18

CORONaCRIsIs 02 20 R ond het uitkomen van dit magazine publiceert OnderhoudNL een handleiding voor onderhoudswerk in woningen en kantoren. De leden kunnen dit gebruiken voor bijvoorbeeld buiten- en binnenschilderwerk, glasvervangen, zolderisolatie, badkamer-, keuken- of toiletrenovaties. De handleiding bevat praktische tips en adviezen voor veilig doorwerken. Ook is er veel aandacht voor voorlichting richting bewoners. Niet alleen grote, maar ook kleinere bedrijven die bij klanten zowel buiten als binnen aan de slag gaan, kunnen profijt hebben van de handleiding en bijbehorende materialen. Informatie van leden Voor de ontwikkeling van de handleiding verzamelde OnderhoudNL documenten bij leden. Diverse bedrijven hadden namelijk zelf al vrij snel voorzieningen getroffen om door te kunnen werken en middelen ontwikkeld om opdrachtgevers en bewoners te informeren over hun aanpak. Van slimme oplossingen in de bedrijfsbussen tot posters met een overzicht van de werkwijze, folders en filmpjes met uitleg. OnderhoudNL is onder de indruk van de vele innovatieve ideeën en suggesties en de bereidheid om materiaal met collega’s te delen. Daaruit spreekt een sterk gevoel van saamhorigheid in de branche. Hoe 1,5 meter afstand kan zorgen voor meer verbinding DRACHTEN - Een van de bedrijven die al snel een plan had gemaakt om door te kunnen werken was Wits Vastgoedonderhoud Nederland. Wits Noord - één van de acht Wits-bedrijven - deed dit samen met opdrachtgever woningcorporatie Accolade en andere ketenpartners. De partijen ontdekten wat de waarde van een goede samenwerkingsrelatie kan zijn in crisistijd. Kort nadat de beperkende maatregelen van kracht werden, zochten de twee partijen in het noorden elkaar op om de aanpak te bespreken. Wits Noord-directeur Nico van Asten: “Buiten konden we gewoon door, maar voor binnenwerk moest er een plan komen om volgens de richtlijnen van het RIVM te kunnen doorwerken. Het landelijke protocol vormde een mooie kapstok.” Het plan kwam er, in nauwe samenspraak met Accolade én met de vertegenwoordiging van de huurders. “Zoiets moet je in één keer goed doen”, 18 ONDeRHOUDNL

19 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication