38

En andersom.” Blijderveen stelt: “De ontwikkelingen in procesoptimalisatie, waaronder standaardisatie, gaan zo snel, dat het heel belangrijk is je te oriënteren en een keuze te maken welke diensten je als adviseur kunt leveren naast de bestaande.” DIENSTVERLENING VERDER VERBETEREN We komen op de ideale taakinvulling van de moderne FFP-er en NOAB-leden waarbij het de cliënt nog beter van dienst zijn centraal staat. Rob van den Aker stelt: “De klantgerichte skills worden steeds belangrijker. Wie zich écht verplaatst in de cliënt kan het verschil maken als de werkelijke drijfveren boven water komen. Pas dan krijg je aansluiting met de financiële doelen en is een echt passend advies te geven. Dat raakt ook de mindset van de adviseur. Lastig, maar wel een voorwaarde om relevant en van waarde te blijven.” Van Blijderveen schetst: “NOAB-leden staan dicht bij hun cliënten en weten als geen ander wat hen drijft. Eenmalig een plan van 25 kantjes maken is voorbij. Je moet ook steeds deelvragen blijven oplossen en het geheel goed blijven monitoren. Daarnaast is het zaak cliënten steeds attent te maken op actuele ontwikkelingen. Men moet op elk moment vragen kunnen voorleggen. De financiële technologie helpt, maar je wordt steeds meer coach of proactief begeleider naast de cliënt. Dus dienstbaar blijven, helpen en richting geven, maar niet zelf aan het stuur gaan zitten.” Van Blijderveen vult aan: “De veranderingen zijn groot en niet tegen te houden. Moet je ook niet willen. Bij besluitvorming wordt vaak nog, omdat het niet anders kan, teruggekeken. We zullen, op basis van realtime informatie, steeds meer toekomstgericht kunnen adviseren. Zo word je een proactieve, adviserende ‘reisleider’ die vaker, intensiever en efficiënter contact heeft. Eentje die komt met een sterk, betrouwbaar en toekomstgericht advies.” “ DE KLANTGERICHTE SKILLS WORDEN STEEDS BELANGRIJKER” Naast kennis en ervaring zijn de juiste skills nodig om de cliënt te triggeren over zijn of haar droom. Samen kunnen ze de weg naar deze droom bewandelen.” VERANDERINGEN IN ADVISERING Verschuift de focus naar proactieve begeleider en als adviseur naast de ondernemer? En hoe kijkt de ondernemer daarnaar? Van den Aker: “Wat mij betreft zijn deze opties complementair. Je moet proactief zijn, dat heeft de financiële planning ons wel geleerd. HERKENBARE FINANCIËLE PLANNING Terug naar de gemeenschappelijke inspanningen. Van den Aker meent dat de uitdaging van de FFP vooral zit in het feit dat iedereen die aan financiële planning doet aan één community zou moeten worden verbonden. “In het belang van de branche en de consument.” Van den Aker doelt ook op de versnippering door al die verschillende keurmerken en verenigingen in Nederland. “We moeten verschillen overbruggen en samen optrekken!” Blijderveen rondt af: “We zouden moeten beginnen met als doel te stellen: laten wij er als adviseurs toe doen! Realiseren dat wij gevraagd én ongevraagd de cliënt optimaal van dienst kunnen zijn. Dan heeft de investering van de cliënt in onze dienstverlening effect. Samen met een sterke financiële planning kan dit uiteindelijk een groot succes worden!” Volg de verkorte FFP-opleiding, kijk op www.noab.nl/educatie. 38 &GO magazine

39 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication