12

12 Premies aansprakelijkheidsverzekeringen stijgen. Wiens schuld is dat? Verzekeren is nagenoeg onbetaalbaar geworden voor een aantal beroepsgroepen, zo luidden de brancheverenigingen voor assurantiën (NVGA) en onafhankelijke financieel adviseurs (Adfiz) deze zomer de noodklok. “Niet waar,” luidt het verweer van Leo de Boer, directeur Schade van het Verbond van Verzekeraars. “Al gaan de premies soms fors omhoog,” beaamt hij. De branches kunnen zelf actief een rol spelen. Door: Hans Pieters ‘Verzekeraars zetten ‘risicovolle’ beroepen massaal buiten de deur’, luidt de kop in Het Financieele Dagblad van 31 juli jl. De NVGA en Adfiz constateren dat met name in het vervoer, de agrarische sector en afval en recycling de premies de pan uit rijzen. Als voorbeeld noemt Ron Gardenier van de NVGA de verloskundigen, “die duizenden euro’s premie per jaar betalen (…) alleen maar omdat ze een relatief kleine beroepsgroep hebben, waarin sporadisch zeer hoge aansprakelijkheidsclaims voorkomen.” Onverzekerd “Het FD-artikel is ‘facts & fiction’,” opent Leo de Boer zijn betoog. “Dat zijn over het algemeen de meest interessante verhalen. Wat ‘fiction’ is, is dat er allerlei beroepsgroepen onverzekerd zijn of dat taxichauffeurs onverzekerd rondrijden omdat ze geen verzekering meer kunnen krijgen. Dat is gewoon niet waar. Dat hebben we gecheckt. Sterker nog, er zijn uitspraken van die beroepsgroepen dat ze zich gewoon nog kunnen verzekeren.” Als voorbeeld noemt hij de eerdergenoemde verloskundigen, die voor rond de vier tientjes per maand verzekerd zijn. ‘There’s no free lunch’ Dan de ‘facts’: “Een aantal premies wordt stevig verhoogd voor bepaalde groepen. Of de voorwaarden worden aangepast. Of dat gebeurt allebei tegelijk. Dat overvalt beroepsgroepen soms.” Eén van de oorzaken is dat de schadeverzekeringsmarkt de afgelopen tien jaar een slecht rendement heeft behaald, conNOAB stateert De Boer. “Over het geheel genomen ligt het rendement rond de nul. Soms iets erboven, soms iets eronder. Zoom je in op bepaalde schadesegmenten, zoals de autoverzekeringen, dan zijn de resultaten ‘bloedrood’.” De premie voor autoverzekeringen is na 2008 een tijdlang naar beneden gegaan. Tegelijkertijd was sprake van oplopende schades. “Die twee werken tegen elkaar in. Internationaal zie je correcties op de premies. Ook in Nederland. Dan beginnen de verzekeraars bij de groepen waar het meeste effect kan worden geboekt. Dan komen sommige taxichauffeurs, recyclingbedrijven en dakdekkers als eerste in beeld.” Advocaatkosten Dat die branches en beroepsgroepen daar niet blij mee zijn, begrijpt De Boer. Gevraagd of minder ondernemers zich willen verzekeren, geeft hij aan dat hier geen cijfers over beschikbaar zijn. “Ik hoor weinig mensen die zeggen ‘ik loop dat risico op vijf miljoen euro schade zelf wel’. Het zijn stevige bedragen, los nog van de juridische kosten.” Er is nog een tweede reden. “Het zijn over het algemeen verzekeringen die wettelijk verplicht zijn. Voor veel beroepsgroepen is het onderdeel van een keurmerk of de algemene voorwaarden van de branchevereniging, zodat klanten ook ergens op kunnen rekenen.” De achterliggende oorzaak achter de hogere schadebedragen is multicausaal, stelt De Boer. “Bij de auto is het domweg appen achter het stuur.” De overheid heeft verschillende regresrechten geïntroduceerd toen allerlei taken naar de gemeenten werden verschoven, zoals de Wet maatschappelijke ondersteuning. Een verhoogde claimbereidheid – ‘Amerikaanse toestanden’ – speelt slechts beperkt een rol. “Het is niet zo dat dit uit de hand Activa | Nummer 3 - 2018

13 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication