15

15 lasten. De tijd die de adviseur kwijt is met het invullen van formulieren en dienstverleningsdocumenten. En als derde moet de sector zelf gezamenlijk de keten efficiënter inrichten. “Technisch gezien kan er al zo veel en zo makkelijk informatie heen en weer worden geschoten. Laten we daar eens met elkaar stappen in maken. Dan gaan zowel de verzekerings- als advieskosten naar beneden.” ‘De kosten van verkeerde keuzes of niets doen, zijn vele malen hoger’ Enno Wiertsema ongeschiktheid.” Qua oplossing zijn er verschillende keuzes, zoals het inbouwen van een buffer. “Als een ondernemer meer kennis heeft van het risico en de mogelijkheden qua oplossing, dan kan hij een bewuste keuze maken. Nu is het een onbewuste keuze om zich niet te verzekeren.” Hij ziet een rol voor de mkb-accountant of boekhouder om de klant erop te wijzen dat hij zijn risico’s goed kan managen en zich zou moeten richten tot een adviseur. Administratieve lasten Eén van de nadelen van de nieuwe regelgeving is dat er geen ruimte meer is voor ongevraagd advies, stelt Wiertsema. “De adviseur moet alles doorberekenen. Dat komt omdat er overmatig is gefocust op de kosten.” Het zou helpen als de kosten van advies dalen. Hij noemt drie instrumenten op om dit te bewerkstelligen. “De makkelijkste klap – en maatschappelijk te verantwoorden – is financieel advies aftrekbaar maken van de belasting.” Oplossing twee is het verminderen van de administratieve NOAB Activa | Nummer 4 - 2017 Een ontwikkeling die Wiertsema meer zorgen baart is de verzadiging van de verzekeringsmarkt. Het gevolg is dat verzekeraars steeds vaker uit verschillende risico’s stappen. Als voorbeeld noemt hij stormschade of evenementenverzekeringen. “Er zijn minder verzekeraars, waardoor het monopolies worden. Dat is niet goed voor de klant, maar ook niet voor de verzekeraars zelf. Die worden kwetsbaar, omdat de risico’s niet goed zijn gespreid.” ■ Beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering Kijk voor meer informatie en vrijblijvende premieberekening www.bavverzekering.nl Fotog r a f ie Go f fe St r u i k sma

16 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication