27

Het programma voor Leiderschapsontwikkeling wordt gevoed met persoonlijke coaching en Angulo, zelf coach, huurt de coaches in. Zijn criteria zijn keihard, zonder trackrecord kom je er niet in en keer op keer wordt gemeten of je als coach resultaten aflevert. Binnen de bank is een coachcultuur opgezet met doelen. Angulo en de bank hebben het dan vaak over een begrip als ‘purpose’, maar uit zijn presentatie bleek duidelijk dat ‘purpose’ alles met mens zijn te maken heeft. Het coachingsprogramma is breed. Zo is er een apart programma om vrouwen die terugkeren van zwangerschapsverlof voor de bank te behouden. Hoe meer de bank in jou ziet, hoe meer mogelijkheden voor ondersteuning door een coach er zijn. Mensen met een lagere ‘performance’ of een lager potentieel krijgen verbeterplannen of trainingen, maar wie niet inschuift op het gewenste niveau, moet het veld ruimen. De ‘purpose’ van de bank wordt weergegeven met een cirkel waarin de klanten centraal staan. Bij de waarden staat dat ‘wij vertrouwen en waardering opbouwen’, bij de ambitie dat ‘de werknemers bij de klant in het hart moeten zitten’ en bij de ‘pillars’ waarop alles is gebouwd geeft de bank aan dat ‘talent en cultuur voorop staan’. Angulo gaat ervan uit dat mensen allemaal een eigen ‘purpose’ hebben diet nauw samenhangt met hun waarden en normen. Die ‘personal purpose’ wordt elke leider geacht een keer aan bod te laten komen in een sessie met zijn team. Door zichzelf bloot te geven, de eigen normen en waarden, de eigen ’why?’ te delen met de anderen komt het leiderschapsprogramma in lijn met de ‘purpose’ van de bank. En iedereen maakt een individueel ‘Purpose Impact Plan’. Over omgaan met je eigen kwetsbaarheid gesproken. Angulo’s presentatie heette een presentatie te zijn over ‘peak performance’ en sluit naadloos aan op het werk van Whitmore. De woorden verschillen, maar wat Angulo zelf uitstraalt en waar hij zijn eigen accenten op legt, kwam ook hier heel dichtbij wat in de casussen van het Rode Kruis en de luchtmacht van Nieuw-Zeeland gelinkt werd aan ‘compassionate leadership’ of gewoon menselijk begrip tonen in je rol als leider. Dat gaat verder dan empathie. ‘ Ook in een ‘harde’ werkomgeving wordt leidinggevenden geleerd hun werk empathischer te doen’ 27

28 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication