago gedaan. We hebben het doorgezet omdat medewerkers zo overduidelijk benadeeld werden en we als vakbond vonden dat we nu moesten doorpakken. We staan voor onze mensen en dachten een hele duidelijke zaak te hebben. Daarnaast wilden we het onderwerp van faillissementsfraude duidelijk agenderen, zodat ook de politiek wakker wordt geschud. Dat laatste is deels gebeurd, want we merken dat er hier en daar beweging is op dit vlak.” “De vraag is nu wie zich er in politiek opzicht hard voor gaat maken dat met name de belangen van medewerkers beter worNOAB den beschermd. Dat is een lastige en daarop hebben we nog geen antwoord gekregen. Ik denk dat de politiek er uiteindelijk niet omheen kan, omdat het vooral in maatschappelijk opzicht te veel schade met zich meebrengt. Het is echt een legitiem onderwerp.” Wetgeving klopt niet “De wetgeving rondom faillissementen klopt niet,” gaat Rahimi verder. “En CNV Vakmensen probeert dit onder de aandacht te brengen van politiek Den Haag. Als je voor ondernemerschap bent, doe hier dan ook iets aan. Je behoort als wetgever niet mee te werken aan verkeerde wetten. Te vaak wordt de Faillissementswet nu gebruikt om het arbeidsrecht te omzeilen en dat kan niet de bedoeling zijn.” “Ja, we krijgen nu kritiek van meerdere curatoren die hardop de vraag stellen of CNV Vakmensen aan hen twijfelt. Maar, daar gaat het niet om. In de afgelopen jaren zijn er vele faillissementen uitgesproken waar je daadwerkelijk je vraagtekens bij mocht zetten. Binnen de kaders van de wet mocht het misschien allemaal, maar mensen die hun gezond verstand gebruiken, zien dat anders.” ‘De politiek kan er uiteindelijk niet omheen’ “Inderdaad, de bewijsvoering blijft lastig, maar ik heb echter de indruk dat het onderwerp wel op de agenda staat. CNV Vakmensen zal zich daar sterk voor blijven maken, ook al hebben we de rechtszaak tegen Tuunte verloren. Wie nuchter naar de feiten kijkt, en dat heb ik gedaan, kan grote vraagtekens plaatsen bij allerlei faillissementen die we in de afgelopen jaren voorbij hebben zien komen. Nogmaals, de wet klopt niet en de vraag is wat we daar aan gaan doen. Daar gaat het nu om. Want, Tuunte is niet de enige, niet de eerste en niet de laatste. Dit gaan we in de toekomst nog veel vaker tegenkomen, mits de politiek nu stappen gaat zetten om faillissementsfraude daadwerkelijk aan te pakken. De politiek is aan zet, in het belang van de mensen en de maatschappij.” ■ Activa | Nummer 2 - 2018

46 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication