34

34 Mobiliteitsvormen strijden om voorrang Elektrisch rijden en het mobiliteitsbudget zijn in opkomst binnen de zakelijke mobiliteit. Bij één op de drie werkgevers is een mobiliteitsbudget inmiddels het alternatief voor de leaseauto. Volgens sommigen zijn de dagen van de leaseauto geteld. Door: Chris Wolters Het mobiliteitsbudget zou het alternatief kunnen zijn voor de kilometervergoeding van de leaseauto. Op zich een goed streven, maar de praktijk is als altijd weerbarstig. Een aantal automobilisten vreest, en niet zonder grond, de administratieve rompslomp. De aantrekkende economie zorgt in ieder geval op dit moment voor groei van het Nederlandse wagenpark. Dat park was in 2016 goed voor 118,5 miljard kilometer, met 2,2 procent meer dan in 2015 tegelijk de sterkste groei deze eeuw. Bedrijfsauto’s gingen voorop, maar ook particulieren reden veel meer. Die reden in 2016 gemiddeld 13.200 kilometer (bron: CBS). Opkomst elektrische auto Frank van Klink, directeur van XLLease, voorziet op grond van de e-ontwikkelingen dat de leaseauto op vrij korte termijn een stevige ‘boost’ krijgt. Van Klink: “Elektrische auto’s worden betaalbaarder met modellen tussen de 30 en 50.000 euro en een grotere actieradius (zo’n 400 kilometer, red.).” ‘Werknemers willen meer flexibiliteit in tijdstip en manier van reizen en werken’ Gecombineerd met een bijtelling van slechts 4%, lijkt de elektrische leaseauto een prima alternatief. Dat het bedrijfsleven actief kijkt naar andere mogelijkheden, blijkt uit de vele proefprojecten. Zo vervangt Ergon 25% van het wagenpark door 100% elektrische auto’s. Fastned opende eind 2015 haar 49ste snellaadstation langs de Nederlandse autosnelwegen. De Dierenbescherming is dankzij een gift van de Nationale Postcode NOAB Loterij in staat om dertig elektrische voertuigen aan te schaffen. Op Schiphol rijden vijfendertig elektrische bussen voor het vervoer van reizigers van vliegtuigen naar de gate. Het is maar een greep uit de vele voorbeelden. De vonk slaat over De meeste organisaties geven ieder jaar opnieuw forse bedragen uit aan woon–werk- en zakelijke reizen van hun medewerkers. De directe kosten bedragen jaarlijks gemiddeld tussen circa € 2.000 per medewerker en kunnen oplopen tot ruim € 10.000. Indirecte kosten zijn vaak nog een veelvoud hiervan. Bijvoorbeeld productiviteitsverlies door files en lange reistijden, bijkomende kosten voor parkeren en beheer- en administratiekosten. Tegelijkertijd veranderen de behoeftes van werknemers sterk, mede door de opkomst van Het Nieuwe Werken. Werknemers willen meer flexibiliteit in tijdstip en manier van reizen en werken, onder meer om werk en privé beter op elkaar af te kunnen stemmen. Daarnaast willen werkgevers in toenemende mate dat bedrijfsdoelstellingen zoals duurzaamheid, flexibilisering of kostenbesparing ook in het reisgedrag van werknemers tot uiting komen. Mobiliteitsbudget Eén van de manieren waarop werkgevers dat in beleid opnemen, is een mobiliteitsbudget. Dit budget is een financiële afspraak tussen werkgever en werknemer, waarbij de werknemer zijn of haar zakelijke mobiliteit bekostigt. “De auto blijft onderdeel van de zakelijke mobiliteit, maar het is niet noodzakelijkerwijs voor iedere reis de belangrijkste component,” zegt Paul Dam, mede-eigenaar en -oprichter van Mobility Concept, dienstverlener voor de zakelijke mobiliteit. Hij is ook initiatiefnemer en bestuurslid van het Ondernemers Collectief Duurzame Mobiliteit. Dam: “Het mobiliteitsbudget geeft werknemers de flexibiliteit en vrijheid om vervoer naar eigen inzicht optimaal in te vullen. Kiest de werknemer voor een leaseauto, dan biedt het budget flexibiliteit in reismogelijkheden en stimuleert het kosten- en milieubewust gedrag van leaserijders.” Activa | Nummer 4 - 2017

35 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication