23

BESTEMMING: COACH SKILLS BOVEN KENNIS “De veranderende rol van directief leidinggevende of traditioneel adviseur naar coach, vraagt meer om skills dan om kennis,” begint Ivor. “Natuurlijk blijft vakinhoudelijke kennis relevant, maar het zijn vooral je vaardigheden die je een coach maken. Kun je goed luisteren? Jezelf inleven, écht verbinding maken en ben je flexibel genoeg om die diepgang bij meerdere soorten mensen te bereiken? Inzicht in menselijk (leer)gedrag is hierbij onmisbaar. De een is visueel ingesteld, de ander heeft woorden nodig. Als coach moet je continu kunnen switchen.” HET GROTE PLAN OVERBRENGEN “Wat je ook nodig hebt, is de vaardigheid mensen mee te nemen in de overall strategie. Stel, je bent steensjouwer en degene die het huis laat bouwen vraagt wat je doet. Is het antwoord ‘ik sjouw stenen’, dan zijn je motivatie en veelal het resultaat totaal anders dan bij iemand anders die op dezelfde vraag antwoordt: ‘we bouwen hier het mooiste huis van de hele straat’. Als coachend leider moet je het grote plaatje zelf begrijpen én kunnen vertalen naar anderen. Met name dit laatste gaat in veel grotere organisaties mis! Vraag medewerkers maar eens wat er gebeurt als ze bijvoorbeeld onder hun KPI van 80% tijdig afgehandelde klantverzoeken komen. Velen hebben geen idee wat zij er morgen aan kunnen doen. Het is dus zaak mensen te laten begrijpen wat het hogere doel van hun werkzaamheden is zonder ze te vertellen wat ze moeten doen. En toegegeven, hierin een balans vinden kan een uitdaging zijn. Conventioneel leiderschap kenmerkt zich door het aandragen van oplossingen. Een coach laat mensen zelf ontdekken.” GEBOREN OF GEWORDEN COACH? Op de vraag of coachingsvaardigheden zijn aan te leren, antwoordt Ivor bevestigend. “Het is te trainen, ik denk alleen wel dat de een er van nature beter in is dan de ander. Polls en talenten motivatieanalyses kunnen je helpen inzicht te krijgen. In de drijfveren van jouw team én die van jezelf! Hoe gedraag jij je in rustige situaties en hoe anders wordt dit onder druk? Mensen die van zichzelf meer directief sturend zijn, hebben bijvoorbeeld de neiging het over te nemen en in te grijpen bij achterblijvende resultaten. Dit laat direct een van de moeilijkste aspecten van coachend leiderschap zien: anderen de ruimte geven fouten te maken. Je hebt een langere adem nodig, wat knap lastig kan zijn als er iemand van bovenaf in je nek staat te hijgen.” SKILLS TRAINEN DOE JE ZO Oefenen, oefenen, oefenen. Daar komt Ivors advies op neer. “Er is geen panklare oplossing voor iedereen. De een doet er goed aan zijn didactische vaardigheden te versterken, de ander moet beter leren luisteren.” Toch heeft hij wel wat algemene tips voor coaches-to-be. “Vraag je ten eerste af hoeveel inbreng je mensen hebben op hun dagelijkse werk en de uitvoering van de strategie. Besef ten tweede dat je zélf het voorbeeld moet geven. Als jij geen vragen stelt of niet openstaat voor feedback van anderen, creëer je nooit een sfeer van coachend leiderschap. Ten derde zou ik je willen uitdagen: meet eens hoe vaak je contact hebt met je team. Hoe toegankelijk en bereikbaar ben je écht? Feeling houden met de werkvloer. Daar draait ’t om.” NOAB.NL 23 SKILLS

24 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication