41

Karin Lala en Claudia van Grinsven, eigenaren Quality Finance. “In eerste instantie dachten ze nog dat het allemaal wel los zou lopen. “Die anderhalve meter was wel te regelen op kantoor en doordat we al jaren werken met digitale dossiers, konden we het klantcontact ook goed beperken,” begint Karin. “Maar toen overleed mijn buurman aan corona. En werden zijn vrouw en kinderen ook ziek. De ellende kwam zo dichtbij, dat we op kantoor ook direct verdere maatregelen troffen. We wilden immers niet dat een van onze werknemers zijn of haar ouders, opa of oma zou besmetten.” ALLE MONITORS VERZAMELEN “Ten eerste gingen we alle zes thuiswerken,” gaat Claudia verder. “We inventariseerden wie al een werkplek en wie welke spullen van kantoor nodig had; in twee uur tijd was alles geregeld. Overal waar internet is, kunnen wij immers werken. Ten tweede werden meetings verzet naar online videocalls. Zelfs gesprekken met potentiële nieuwe klanten vonden digitaal plaats, wat voor een eerste kennismaking prima bleek. En alle ontwikkelingen in de branche volgen? Dat deden we bij gebrek aan seminars gewoon met webinars.” BALANS VINDEN EN BEWAKEN Tuurlijk, het was even wennen. “Mijn ontbijt en lunch verorberde ik achter de computer en zeker in de drukke BTW-maand april werd de afstand tussen thuis en werk letterlijk nihil,” vertelt Karin. “Ik werkte geregeld ’s avonds door en als iemand aan mijn dochter vroeg ‘waar is je moeder?’ antwoordde ze ‘achter haar computer, wat denk je anders?’. De structuur die we invoerden bood uitkomst. We spraken af dat we allemaal om negen uur ’s ochtends begonnen en dat we om vijf uur via Teams samen de dag afsloten. Hoe ver ben je? Wat moet er nog gebeuren en wie doet wat? Dat half uurtje vinger aan de pols was nuttig én gezellig.” AKELIG DICHTBIJ Tussendoor gebeurde er om ons heen van alles. “Naast mijn buurman verloor ik mijn tante en de vrouw van mijn neef. Mijn vriendin verloor haar schoonmoeder, een van onze collega’s zijn opa en we zaten op een gegeven moment tijdens het werken naar de online uitvaart van een cliënt te kijken. Uit voorzorg had ik thuis een overall van mijn mans werk klaarliggen, voor als de zieke buren me nodig zouden hebben.” Ook op Claudia hebben de gevolgen van het coronavirus diepe indruk gemaakt. “Ik deed boodschappen voor een zieke vriendin die met haar gezin in quarantaine zat. En dan hebben we nog een cliënt die door corona in het verzorgingstehuis terecht is gekomen. Samen met zijn dochter zijn we bezig met de financiële afwikkeling van zijn winkelverkoop.” “ WE BLEKEN FLEXIBELER DAN WE VOORAF DACHTEN. EEN DEEL VAN DEZE WERKWIJZE HOUDEN WE ERIN!” FYSIEK BOVEN DIGITAAL? Na zeven weken volledig thuis te hebben gewerkt, gingen ze weer voorzichtig naar kantoor. “Het was fijn om klanten weer live te spreken. Bij non-verbale interactie pik je emoties toch beter op en hoor je sneller wat iemand tussen de regels door zegt,” vindt Claudia. “Er is ook weer meer ruimte voor small talk, wat het face-to-facegesprek weliswaar minder efficiënt maar wel persoonlijker maakt. Juist via koetjes en kalfjes kom je vaak op een hulpvraag of stukje advies uit.” Over de voordelen van het digitale werken zijn de dames het ook meteen eens. NOAB.NL 41 COMMUNITY

42 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication